"راه دور" سید علی صالحی

"راه دور" مسیر زندگی سید علی صالحی شاعر معاصر زبان فارسی است که از سوی نشر چشمه منتشر شد. این زندگی نامه به قلم خود شاعر به نگارش در آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکم فروردین زاد روز سیدعلی صالحی یکی از مهم‌ترین چهره‌های شعر معاصر ایران است. شهرت این شاعر از دهه پنجاه آغاز و روز به روز بر آن افزوده می‌شود. صالحی متولد ایذه در استان خوزستان است و در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین شاعران ادبیاتِ ایران محسوب می‌شود.

او در باره تعریف خود از شعر، گفته است: "من قادر به معنی کردن یا ارائه تعریف شعر نیستم، هر وقت یادم می‌رود که شعر چیست می‌روم و حافظ می‌خوانم. کار هر شب من است. هر شب یادم می‌رود شعر چیست. به همین دلیل سال هاست که حافظ را مرور می‌کنم"

"راه دور" روایت خلاقانه زندگی علی صالحی به قلم خود اوست و از روزگار شاعر در جنوب ایران آغاز می‌شود و به زندگی وی در تهران می‌انجامد. نشر چشمه، که انتشار این کتاب را به عهده داشته است در صفحه اینستاگرام خود در باره آن نوشت: سال‌های پرشور دهه پنجاه و سال‌های عجیب دهه شصت، در روایتِ صالحی نقشی پررنگ دارند و به همین دلیل، کتاب برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان که به دنبال روایت‌های غیررسمی از تاریخ معاصر هستند جذاب می‌شود. به علاوه درباره این است که شاعر در تندباد حوادث چگونه شاهد تغییر جهان است و در این میان، چگونه سعی می‌کند کار خلاقه‌ی خود را ادامه دهد و تاب بیاورد.

صالحی علت نوشتن زندگینامه خود را اینگونه توضیح می‌دهد: " بارها به این سال‌ها سوال داشته‌ام از سرشت و سرنوشت و زندگی خویش، و دو را دور گفته ام نمی‌شود همه چیز را در شعر نوشت. اصلاً شعر جای هر چیزی نیست و آیا درست بی نگاه کردن به آینه، خود را از دنیا و دنیا را از خود گرفت؟ اندکی ابلهانه است از خود بپرسم تو مگر کیستی که این خود نبشت خصوصی را بر عام بیاوری به دیدار؟

می بی نم جواب دارد، جواب درست دارد این ادعا؛ یعنی امسال همین ۱۳۹۹ خورشیدی، پنجاهمین سال تولد جدی شعر من است. غزل می‌گفتم به نوجوانی، اما درست پنجاه سال پیش نخستین شعرهای مدرن، غیر سنتی و امروزی ام در روزنامه دیواری دبیرستان و مجله استانی شرکت نفت چاپ شده بود. هنوز پیداواری از شعر شبان و شعر حرمان را در سایه روشن حافظه خود دارم. کار کرده ام در مقام کلمه تا امروز".

کتاب " راه دور" در ۳۸۲ صفحه و با قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شد.

"راه دور" سید علی صالحی

کد خبر 482418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.