بیماری کرونا باعث کاهش شنوایی می‌شود؟

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ ممکن است باعث بروز مشکلاتی در قسمت‌هایی از سیستم شنوایی افراد ‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از عفونت‌های ویروسی مانند اوریون، سرخک و مننژیت باعث بروز مشکلات شنوایی می‌شود بنابراین گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر سیستم شنوایی افراد نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه را ارزیابی کردند. در هفت مورد به مشکلات شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه مربوط به بیماری کووید -۱۹ اشاره شده بود.

رایج‌ترین مشکل شنوایی بیماران کرونایی، وزوز گوش است که در ۱۷ درصد بزرگسالان مبتلا به کرونا دیده شده است البته بیشتر افرادی که به وزوز گوش مبتلا شدند از کاهش شنوایی نیز رنج می‌بردند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بروز این دو مشکل ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارد. هنوز دلیل قطعی بروز وزوز گوش در بین افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ مشخص نشده است، اما دلیل احتمالی آن حمله ویروس کرونا به سیستم شنوایی است، البته استرس و اضطراب ناشی از همه گیری این بیماری نیز ممکن است خطر ابتلا به مشکلات شنوایی را افزایش دهد.

تعدادی از افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ گفتند که یک گوش آن‌ها دچار کم شنوایی ناگهانی شده و معمولاً با وزوز همراه بوده است. بعضی از مطالعات، کاهش شنوایی را جزو علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته‌اند. سرگیجه از دیگر علائمی است که برخی افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ از آن رنج می‌برند. به گفته پژوهشگران ممکن است آسیب به گوش داخلی، باعث بروز سرگیجه در بیماران کرونایی شده باشد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین هفت تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ از مشکلات سیستم شنوایی رنج می‌برند که رایج‌ترین آن‌ها وزوز گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه بوده است. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله بین المللی Audiology منتشر شده است.

کد خبر 483305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.