۸۰ درصد بناهای تربت‌حیدریه تخریبی است

شهردار تربت ‌حیدریه گفت: طبق استاندارد کشوری عمر مفید ساختمان ۲۰ سال است و در این خطه بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها از عمر مفید آن‌ها گذشته و تخریبی محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، سعید اکبریان در نخستین جلسه جشنواره بنای ماندگار با بیان اینکه متوسط عمر ساختمان‌های تربت حیدریه حداقل ۴۰ سال است، اظهار کرد: با وجود اینکه طبق استاندارد کشوری، عمر مفید ساختمان ۲۰ سال است، اما در این خطه بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها از عمر مفید آن گذشته و تخریبی محسوب می‌شود.

وی غیراستاندارد بودن غالب ساختمان‌های تربت حیدریه را تأیید، اما دلیل آن را کم‌کاری شهرداری یا نظام مهندسی ساختمان ندانست و گفت: برای ساخت یک بنای استاندارد و افزایش عمر مفید یک ساختمان، عوامل زیادی از جمله رعایت ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان نقش دارد.

شهردار تربت حیدریه ادامه داد: تولید مصالح ساختمانی استاندارد و نظارت بر نحوه تولید آن‌ها یا ورود مصالح ساختمانی استاندارد از خارج نیز، از دیگر عوامل مؤثر در ساخت بنا است.

وی با بیان اینکه وجود نیروی متخصص در نظام مهندسی ساختمان نیز تأثیرگذار است، اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان در این خطه تنها هشت سال است که کادر فنی خود را تکمیل کرده و عمر کمیته ایمنی این مجموعه سه سال است.

اکبریان اضافه کرد: بر این اساس بنا داریم در قالب یک جشنواره فنی بناهایی که واجد رعایت اصول و ضوابط کیفی و فنی هستند را شناسایی و از عوامل دخیل در ساخت آن تشویق و تقدیر کنیم.

وی افزود: اعتقاد داریم برپایی همه ساله این جشنواره فرهنگ‌سازی در زمینه حوزه ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد.

شهردار تربت حیدریه یادآور شد: کار برنامه‌ریزی نخستین جشنواره بنای ماندگار با هدف معرفی بنای استاندارد و تقدیر از دست‌اندرکاران ساخت بناهای باکیفیت شهری توسط این نهاد خدمات اجتماعی و با همکاری نظام مهندسی ساختمان از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است.

وی گفت: تا پایان سوم اردیبهشت امسال بناهای ساخته شده دارای گواهی پایان کار یا نداشتن خلاف اعم از کاربری مسکونی یا کاربری مختلط تجاری مسکونی، مورد ارزیابی کارشناسان ما قرار می‌گیرند و سوم خرداد نیز از مالکان، مجریان و مهندسان دخیل در اجرای ساختمان تقدیر می‌شود.

به گفته اکبریان، زمینه‌های ارزیابی بنا نیز شامل سازه، تأسیسات مکانیکی و برق، شهرسازی و معماری، ایمنی و استاندارد، بهینه‌سازی و مصرف انرژی است.

وی عنوان کرد: بعد از پایان جشنواره نیز تندیس خواجه نصیر بر سر در ساختمان‌های استاندارد نصب می‌شود تا این سنت ابداعی توسط شهرداری تربت حیدریه، در دیگر نقاط کشور نیز اجرا شود.

منبع: فارس

کد خبر 484933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.