کاهش ۵۰ درصدی مرگ‌ بیماران کرونایی با مصرف داروی‌های استاتین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افرادی که قبل از ابتلا و در طول بیماری، به علت بالا بودن کلسترول خون یکی از داروهای استاتین را مصرف کردند، حدود ۵۰ درصد کمتر از دیگران بود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مصرف داروهای استاتین و احتمال ابتلای کمتر به کرونا ویروس، اظهار کرد: نتیجه مطالعه منتشر شده از دانشگاه کلمبیا نشان داد در افرادی که قبل از ابتلاء به کرونا و در طول بیماری به علت بالا بودن کلسترول خون، یکی از داروهای استاتین را مصرف کردند، میزان مرگ‌ومیر کرونا در صورت بستری شدن آن‌ها حدود ۵۰ درصد کمتر بوده است.

وی ادامه داد: این مطالعه در سطح نسبتاً وسیع و روی حدود دو هزار و ۶۲۶ نفر انجام شده است تا نتایج مطالعه دقیق‌تر باشد. دو گروه مصرف کننده دارو و کنترل از نظر تمامی فاکتورهای سن و بیماری‌های زمینه‌ای و عوامل خطر مثل هم بوده‌اند تا نتایج کامل‌تر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص تأثیر داروهای استاتین بر کاهش میزان انعقاد خون، تصریح کرد: درباره استاتین‌ها قبلاً گزارش شد که علاوه بر خواص کاهش چربی خون در کاهش میزان انعقاد خون و تشکیل لخته هم مؤثر بوده و دارای خواص ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی هستند.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر اثرات مفید استاتین‌ها در صورت ابتلاء به کرونا وجود دارد، اضافه کرد: این گروه پژوهشی در نظر دارد مطالعه تصادفی دیگری را برای بررسی تأثیر استاتین در درمان بیماران کرونایی انجام دهد.

کد خبر 485114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.