سقط جنین خطر مرگ زودرس زنان را افزایش می‌دهد

نتایج تحقیقات منتشرشده در نشریه BMJ نشان داد، زنانی که سقط جنین داشته‌اند با احتمال مرگ زودرس (پیش از ۷۰ سالگی) بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی نسب به زنان دیگر مواجه هستند.

به گزارش ایمنا به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دریافتند که بین سقط جنین و مرگ زودرس در زنانی که اوایل دوران بارداری خود سقط جنین یا سقط‌های مکرر داشته‌اند، بسیار بیشتر است و این موضوع موجب شد محققان، سقط جنین را به‌عنوان علامت اولیه خطر سلامتی برای زنان در آینده بدانند.

بر اساس سرویس سلامت همگانی (NHS) از هر هشت بارداری، یک بارداری به سقط جنین خاتمه می‌یابد. سقط خودبه‌خودی از رایج‌ترین عوارض بارداری است که حدود ۱۲ تا ۲۴ درصد از بارداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شواهد نشان می‌دهد که زنان با سابقه سقط، بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ هستند، اما شواهد مربوط به سقط جنین و خطر مرگ زودرس اندک و متناقض است.

گروهی از  محققان آمریکایی برای بررسی بیشتر این موضوع تصمیم گرفتند تا ارتباط بین سقط جنین و موارد مرتبط با مرگ زودرس را تجزیه‌وتحلیل کنند.

در این بررسی ۱۰۱ هزار و ۶۸۱ پرستار زن شرکت کردند که در سن باروری (۲۵ تا ۴۲ سال) بودند و سلامتی آنان در یک دوره ۲۴ ساله و در بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷ پیگیری شد.

در طول دوره پیگیری زنان پرسشنامه‌هایی را در مورد بارداری و نتایج آن‌ها و همچنین عوامل سبک زندگی و شرایط مربوط به سلامتی تکمیل کردند.

محققان دریافتند در میان این شرکت‌کنندگان، ۲۵.۶ درصد و یا ۲۶ هزار و ۱۰۲ نفر یک بارداری با نتیجه سقط داشته‌اند و طی ۲۴ سال پیگیری، ۲۹۳۶ مرگ زودرس در میان زنان اتفاق افتاده است که شامل ۱۳۴۶ مرگ به علت سرطان و ۲۶۹ مرگ به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

نتایج بررسی با در نظر گرفتن عوامل مهم تاثیرگذار از جمله سن، شرایط سلامتی و رژیم‌غذایی و سبک‌ زندگی بعد از بارداری نشان داد، زنانی که سقط داشتند ۱۹ درصد بیشتر از زنانی که سقط نداشته‌اند با احتمال مرگ زودرس مواجه هستند. این ارتباط برای سقط‌های مکرر و سقط‌هایی که در اوایل زندگی باروری زنان اتفاق می‌افتد، اهمیت بیشتری دارد.

زمانی که علت خاص مرگ‌ومیرها بررسی شد، ارتباط بین سقط جنین و مرگ زودرس به علت بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۸ درصد افزایش داشت، اما با مرگ زودرس به علت سرطان ارتباطی نداشت.

لازم ذکر است که این مطالعه نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد و تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که سقط خودبه‌خودی چه ارتباطی با سلامت زنان و سازکارهای این رابطه دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 483387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.