گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو آغاز به کار  کرد

از دوشنبه دوم فروردین با مراسم دعای پیشوای مذهبی از ساعت ۱۰ صبح گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو به روی عموم بازگشایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با مراجعه به تاریخ هنر موسیقی ایران می‌توان دریافت ارمنیان نقش بسزایی در گسترش موسیقی مدرن و ورود موسیقی کلاسیک جهان به ایران داشتند. در واقع هنرمندان موسیقی ارمنی از بنیان گذاران و مشارکت کنندگان مهم موسیقی پاپ ایران نیز محسوب می‌شوند. همچنین ارامنه در کنار اجرا، تدریس، جمع آوری موسیقی فولکلور ایران، در شاخه‌های دیگر این هنر یعنی ساخت ساز خدمات ارزنده‌ای داشته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به سازگر معروف هوانس آبکاریان معروف به یحیی اشاره کرد. با تمام این توضیحات لزوم پرداختن به این موضوع مهم در تاریخ موسیقی ایران و بخصوص اصفهان بیش از پیش نیاز می‌شد.

"گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو" نوعی موزه موسیقی است که با اهداف اقتصادی، گردشگری و فرهنگی به تازگی شروع به کار کرده است. موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و قرار گیری آن در معماری تاریخی ساختمان و طراحی ساده و زیبا جذابیت‌های خاص خود را برای بازدیدکنندگان دارد.

گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو آغاز به کار  کرد

زویا خاچاطور، رئیس کارگروه پروژه تأسیس گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو با ذکر تاریخچه مختصری از ساختمان درباره تغییر کاربری آن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این ساختمان از سال ۱۹۵۸- معادل ۱۳۲۵ خورشیدی- توسط یک خانم خیر جلفایی به نام یغی سابت آبراهامیان به یاد همسرش آرام آبراهامیان خریداری شده است و در اختیار شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان قرار داده شده است تا از بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست مراقبت شود. این ساختمان تا سال ۲۰۰۴ با همین کاربری بود تا اینکه از آن به بعد به مدت هفده سال به محل تمرین دو گروه معروف و بین‌المللی کر به نام‌های "کمیتاس" و "داتو" و همچنین محل برگزاری کلاس‌های موسیقی ارامنه، تبدیل شد. در واقع حدود بیست ماه پیش به پیشنهاد شورای خلیفه‌گری و همکاری مجمع ارامنه تصمیم گرفته شد تا این ساختمان تغیر کاربری بدهد و با مرمت و بازسازی به موزه موسیقی تغییر پیدا کند.

مدیر گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو پیرامون نامگذاری این موزه توضیح می‌دهد: این مجموعه به این دلیل به عنوان "گنجینه" نامگذاری شده است که هم نامی فارسی برای آن انتخاب شود و هم این مفهوم را برساند که در این محل گنج‌های موسیقی ارامنه را به نمایش گذاشته شده است. همچنین با توجه به اینکه در محله جلفا موزه‌ای با نام موزه موسیقی وجود دارد به دلیل عدم تداخل و جلوگیری از پیش آمدن مشکلات این چنینی برای بازدید کنندگان و خود مردم منطقه، این عنوان برای مجموعه انتخاب شد.

گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو آغاز به کار  کرد

خاچاطور که خود کارشناس موزه‌داری و نماینده میراث فرهنگی در شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان است درباره رویکرد این موزه تصریح می‌کند: رویکرد ما به این موزه بیشتر رویکردی موضوع محور است و تلاش کرده‌ایم از شیء محور بودن خارج شویم. اگر توجه شود نسبتاً اشیا و سازهای زیادی در موزه وجود ندارد بنابر این سعی شده با وسایل کمکی مختلف موضوع را برای بازدید کنندگان بیشتر تفهیم کنیم تا گنجینه موسیقی ارمنیان به نحوه دیگری ارائه شود.

وی ادامه می‌دهد: محورهای گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو شامل موسیقی در کلیسای ارمنی، موسیقی در زندگی، تأثیر موسیقی در آداب، رسوم و سنت‌ها، مکتب آشوق های جلفا، سازهای کوبه‌ای در مراسم کلیسا است که مردم از نزدیک می‌توانند آن را ببینند، لمس کنند و حتی به صدا در بیاورند که این موضوع به نوع خود در اصفهان یا ایران منحصر به فرد است.

مدیر گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو با اشاره به اینکه این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ درباره ویژگی‌های این موزه می‌گوید: هر بخش از موزه تبلت خاص خود را دارد که افراد می‌توانند با هندزفری شخصی یا موجود در موزه صدای سازهای مختلف و آهنگ‌های معروف مرتبط را در این زمینه بشنوند.

گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو آغاز به کار  کرد

وی اضافه می‌کند: بخش دیگر موزه شامل مشاهیر ایرانی موسیقی جلفای اصفهان و مشاهیر موسیقی بین‌الملل است که در آن تصاویر، زندگینامه و آهنگ‌های معروف آنها به نمایش گذاشته شده است. همچنین سالن اصلی مجموعه با وجود کوچک بودن، کاملاً آکوستیک و مناسب برای صدابرداری است.

خاچاطور با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده موزه اظهار می‌کند: فعالیت مهم دیگری که در آینده شاهد آن خواهیم بود سالن اجرا است که در آن گروه کر ما برای مخاطبان خاص اجرا خواهند داشت و گردشگران می‌توانند از نزدیک با موسیقی مذهبی ارامنه آشنایی پیدا کنند. همچنین زمین بدون استفاده‌ای پشت این مجموعه فضایی مناسب برای استراحت و سپری شدن اوقات بازدید کنندگان است که قصد داریم در آینده از آن استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: محلی برای برگزاری مستر کلاس‌ها و سمینارهای خاص برای افرادی که قصد دارند از این امکان استفاده کنند در نظر گرفته شده است که بزودی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. در آینده بخش‌های کتابخانه صوتی، مغازه صنایع دستی و فروشگاه آلات موسیقی در قسمت ورودی موزه اضافه خواهد شد.

گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو آغاز به کار  کرد

خاچاطور با بیان اینکه گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو را می‌توان جاذبه گردشگری شهری در بافت محله جلفا به حساب آورد، خاطرنشان می‌کند: محله جلفا یکی از محورهای مهم گردشگری شهری اصفهان به حساب می‌آید و طیف گسترده‌ای از مردم به گردشگری شهری و فعالیت‌های مانند خرید، بازدید از اماکن تاریخی و عکاسی علاقمند هستند. در این خصوص ما سعی کردیم مکانی را به وجود بیاوریم تا هم گردشگران و هم بازدید کنندگان اصفهانی بتوانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 482569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.