اصفهان ۹۹؛ پوست اندازی شهر با رونق پروژه‌های عمرانی

یک سال گذشت؛ یک سال سخت در کنار ویروس کرونا، ویروسی که تمام زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد، مدیریت شهرها نیز سال متفاوتی را در کنار مسائل شیوع این ویروس گذراندند، این در حالی بود که شهرها به خصوص کلانشهرها با کاهش درآمدها و تورم دست و پنجه نرم می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، اما راه‌های زیادی برای رسیدن به مقاصدشان پیمودند تا بتوانند ضرر و زیان‌های ناشی از کرونا را کمرنگ کنند. مدیریت شهری اصفهان نیز که در یک سال گذشته علی رغم وجود مشکلات تورم و شیوع ویروس کرونا دست روی دست نگذاشت و اصفهان را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کرد؛ فعالیت‌های عمرانی شهر در اصفهان تنها محدود به هسته مرکزی شهر نبود و محلات حاشیه‌ای نیز رنگ و بوی تحول به خود دیدند در واقع در کنار اجرای مگاپروژه‌ها، پروژه‌های کوچک مقیاس برای آبادانی محلات نیز برنامه‌ریزی شده بود.

از هر طرف و گوشه‌ای که اصفهان را بررسی کنیم آثاری از عمران و توسعه خود را نشان می‌دهد. شاید در وهله نخست مردم از این که اکثر خیابان‌های شهر درگیر امور عمرانی شده است کمی ابراز گلایه کنند اما واقعیت این است که تبدیل شدن اصفهان به یک "کارگاه" یعنی شهر زنده است و مدیران برای رشد این موجود زنده همچنان برنامه دارند.

رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی، مجموعه پل‌ها و تقاطع شهید سلیمانی، احداث ادامه بلوار فرزانگان، تقاطع غیر همسطح آفتاب، خط دوم قطار شهری، احداث نمایشگاه بین‌المللی، مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای و سالن اجتماعات گلستان شهدا عناوین ابرپروژه‌ها و پروژه‌های عمرانی شاخص کلانشهر اصفهان هستند که توسط شهرداری اصفهان پیگیری و به نتیجه رسیده است؛ در واقع با اجرای این پروژه‌ها شهر به نوعی پوست انداخته است.

در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های شهری و فراشهری زیادی در حال اجرا است، تعدادی از این پروژه‌ها به صورت نیمه‌تمام از دوره قبل به ارث رسیده بود که با همت و عزم جدی شهرداری در این دوره تکمیل شد و بهره‌برداری شد و کلنگ تعداد دیگری از پروژه‌ها نیز در سه سال اخیر بر زمین زده شد و پس از اجرا در اختیار شهروندان قرار گرفت. با توجه به این که بسیاری از آنها همچون خط دوم متروی اصفهان، مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان یا حلقه حفاظتی شهر در مقابل دید شهروندان نیست، ممکن است به نظر آید فعالیت‌های عمرانی در سه سال گذشته در سطح شهر کاهش یافته؛ این در حالی است که تنها در سال گذشته حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری صرف اجرای پروژه‌های عمرانی شهر شده است.

از نیمه دوم سال ۹۶ تا کنون در ۲۶ عنوان پروژه، تعداد دو هزار و ۲۲۷ قرارداد با اعتبار بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان منعقد شد و از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ قرارداد تکمیل شد؛ علاوه بر اجرای پروژه‌هایی همچون احداث خیابان‌ها، پارک‌ها، مناسب‌سازی معابر و آسفالت خیابان‌ها، نگهداری و تعمیرات پل‌ها و… پروژه‌های کلان نیز اجرایی شد و به همین جهت این دوره مدیریت شهری را می‌توان یکی از دوران‌های طلایی شهر اصفهان در زمینه عمران دانست که نتایج و آمار آن در سامانه‌های شهرداری ارائه شده و مردم می‌توانند آن را مشاهده کنند.

در ادامه این گزارش به بخشی از پروژه‌های بزرگ افتتاح شده شهرداری در سال گذشته اشاره شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اجرای تقاطع آفتاب در مسیر انقلاب عمرانی

یکی از مهمترین اقدامات این دوره مدیریت شهری، آغاز عملیات اجرایی ابرپروژه حلقه حفاظتی آن هم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی بود؛ پروژه‌ای که مصوبه آن مربوط به سال ۸۹ بوده و چندین مرتبه در ردیف‌های بودجه‌ای قرار می‌گرفت اما آغاز نشد.

در این دوره با درایت و شجاعت مدیریت شهری اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت و ۲۶۵ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای این پروژه عظیم منعقد شد که ثمره آن اجرای پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و مسیر رینگ در منطقه ۱۴ بود که در این راستا معضل ۲۳ ساله مناطق ۱۰ و ۱۴ به دلیل تردد خودروهای سنگین در خیابان بعثت، سه راه نقشینه و میدان جوان رفع شد.

حلقه حفاظتی شهر یک پروژه شاخص در مقیاس استانی است، زیرا دور تا دور شهر اصفهان و پنج شهر اطراف را در بر می‌گیرد؛ طول مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر ۷۸ کیلومتر با عرض مناسب است به طوری که چهار لاین مسیر رفت، چهار لاین برگشت در تندرو و دو مسیر کندرو برای آن در نظر گرفته شده است.

"پل آفتاب" که آئین افتتاح رسمی آن در اواخر سال گذشته برگزار شد یکی از پروژه‌های رینگ چهارم به شمار می‌آید؛ شهرداری اصفهان با احداث پل آفتاب شش کیلومتر مسیر را اجرا کرد و یک و نیم کیلومتر رینگ را در منطقه ۱۴ به سرانجام رساند.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

تابان و آسمان به «آفتاب» رسید

با بهره‌برداری از پروژه ادامه بلوار فرزانگان با عنوان «خیابان‌های تابان و آسمان» و اتصال آن به تقاطع غیرهمسطح آفتاب در اتوبان فرودگاه در حال حاضر ترافیک خیابان بعثت، چهارراه عاشق و میدان جوان حذف شده است. برای آزادسازی و اجرای پروژه‌های پل آفتاب، خیابان آسمان و خیابان تابان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

با ساخت سه پروژه پل آفتاب، خیابان‌های تابان و آسمان، زمان سفر به خصوص برای خودروهای سنگین تا ۱۰ دقیقه کاهش مواجه خواهد بود که تأثیر چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا دارد.

ادامه مسیر رینگ حدفاصل کارخانه قند تا اتوبان فرودگاه به طول ۷.۵ کیلومتر نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد و عملیات اجرایی آن از سمت کارخانه قند و تقاطع آفتاب در حال انجام است.

گشایش پل شماره یک پروژه شهید سلیمانی

در واپسین روزهای سال ۹۹ با برگزاری مراسم گشایش پل شماره یک از مسیر شرق به جنوب پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی به طول ۵۰۰ مترمربع و عرض ۱۴ مترمربع، شهرداری اصفهان یکی از ابر پروژه‌های عمرانی خود را طبق زمانی که قول داده بود به اتمام رساند.

برای تکمیل این پل از مجموعه پل‌های شهید سلیمانی قراردادی به مدت ۲۴ ماه با پیمانکار منعقد شده بود، اما با کار جهادی ظرف ۲۰ ماه به پایان رسید.

البته به گفته معاون عمران شهری شهردار اصفهان، سایر پل‌های پروژه سردار شهید سلیمانی نیز آماده افتتاح و بهره‌برداری است، اما به دلیل تکمیل نبودن علائم و عدم صدور مجوز پلیس راهور سایر این پل‌ها با کمی تأخیر گشوده می‌شود. پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی در ابتدای کیلومتر صفر حلقه حفاظتی قرار دارد به نحوی که حلقه حفاظتی از محل این پل آغاز و به طول ۷۸ کیلومتر ادامه می‌یابد.

در این پروژه بزرگ، پنج پل وجود دارد که پل شماره دو به طول ۲۰۰ متر و عرض ۱۸ متر، پل شماره سه ۱۸۸ متر و عرض ۱۸ متر و پل شماره ۴ نیز به طول ۱۶۶ متر و عرض ۱۹ متر و مجموع مساحت پل‌سازی این پروژه حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

علاوه بر پل‌های این پروژه، زیرگذری به طول ۷۸۰ متر ایجاد شده که در مسیر شمال به شرق است و پل شماره پنج محسوب می‌شود، پل شماره یک حرکت شرق به جنوب را انجام می‌دهد که به بهره‌برداری رسید، پل شماره دو حرکت جنوب به شمال رینگ را پوشش می‌دهد، پل شماره سه با وجود آماده بودن در بخش جنوب به شمال رینگ به دلیل وجود آزادسازی‌ها در حال حاضر امکان بهره‌برداری آن وجود ندارد اما پس از آزادسازی‌های مربوط در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

هزینه اجرای مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی ۱۳۰ میلیارد تومان است، علاوه بر این ۳.۵ میلیارد تومان برای لوله‌کشی فضای سبز، پنج میلیارد تومان برای روشنایی و سه میلیارد تومان برای نورپردازی پیش‌بینی و برای آزادسازی این پروژه نیز حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

تکمیل پیاده‌سازی محور چهارباغ عباسی

یکی از پروژه‌های ناتمام شهر، پیاده‌سازی محور چهارباغ عباسی بود که در این دوره تکمیل شد، برای اجرای پروژه چهارباغ (غیر از پیاده‌روهای طرفین) ۱۳ قرارداد به مبلغ شش میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان منعقد شده است.

برای اجرای پروژه‌های چهارباغ ۱۳ قرارداد به مبلغ شش میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان منعقد شده است؛ برای پروژه چهارباغ، یک قرارداد قبل از مهرماه ۹۶ و ۱۲ قرارداد به مبلغ شش میلیارد تومان در این دوره مدیریت شهری منعقد شده که از این تعداد تاکنون هشت قرارداد به مبلغ ۶۶۳ میلیون تومان تحویل موقت شده است. البته قراردادهای مربوط به میدان امام حسین (ع) و خیابان‌های شیخ بهایی و عباس آباد، سید علی خان و آمادگاه جز این قراردادها نیست. با اقدامات انجام شده، چهارباغ کنونی بر زیبایی‌های شهر افزوده است به طوری که آرامش شهروندان را در این محیط شاهد هستیم.

در همین راستا عملیات کف‌سازی میدان امام حسین (ع) انجام شده و پیاده‌راه‌سازی و کف‌سازی خیابان سپه و فرعی‌های منتهی به چهارباغ از دیگر پروژه‌های مهم شهری در اصفهان است که بخشی از آن به سرانجام رسیده و بخش‌های دیگر در دست اجرا است.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

اجرای سالن اجتماعات گلستان شهدا برای تحقق آرزوی دیرینه مردم

اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا به عنوان یکی از جدی‌ترین مطالبات خانواده شهدا از شهرداری اصفهان با وجود سختی‌های فراوان در مسیر اجرا در قالب ۲۴ قرارداد به مبلغ ۳۹ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری تکمیل و بهره برداری شد تا آرزوی ۴۰ ساله مردم را تحقق بخشد.

این پروژه دارای هفت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا در دو فاز اجرا شده است که فاز نخست سالن اجتماعات و فاز دوم پارکینگ روباز است؛ سالن طبقه بالا گنجایش حضور شش هزار نفر و سالن پایین آن گنجایش دو هزار نفر جمعیت دارد. پارکینگ روباز این پروژه با گنجایش پارک ۸۰ دستگاه خودرو توسط سازمان عمران تکمیل شده و پارکینگ زیر سطحی سالن با ظرفیت پارک ۳۰۰ خودرو احداث شده است.

پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا در قالب ۲۴ قرارداد به مبلغ ۳۹ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و با هزینه‌ای بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد ریال شامل تملک و احداث تکمیل شد. از ویژگی‌های خاص طراحی و معماری این پروژه، اجرای پوشش سقف هذلولی و اجرای نمای سنتی و مدرن با رویکردی ایرانی اسلامی است.

مساحت زیربنا، سالن‌ها، رواق‌ها، لابی‌ها، تأسیسات اداری، سرویس بهداشتی و پست برق ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع و محوطه پیرامون و پارکینگ روباز ۱۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع است که در مجموع ۲۲ هزار و۲۰۰ مترمربع می‌شود. پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا با کاربری سالن اجتماعات مذهبی و اجتماعی در شأن مردم شهیدپرور اصفهان و با هدف تکریم خانواده شهدا با سازه‌ای خاص و طراحی متفاوت اجرا شد.

سیستم سقف سالن اجتماعات گلستان شهدا از نوع ساندویچ پانل و در نوع خود بسیار کم‌نظیر است و سازمان طراحی شهرداری اصفهان تلفیقی از نماهای مدرن، سنتی و مذهبی را برای اجرای پروژه سالن اجتماعات فردوس ارائه کرد که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد. این پروژه در واپسین روزهای سال ۹۹ به عنوان دلچسب‌ترین اقدام عمرانی با افتخار از سوی شهرداری تقدیم خانواده معظم شهدا شد.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

افتتاح بزرگترین سایت نمایشگاه بین‌المللی کشور در اصفهان

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان پس از چند سال همت و تلاش بی‌وقفه مدیران شهری سال گذشته بهره برداری شد. این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگترین سایت‌های نمایشگاهی کشور با هزینه‌ای بالغ بر ۲,۲۰۰ میلیارد ریال احداث و تکمیل شده است. با افتتاح فاز اول سایت جدید نمایشگاهی اصفهان در حال حاضر ۱۶ هزار متر مربع به فضای سرپوشیده نمایشگاهی استاندارد کشور افزوده شد.

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان استانداردترین مجموعه نمایشگاهی ایران است و در آن نه تنها از تکنولوژی روز دنیا بلکه گنجینه هنر ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است؛ این پروژه از یک سو به گذر شرق و از سوی دیگر در مجاورت رینگ چهارم، سالن اجلاس، فرودگاه شهید بهشتی قرار دارد، بنابراین در این نقطه همه تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان می‌توانند هنر و تولیدات خود را به عرضه نمایش بگذارند.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

آغاز به کار خط ۲ مترو اصفهان

آغاز فعالیت اجرایی خط دو مترو به ابتدای سال گذشته باز می‌گردد به طوری که تست‌های اولیه مربوط به حفاری اسفندماه سال ۹۷ انجام شده و از ابتدای سال ۹۸ عملیات حفاری به صورت تونل‌های دو چشمه به قطر ۶.۵ متر با استفاده از تی. بی. ام هایی از جبهه شمال شرق آغاز شده و ایستگاه‌ها یکی پس از دیگری فتح می‌شود. در خط دو مترو، اولویت نخست اجرا از سمت ایستگاه دارک (زینبیه) تا ایستگاه مدرس نجفی (کهندژ) به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه برنامه‌ریزی شد.

در سال ۹۹ نیز عملیات حفاری جبهه غربی خط دو مترو آغاز شد تا روند اجرای این خط سرعت بیشتری بگیرد. حفاری تونل از جبهه شمال شرقی با استفاده از دو دستگاه تی. بی. ام به قطر ۶.۵ متر در حال انجام است و از سمت جبهه غربی با یک دستگاه حفار به قطر ۹.۵ متر به صورت یک تونل توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال انجام است.

طول مسیر خط دو متروی اصفهان در مجموع ۲۴ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در قالب فاز نخست در حال اجرا است و حدود ۹.۵ کیلومتر از ایستگاه مدرس نجفی (کهندژ) تا ایستگاه میدان شهدای خمینی شهر است که بخشی در محدوده شهر اصفهان و بخشی در محدوده خمینی شهر قرار دارد.

اصفهان ۹۹؛ سالی برای پوست اندازی شهر

کد خبر 484306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.