دعوای ۲ متهم

اختلاف در شورای شهر بوشهر، یکی از حاشیه‌های پررنگ شوراهای شهر در سال ۹۹ بود و این اختلاف در تیرماه سال گذشته عیان‌تر از گذشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه اختلاف اقلیت سه نفره و بعضاً چهار نفره شورای شهر بوشهر در سال ۹۹ بر سر موضوعات مختلف، نقل محافل خبری بود اما اوج این اختلاف میان اکبر توسلی و ابوذر دهدار، در تیرماه آغاز شد و به بهانه چهارمین روز سال جدید، پرونده مهم‌ترین حاشیه چهارمین ماه سال گذشته در ادامه می‌آید.

اختلاف ابوذر دهدار، رئیس و اکبر توسلی عضو شورای شهر از زمان استیضاح شهردار سابق بوشهر در اردیبهشت‌ماه ۹۹ آغاز شد و دو ماه پس از آن، توسلی نسبت به عدم موافقت هیئت رئیسه شورا با درخواست تحقیق و تفحص وی درباره پروژه ناتمام راست‌گرد میدان غدیر به خیابان امام علی (ع) اعتراض کرد.

وی پیشتر با طرح این موضوع اظهار کرده بود: در خصوص نحوه واگذاری و اجرای پروژه راست‌گرد غدیر، منابع زیادی از بیت‌المال که در برآورد بنده نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان هدر داده شده در حالی که پروژه مطابق برآورد بنده به صورت امانی بیش از سه میلیارد تومان نمی‌شود.

توسلی مدعی شده که به دلیل عدم همراهی سایر اعضای ذی‌نفوذ در شورای شهر، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در خصوص این پروژه پس از سه ماه کماکان بی نتیجه مانده است.

از طرف دیگر رئیس شورای شهر در پاسخ به اظهارات توسلی، این اقدامات وی را شوی انتخاباتی دانست و گفت: رفتارهای متناقض ایشان جای شگفتی است و آنچه درباره جلوگیری از تحقیق و تفحص پیرامون این پروژه مطرح کرده، کذب محض است زیرا پروژه مذکور یکی از سوالات محوری استیضاح شهردار سابق بود که جناب توسلی در رأی‌گیری اعلام کرد از پاسخ شهردار قانع نشده اما بعداً در زمان رأی‌گیری برای استیضاح شهردار، رأی مثبت داد.

وی با بیان اینکه رقم مورد ادعای توسلی با واقعیت پروژه راست‌گرد بسیار تفاوت دارد و هزینه کرد شهرداری در آنجا کمتر از دو میلیارد تومان بوده نه ۱۰ میلیارد تومان، ادامه داد: تحقیق و تفحص از شهرداری درباره پروژه راست‌گرد میدان غدیر روال قانونی خود را طی کرده و قطعاً در هر مرحله، شهروندان در جریان نتایج آن قرار می‌گیرند.

توسلی نیز بار دیگر به این اظهارات پاسخ داده و گفت: تصورات شما غلط هست، پیگیری وظیفه نظارتی شورا، شوی تبلیغاتی نیست و بلکه پیگیری امورات مردم وظیفه اعضا است و به آن سوگند خورده هستند هرچند ممکن است خدایی ناخواسته قلیلی به آن پایبند نباشد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طوری که شخص حضرتعالی می‌دانید قصد ورود مجدد به کارزار انتخاباتی را ندارم که شوی تبلیغاتی داشته باشم که صد البته اگر گروهی و یا جناحی در شورا اینچنین شورایی کنند بعید است عزم حضوری باشد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در جایگاه ناظر، بنا به وظیفه شورایی، اولین عضوی بوده‌ام که در خصوص برخی از عملکردهای شهردار سابق بوشهر از جمله در پروژه راست‌گرد میدان غدیر طرح سوال کرده و نیک حقوقدان‌ها می‌دانند سوال به منزله درخواست برای ارائه توضیحات در خصوص موضوع و یا مواردی است که برای اشخاص سوال کننده ابهام و یا ابهاماتی وجود دارد و اما موضوع استیضاح و عزل مقوله آخر است که تیم شورایی شما از ابتدا به دنبال آن بود، قانون برای حصول نتیجه راه‌های مختلفی را پیش بینی شده کرده و استیضاح و عزل بلکه مقوله آخر است.

توسلی خطاب به رئیس شورای شهر گفت: انتظار و توقع شما و برخی همکاران این بود که بدون توجه به شرایط اضطراری که بر شهر و کشور به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا حاکم بود (اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید) پروسه استیضاح پیگیری شود، معتقد بودم که عجله استیضاح برای شهر و شهرداری گزینه مناسبی نیست و چالش ایجاد می‌کند.

وی افزود: به جای استیضاح بحث تحقیق و تفحص را مطرح کردم اما جنابعالی و برخی دیگر از عزیزان همکار پس از طرح این موضوع با عجله به سراغ گزینه استیضاح فرار به جلو کردید و به جای انجام وظیفه نظارتی و پیگیری مسئله تحقیق و تفحص و به دست آوردن حقوق تضییع شده بیت‌المال، به نوعی اسباب پاک کردن صورت مساله را فراهم آوردید که اگر حقیقت ماجرا غیر از این باشد پایتان را از گلوی تحقیق و تفحص بردارید و طی مکاتبه‌ای بررسی موضوع را به نهاد نظارتی بسپارید تا سیه روی شود هر که در غش باشد.

آتش اختلاف با این نامه‌نگاری‌ها نخوابید و دو ماه پس از آن هم، توسلی با توجیه عملکرد ضعیف شورا و انتخاب هشت نفر شهردار و سرپرست در کمتر از سه سال، انحلال شورا بحق را و خواست اکثریت شهروندان دانست و از فرماندار خواست تا این شورا را منحل کند. این نامه با واکنش اعضای شورا روبه‌رو و علیه آن بیانیه صادر شد.

در قسمت‌هایی از بیانیه شورا علیه توسلی آمده است: "پرواضح است انتخاب شهردار امر ساده و پیش پا افتاده‌ای نخواهد بود که در یک جلسه و آن هم بدون معرفی یا وجود کاندیدا تعیین گردد که با توجه به تاریخ اطلاع این شورا از عدم تنفیذ حکم شهردار زمان کافی برای این مهم وجود نداشته است، لذا نظر بدین شرح و با عنایت به انتخاب شهردار ظرف مهلت سه ماه هیچ تخطی از مقررات و تکالیف قانونی صورت نگرفته است."

در این بیانیه درباره گفته‌های توسلی آمده است: "اظهارات این عضو معمولاً هر سال در زمان تعیین شهردار یا تعیین هیأت رئیسه مطرح می‌شود و این شائبه را به وجود می‌آورد که با این دست اظهارات قصد جبران ناکامی خود در کسب رأی سایر اعضای شورا را دارد."

توسلی به همراه چهار عضو دیگر حتی به وزارت کشور هم نامه نوشته و اعتراض خود نسبت به نحوه انتخاب شهردار را اعلام کردند.

نقطه پایان این اختلافات اما عجیب بود و پس از چندین مرتبه اختلاف، تهمت و هجمه‌ای که میان این دو عضو شورا به‌وجود آمد، در مهرماه ۹۹، هر دو آن‌ها به همراه چهار عضو دیگر و به دلیل اتهامات مالی دستگیر شدند. شورای ۹ نفره بوشهر شش نفر خود را ازدست داد تا اعضای علی‌البدل وارد آن شوند. با آمدن افراد جدید به شورای شهر، حاشیه‌ها هم تا پایان سال ۹۹ از درِ دیگر شورا خارج شدند.

کد خبر 482973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.