۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
گرانی سکه و طلا پشت درهای بسته!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر ترمز رشد قیمت دلار کشیده شود، به صورت طبیعی بازار طلا و سکه نیز می‌تواند کاهش قیمت را دوباره تجربه کند در غیر این صورت هر اتفاقی که در بازار ارز رخ دهد، به شدت تأثیر آن را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، ابراهیم محمدولی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تعطیلی بازار در نوروز قیمت طلا و سکه رشد کرد؟ اظهار کرد: افزایش قیمت ارز در بازار داخل طی چند روز اخیر به عنوان اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت سکه و طلا در بازار بود، همواره به طور سنتی قیمت طلا و سکه در بازار داخل از دو عامل نرخ ارز در بازار داخل و قیمت جهانی طلا تأثیر می‌پذیرد، از سویی علیرغم این که طی روزهای اخیر قیمت اونس جهانی با کاهش روبرو بوده، اما به دلیل نوسانات افزایشی که در بازار ارز رخ داد، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت‌ها تا چه محدوده زمانی و قیمتی می‌تواند ادامه پیدا کند، گفت: این مسئله تنها به وضعیت نرخ ارز و روند حرکتی آن بستگی دارد، اگر ترمز رشد قیمت دلار کشیده شود، به صورت طبیعی بازار طلا و سکه نیز می‌تواند کاهش قیمت را دوباره تجربه کند در غیر این صورت هر اتفاقی که در بازار ارز رخ دهد، به شدت تأثیر آن را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه این امیدواری وجود دارد که بانک مرکزی بتواند بازار ارز را مدیریت کند، افزود: تجربه چهار، پنج ماه پایانی سال ۹۹ به خوبی نشان داد که بانک مرکزی اگر ارز به میزان کافی در اختیارش باشد، می‌تواند ثبات خوبی به بازار ببخشد، بنابراین در بازه کنونی نیز همین روند باید ادامه پیدا کند تا قیمت‌ها در یک محدوده معقول و مناسب قرار بگیرند.

محمدولی آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و عراق را در کنترل بازار طلا، سکه و دلار بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: این روزها بازار طلا و سکه در کشور تعطیل است و تنها برخی از خرده‌فروشان و همچنین جعبه داران در بازار حضور دارند که حجم معاملات آن‌ها نیز زیاد بالا نیست، بر این اساس در حال حاضر تقاضای چندانی برای خرید و فروش وجود ندارد و باید منتظر ماند تا از ابتدای هفته آینده بازارها به صورت رسمی کار خود را در سال ۱۴۰۰ شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی طلا در حال حاضر در محدوده ۱۷۰۰ دلاری قرار دارد، افزود: اونس جهانی طی چند وقت اخیر از کانال ۱۸۰۰ دلاری به کانال ۱۷۰۰ دلاری تغییر کرد و حتی برای برای مدت کوتاهی در سطح ۱۶۰۰ دلاری نیز قرار گرفت، اما این امر پایدار نبود، با این وجود در حال حاضر قیمت طلا و سکه در بازار داخل از نرخ ارز پیروی می‌کند.

محمدولی به فرارو گفت: در بازار سکه و طلا در بازار داخل شاهد هستیم قیمت‌ها از دو، سه روز مانده به شب عید تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، اما همانطور که عرض کردم منتظر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز هستیم، اگر چنین روندی رخ دهد، می‌توان امیدوار بود که بازار به روند قبل از شروع عید بازگردد تا در ادامه شاهد قیمت‌ها را نیز شاهد باشیم.

کد خبر 484126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.