ارتباط بین توده عضلانی و ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان چیست؟

نتایج انجام شده نشان می‌دهد که چربی بدن در کنار افزایش حجم توده عضلانی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را در زنان کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین چربی بدن، حجم توده عضلانی و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات مربوط به پنج هزار و ۶۲۷ زن و پنج هزار و ۸۳۶ مرد بالای ۲۰ سال را ارزیابی کردند.. پژوهشگران بر اساس اطلاعات به دست آمده این افراد را به چهار گروه تقسیم کردند.

گروه اول دارای توده عضلانی و چربی بدنی پایینی بودند، در حالی که توده عضلانی بدن افراد گروه دوم پایین و چربی بدن آن‌ها بالا بود. گروه سوم دارای توده عضلانی بالا و چربی بدن پایین و در نهایت گروه چهارم دارای توده عضلانی و چربی بدن بالایی بودند. اطلاعات خام به دست آمده در این مطالعه نشان داد که افزایش میزان چربی بدن بدون در نظر گرفتن توده عضلانی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

پس از انجام بررسی‌های لازم، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در بین زنان با چربی بدن و توده عضلانی بالا، ۴۲ درصد کمتر از زنانی با توده عضلانی و چربی بدن کم بوده است. در مقابل خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در مردانی که توده عضلانی و چربی بدن بالایی داشتند، ۲۶ درصد کمتر از مردانی با توده عضلانی و چربی بدن پایین بود. همچنین میزان مرگ و میر به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی با توده عضلانی بالا و چربی بدن پایین، ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

محققان معتقد هستند که چربی بدن زنان تا حدی از آن‌ها در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. همچنین پس از یائسه شدن زنان، بافت چربی در قسمت شکم تجمع پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها افزایش پیدا می‌کند. به گفته محققان، بدن زنان تمایل دارد چربی را با تکثیر تعداد سلول‌های چربی افزایش دهد، در حالی که بدن مردان معمولاً سلول‌های چربی را بزرگ‌تر می‌کند؛ بزرگ شدن سلول‌های چربی، تأثیرات منفی بر متابولیسم بدن دارد.

در نهایت می‌توان گفت که زنان به منظور کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی باید تمرکز خود را به جای کاهش وزن، بر افزایش توده عضلانی بدن قرار دهند.

نتایج این مطالعه در مجله The American Heart Association منتشر شده است.

کد خبر 482571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.