از اعتراضات به نژاد پرستی در آمریکا تا کودتای میانمار

سال ۹۹ شوک و غافلگیری بود. سالی که گذشت ضرب‌ آهنگ وقوع اتفاقات تندی شد که تاثیر آن بر فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان بسیار عمیق بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالی که گذشت، سال کودتا و افزایش محدودیت‌ها و تحریم بود؛ سالی که با شوک انتخابات آمریکا و کودتا میانمار و همچنین امیدها برای پایان کرونا به اتمام رسید.

در ادامه به مرور برخی از این اتفاقات می‌پردازیم:

کشته شدن جورج فلوید و اعتراضات علیه نژادپرستی

در ۲۵ می‌سال ۲۰۲۰ یک مأمور پلیس در مینیاپولیس در جلوی چشم و البته دوربین شهروندان جورج فلوید سیاه پوست را در حین دستگیری کشت تا این اتفاق جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن آتش نابرابری نژادی در آمریکا باشد. پس از بازتاب این اتفاق در رسانه‌ها، ایالت‌های زیادی در آمریکا شاهد تظاهرات مردم از تمام نژادها بود و این اعتراض‌ها در نقاط زیادی به آشوب کشیده شد. این اعتراضات در دنیا با شعار "جان سیاهان اهمیت دارد" و یا "Black Lives Matter" شناخته شد و وخامت نژادپرستی در بسیاری از نقاط دنیا را به همه ما یادآوری کرد.

ابتلای ترامپ به بیماری کرونا

در دومین روز از اکتبر سال ۲۰۲۰ دونالد ترامپ و همسرش ملانیا به ویروس کرونا مبتلا شدند. رئیس جمهور وقت آمریکا پس از سه روز بستری در مرکز پزشکی والتر رید، به کاخ سفید بازگشت.

انفجار بیروت

انفجار بندر بیروت عصر روز ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) در بندر بیروت واقع واقع در پایتخت لبنان رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقه اشرفیه را تخریب کرد. موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد.

این انفجار بسیار قدرتمند باعث کشته شدن ۲۲۰ نفر و زخمی شدن حدود ۷ هزار نفر و مفقود شدن بیش از ۱۱۰ نفر شد و همچنین بر اساس اعلام فرمانداری بیروت، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این حادثه بی‌خانمان شده‌اند.

شدت این انفجار به حدی بود که به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ محسوب می‌شود به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، شدت انفجار، معادل زمین لرزه‌ای به قدرت ۳.۳ ریشتر بوده که در ترکیه، سوریه، رژیم صهیونیستی و بخش‌هایی از اروپا احساس شد و صدای آن در جزیره قبرس در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شنیده شد.

علت انفجار ذخیره ۲ هزار و ۷۵۰ تن آمونیوم نیترات بود که به مدت شش سال در گمرک بندر بیروت بدون ایمنی کافی نگهداری شده بود. در پی انفجار دولت لبنان به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد. متعاقباً، اعتراضات گسترده مردمی در خصوص بی کفایتی دولت در جلوگیری از این حادثه بروز کرد و در نتیجه این فشار، در ۱۰ اوت دولت لبنان استعفا کرد و کمی پس از آن حسان دیاب، نخست وزیر لبنان نیز استعفا داد.

انتخابات آمریکا و انتخابات جو بایدن

کرونا آمریکا را در صدر قربانیان خود قرار داد. آمریکا در حالی وارد جدال با این بیماری شد که در عمل زنگ رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برای سال ۲۰۲۰ به صدا درآمده بود. از آوریل، رقابت‌های درون‌گروهی دموکرات‌ها کلید خورده بود. با مدیریت ترامپ این بیماری در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و به همین دلیل در روزهای ابتدایی مناظرات کمتر دموکرات‌ها به موضوع بیماری پاندمی پرداختند، اما هر چه به زمان انتخاب نهایی درون‌گروهی دموکرات‌ها نزدیک می‌شدیم، آبی‌ها که رنگ این حزب است، روی دو موضوع متمرکز شدند: بیماری پاندمی و خدمات درمانی و دومی این بود که چگونه باید از شر دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه راحت شد.

در حالی که در ابتدای این رقابت‌ها جو بایدن ضعیف ظاهر شد و بسیاری گمان می‌کردند که وی در میانه‌های راه از دور رقابت‌ها کنار برود اما ترس از حضور یک نامزد پیشرو و حرکت فضا به سمت دوقطبی شدن بیشتر جامعه، موجب شد دموکرات‌ها کم‌کم به سمت جو بایدن میانه‌رو تمایل پیدا کنند. ترامپ نیز با شعار «تقلب» پیشاپیش هر نوع تغییر در سیستم رای‌دهی را تقلب خواند و مدعی بود با رأی‌گیری پستی به دلیل شرایط وخیم کرونایی در این کشور، تقلب صورت خواهد گرفت اما همین سیستم رأی‌گیری موجب شد تا بایدن بتواند ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند، هر چند وی گفته است، او در سال ۲۰۲۴ بازخواهد گشت و پایان بازی برای این درام آمریکایی را رقم می‌زند.

انتخاب کامیلا هریس به عنوان اولین معاون اول رئیس جمهور

در تاریخ ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۰، جو بایدن نامزد حزب دموکرات اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، کاملاً هریس سناتور ایالت کالیفرنیا را به عنوان معاون خود برگزید. به این ترتیب با پیروزی بایدن کامیلا هریس به عنوان اولین زن سیاه پوست و همچنین اولین زن آسیایی حاضر در این پست، نامش را در تاریخ ماندگار کرد.

کنار رفتن شینزو آبه

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که قصد داشت با برگزاری المپیک ۲۰۲۰، جا پای خود را در سیاست این کشور تقویت کند، از دو جهت ضربه خورد. ابتدا بیماری پاندمی که نه اجازه داد مسابقات المپیک به موقع برگزار شود نه بیماری قدیمی‌اش دست از سرش برداشت، به‌گونه‌ای که مجبور شد از قدرت کناره بگیرد.

وی که رهبر حزب لیبرال دموکرات بود، پس از اینکه بیماری قدیمی به سراغش آمد، همچون سایر ژاپنی‌ها، بدون بهانه از قدرت کنار رفت و گفت که این بیماری به او اجازه نمی‌دهد با تمام توان سر کار باشد. مبدع طرح اقتصادی «آبونومیکس» در این سال کنار رفت تا یوشیهده سوگا در سپتامبر سال ۲۰۲۰ جانشین وی شود. با این حال او توانست برخی از جاه‌طلبی‌هایش را در این کشور تکمیل کند و میراث خوبی از خود بر جا بگذارد.

آبه از زمانی که نخست‌وزیری را در این کشور بر عهده گرفت توانست ژاپن را از مصیبت‌هایی مانند زلزله و سونامی ویرانگر و فاجعه هسته‌ای به سلامت عبور دهد و کشور را به یک اقتصاد سالم و باثبات برساند و با یک رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی در آمریکا به نام دونالد ترامپ همکاری کند و حتی در زمره سیاستمداران مورد علاقه وی نیز قرار گیرد.

وی در سال ۲۰۱۲ قدرت را به دست گرفت و وعده داد که از طریق محرک‌های گسترده پولی، افزایش هزینه‌های دولت و اصلاحات اقتصادی، سومین اقتصاد بزرگ جهان را احیا کند. برنامه‌های شینزو آبه تاکنون پیامدهای متفاوتی داشته است. وی بر سقوط قیمت‌ها فائق آمد، اما نتوانست برای هدف ۲ درصد تعیین شده جهت کاهش تورم توسط بانک مرکزی کاری از پیش ببرد. با این حال این اقتصاد چند سال با رشد خوب روبه‌رو شد، اما نتوانست از مانعی به نام ویروس کرونا بپرد.

کودتای میانمار

اول فوریه سال‌جاری میلادی، میانمار دوباره شاهد یک کودتا بود. درحالی‌که قریب به ۶۰ سال کودتاچیان قدرت را در دست داشتند، با تحت فشار قرار گرفتن از سوی مجامع جهانی این کشور در سال ۲۰۱۲ درها را به روی ارزش‌های دموکراتیک به شکل نصفه و نیمه باز کرد تا آنگ سان سوچی که سال‌ها در حصر نظامیان بود، به رهبر دوفاکتوی دموکراسی‌خواهان تبدیل شود. حزب او در انتخابات سال ۲۰۱۵ توانست هر دو مجلس این کشور را به دست آورد و راه را برای دموکراسی بیشتر باز کند، اما در اول فوریه سال ۲۰۲۱، کودتاچیان پس از یک تنفس ۸ ساله مجدداً روی کار آمدند. هم‌اینک این کشور شاهد اعتراضاتی خونین است که کشته‌شدن ۱۲۵ نفر در پی شلیک مستقیم نظامیان پیامد آن بوده است. آنگ سان سوچی نیز بازداشت شده و کسی از محل نگهداری او خبر ندارد. او متهم به دریافت رشوه و رعایت نکردن پروتکل‌های مربوط به دوران پاندمی است

کد خبر 482417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.