آخرین تصمیمات انتخاباتی وزارت کشور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

کنایه‌های بادامچیان به کاندیداهای نظامی انتخابات ۱۴۰۰

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در اجلاس سراسری حزب موتلفه اسلامی که با حضور دبیران استان‌ها و شهرستانها و اعضای شورای استان‌ها و شهرستانها به صورت مجازی برگزار شد، به بیان استراتژی و سیاست ابلاغی مؤتلفه در قالب شورای وحدت پرداخت و اظهار داشت: طرح اقدام استانی در هفت ماه گذشته با ائتلاف همه نیروها و رهبری معنوی روحانیت از سوی شورای وحدت انجام می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد مؤتلفه در شورای وحدت درباره شوراهای شهر و روستا خاطرنشان کرد: در بخش شورای وحدت با جامعه روحانیت مبارز مشغول فعالیت هستیم و تاکنون در ۲۵ استان نماینده مرتبط با روحانیت معرفی‌شده است. مقرر شد به فهرست اصلح به‌صورت ائتلافی و مستقل استانی برسیم و امیدواریم این رویداد رخ بدهد و نتیجه آن در فهرست مطلوب خود را نشان دهد.

بادامچیان ضمن اظهار امیدواری در خصوص آماده شدن فهرست نامزدهای شورای شهر و روستا در زمان ثبت‌نام و قدردانی از معاونت‌های مربوطه افزود: مؤتلفه اسلامی در این دوره بیش از هر دوره دیگر فعالانه وارد عرصه شده است.
دبیرکل مؤتلفه اسلامی همچنین تاکید کرد: پایتخت مداخله‌ای در امور انتخابات شوراهای شهر سایر استان‌ها ندارد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های مختلف در خصوص شخصیت‌های ریاست جمهوری ادامه داد: وضعیت موجود روشن است، آیت‌الله رئیسی مطابق نظرسنجی‌ها بیشترین توجه را به خود اختصاص داده و هنوز ایشان اعلام حضور نکرده است، مؤتلفه در صورت حضور ایشان تصمیم خواهد گرفت و تصمیم نهایی بر اساس نظر شورای مرکزی مبتنی است.

بادامچیان سیاست کلی مؤتلفه و شورای وحدت را احترام به تمام نامزدها برشمرد و گفت: تخریب و برخورد با رقبا و شخصیت‌ها را قبول نداشته و منفی می‌دانیم و به سمت نامزدی گرایش خواهیم داشت که با پشتوانه قوی بتواند مشکلات را حل کرده و درعین‌حال ساده‌زیست و پاک دست باشد.

عضو شورای عالی شورای وحدت تصریح کرد: با عدم مخالفت شورای وحدت و شورای مرکزی و اعضا نظر بر این شد که در حزب در چند نظرخواهی به سمت فرد برویم.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی به جریان شناسی این حزب در انقلاب پرداخت و تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی افراد و جریان‌هایی درصدد حذف مؤتلفه اسلامی و کمرنگ کردن آن برآمدند و حتی در همین روزها برخی از مجموعه‌های اصولگرا مواضعی که اتفاقاً با مواضع آن‌ها همسو است سانسور می‌کنند.

بادامچیان در ادامه افزود: افرادی بدون سابقه فعالیت سیاسی به‌صرف فعالیت نظامی و یا فعالیت تبلیغاتی موردتوجه قرار می‌گیرند اما نسبت به مؤتلفه برخی از دوستان مدعی می‌شوند که کاندیداهای حزب ما توانمند نیستند این در حالی است که پر سابقه‌ترین چهره‌های سیاسی در مؤتلفه با قیدهای رجل سیاسی و مذهبی وجود دارد.

انتقاد عطریانفر از اظهارات بادامچیان درباره بهزاد نبوی

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه مبنی براینکه اصلاح‌طلبان در درون خود دچار درگیری و اختلاف است و می‌بینیم در این نهاد کسی به ریاست می‌رسد که فرسوده شده است و با عصا راه می‌رود گفت: در مجموع آقای بادامچیان فرد معقولی به نظر می‌رسد و معمولاً معقول سخن می‌گوید اما اگر چنین سخنانی از ایشان صادرشده باشد نامعقول و نسنجیده سخن گفته است. اینکه آقای بهزاد نبوی مورد اجماع اعضای نهاد اجماع ساز هستند یا خیر. مگر می‌شود کسی مورد توافق اعضا نباشد و رئیس شود؟! بنابراین کافی است از اعضا استفسار شود و حاصل اش اینکه فرمایشات آقای بادامچیان ابطال و رد می‌شود.

محمد عطریانفر ادامه داد: خم بودن پشت یک فرد و عصا به دست گرفتن، ارتباطی به مغز و فکر ندارد. مرحوم آقای عسگر اولادی پیرمردی ۸۰ ساله، مغز و فکرش در دوره حیات بی تردیداز آقای بادامچیان بهتر کار می‌کرد و در عین حال فهم بهتری داشت! بنابراین الزاماً ارتباطی بین سلامتی جسم و سلامتی مغز وجود ندارد. کهنسالانی داریم که در سنین ۸۰ سالگی از جوانان هم بهتر می‌اندیشیدند و اثربخش تر بوده‌اند. امام خمینی کهنسال ما، بهتر از جوانان مبارز همسو و حتی از آیت الله خمینی ۵۰ ساله هم فکر می‌کرد و هم تدبیر واقع بینانه داشت. این اظهارات، اظهارات توهین آمیزی است بنابراین فکر می‌کنم دوستان رقیب، اخلاق را در سیاست و اظهارات خود بیشتر مراعات کنند و از دخالت غیرمجاز در کار دیگران خود را بازدارند. اگر روزگاری ما در حوزه اصلاح‌طلبی، نشستیم و گفتیم موتلفه اشتباه کرده که آقای بادامچیان را به عنوان دبیرکل خود انتخاب کرده، آن زمان ایشان هم اجازه دارد چنین اظهاراتی را بفرماید.

اصلحی که قابلیت رأی‌آوری نداشته باشد مورد پذیرش نیست

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی «جمهور» که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار می‌شود؛ ضمن تشریح شاخص‌های مکتب امام خمینی عقلانیت، معنویت و عدالت بیان کرد: اگر در کار سیاسی عقلانیت داشته باشیم دچار تناقض نمی‌شویم. برای مثال برخی در انتخابات مجلس می‌گفتند که باید وحدت داشته باشیم، از طرفی اصرار داشتند که اگر کسی وارد لیست پایداری شد، نمی‌تواند وارد لیست ما شود. این تناقض ناشی از عدم وجود عقلانیت است. عقلانیت مانع تناقض در گفتار و عمل می‌شود می‌گفتیم شما که این قدر دم از وحدت می‌زنید حالا اگر وحدت صددرصدی حاصل نشد چرا با وحدت نود درصدی یا هشتاد درصدی مخالفت می‌کنید می‌گفتند نه. یا بایست لیست واحد و یا تباین کامل یعنی هیچ اشتراکی بین دو لیست نباشد و متأسفانه هیچ استدلال مبتنی بر عقلانیت هم ارائه نمی‌کردند.

وی در ادامه به تشریح شاخص معنویت پرداخت و در این رابطه چند مثال از عملکرد بعضی مدعیان در انتخابات گذشته زد!

محصولی افزود: در سال گذشته که به افراد گفته شد که یا باید از پایداری اعلام برائت کنید یا در لیست قرار نخواهید گرفت. در جلسه مشورتی نامزدهای جوان یکی از افراد به ظاهر انقلابی هم گفته بود که "فعلاً اعلام برائت کنید تا در لیست ائتلاف وارد شوید و بعداً کار خودتان را انجام دهید! " عزیزان این موقعیت‌ها مواضع امتحان است. اگر ورود با صداقت نباشد، معلوم نیست خروج هم یا صداقت باشد. این گونه مواضع ناشی از مشکل معنویت است چرا که در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

دبیرکل جبهه پایداری با تاکید بر شاخص عدالت گفت: عدالت مسئله بسیار مهمی است. شاه کلید، عدالت است و اگر عدالت را ملاک قرار دهیم کارآمدی هم به دنبال آن می‌آید. شالوده هستی بر عدالت استوار است. طبق بیان امام علی (علیه السلام) اساساً راه تقوا، عدالت است. نگاه کارگزاران این بود که برای حرکت چرخ‌های توسعه، عده‌ای از محرومین هم ممکن است زیر چرخ‌های توسعه از بین بروند و بخشی از جامعه برای هدف بزرگ‌تر آسیب ببینند. اما امام علی (علیه السلام) بیان کردند که هیچ چیزی مانند عدالت موجب توسعه و تعالی و آبادانی شهرها و کشورها نمی‌شود.

وی درخصوص رویکرد پایداری نسبت به وحدت با سایرین بیان کرد: برای انتخابات یک مدل طراحی کردیم که ۴ مرحله دارد. در این مدل، دورنمای ما برای انتخابات ۱۴۰۰ این است که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی خود برسیم. البته این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول ما، خطوط قرمز ما هستند. حفظ اصول از واجبات است.

محصولی ادامه داد: طبق این مدل، در مرحله اول بنا بر این است که حداقل یکدیگر را تخریب نکنیم، مرحله دوم این است که در رابطه با گفتمان، به‌طور مشترک کار کنیم و بر مبنای گفتمان، شاخص‌های مشترک تعریف کنیم. در مرحله سوم نیز برای مبنای شاخص‌های مشترک، به سمت حداکثری سازی اشتراکات لیست در انتخابات شورای شهر و نزدیک کردن سبد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری حرکت کنیم. مرحله آخر نیز رسیدن به لیست واحد و نامزد واحد است‌.

دبیرکل جبهه پایداری تشریح کرد: اصلحی که قابلیت رأی‌آوری نداشته باشد مورد پذیرش نیست، اما این به این معنا نیست که برای ما نظرسازی شود. چون در سال ۸۴ هم گفتند که احمدی نژاد در نظرسنجی‌ها دو سه درصد رأی دارد، اما در عمل رأی آورد. وظیفه ما این است که اصلح را به جامعه معرفی کنیم. آیت الله خوشوقت (رحمه الله علیه) به ما می‌فرمودند که فرد اصلح را حتی اگر راضی نمی‌شود، برای حضور متقاعد کنیم و برای معرفی وی به مردم وقت بگذاریم و تلاش کنیم. نمی‌توان از همان ابتدا اصلح را به بهانه عدم رای‌آوری کنار گذاشت و باید برای موفقیت وی تلاش کرد و اگر به هر دلیلی نشد به نامزدی که یک پله پایین‌تر است رو آورد نه که از اول با طرح صالح مقبول بدنبال نامزدهایی باشیم که کف شاخص‌ها را هم ندارد.

محصولی ادامه داد: درخصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تا کنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد مؤثر، داشته‌ایم. با افرادی هم‌چون آقایان رئیسی، جلیلی، نیکزاد، فتاح، ضرغامی، رضایی و… جلسه داشته‌ایم. درخصوص آقای قالیباف، به نظر ما کسی که به تازگی رئیس مجلس شده بهتر است که برای ریاست جمهوری هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابی در مجلس امید بسته‌اند و معطوف شدن ایشان به ریاست جمهوری این را زیر سوال می‌برد و مشکلاتی ایجاد می‌شود. البته این مطلب موضع ما قبل از انتخاب هیئت رئیسه مجلس هم بود.

وی گفت: در عین حال برداشت ما این است که جایگاه قوه قضائیه و مقننه خیلی مهم است اما قوه مجریه توانایی و ظرفیتی چندین برابر بیشتر از سایر قوا دارد. این به معنای کاهش اهمیت سایر قوا نیست، ولی کار و اختیار و قدرت و انتصاب‌های گسترده در دست قوه مجریه است. حتی اگر بهترین قانون‌ها را هم داشته باشیم، نتیجه بستگی به اجرایی شدن آنها توسط دولت دارد. پس باید هزینه و فایده را حساب کرد.

محصولی تاکید کرد: یکی از دلایلی که هنوز افراد مد نظر خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی نکردیم این است که هنوز از نامزدی قطعی افراد برای انتخابات مطمئن نیستیم. در شورای وحدت که توسط جامعه روحانیت مبارز راه اندازی شد، از ما نیز دعوت شد. در حقیقت ما باید یک دورنمای روشن از آن جمع داشته باشیم. نباید جایی وارد شویم و در ادامه ببینیم که جهت‌گیری‌ها به سمتی رفت که با شاخص‌های ما متفاوت است. در جایی که مسئله روشن نیست و شبهه وجود دارد، از اول بهتر است وارد نشویم. هر چند به طور کلی ما در رابطه اصل وحدت نظر مثبت داریم.

دبیرکل جبهه پایداری در خصوص مصادیق مورد نظر پایداری برای انتخابات ۱۴۰۰ تشریح کرد: از الان نمی‌توانیم افراد را مشخص کنیم. در سال ۹۶ نیز در نظرسنجی‌های اولیه آرای آقای قالیباف را بیشتر از آقای رئیسی اعلام می‌کردند اما اتفاقاتی افتاد که آرای ایشان کم‌تر شد شرایط می‌تواند بسیار سیال باشد. اصل برای ما حمایت از اصلح است. انتخاب شخص به شرایط نیز بستگی دارد اما این به معنای تحت تأثیر پروپاگاندا قرار گرفتن نیست، بلکه باید ببینیم در آن شرایط چه تکلیفی داریم. شرایط انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان از الان با قطعیت مشخص کرد.

محصولی ادامه داد: متأسفانه بعضی دوستان انرژی خود را بر تخریب پایداری گذاشتند، درصورتی که باید بر کار خود تمرکز کنند. البته امکانات هم محدود است. برای اغلب احزاب امکانات متعددی از منابع مختلف داده شده است در حالی که به پایداری حتی یک اتاق یا یک ریال هم داده نشده است و پایداری با این حساب باز روی اصول ایستادگی کرده است. پایداری نه روزنامه و نه ساختمان و نه دفتر چند طبقه دارد. بالاخره کار سخت است. خود دوستان اذعان دارند که در سال ۹۶ جبهه پایداری بیشترین کمک و استقامت را برای تبلیغات و راه اندازی ستادهای نامزد نهایی جریان انقلاب داشتند. موضع ما درمورد ایشان از همان ابتدا مشخص بود و حتی ستادهای کار و کرامت را تشکیل دادیم.

وی در پایان گفت: برای نتیجه گیری در کار سیاسی باید با بکارگیری شاخص‌های مکتب امام راحل تلاش کرد و خداوند هم وعده پیروزی قطعی را داده است.

پیام مهم سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات

سیدمحمد خاتمی طی پیامی به دومین کنگره ملی مجمع ایثارگران، اعلام کرد: «پیشاپیش حلول سال نو را به اعضا محترم مجمع ایثارگران و گردهم آیندگان در این مجمع شادباش می گویم و از خداوند منان طلب می‌کنم که حال آنان و حال همه ملت شریف را نیکو گرداند.

ایثارگری، عنوانی بلند و با شکوه است و همه آنان که مفتخر به داشتن این عنوان اند باید در پایبندی به لوازم این عنوان پیشقدم باشند و اجازه ندهند که فرصت طلبانه، کاسب کارانه و یا از سر اشتباه ولو با حسن نیت از آن سوءاستفاده شود.

ایثارگری یعنی آنچه به مصلحت آئین و کشور و مردم است بر منافع شخصی و گروهی ترجیح داده شود و حتی جان گران مایه در برابر آنچه گران‌تر از جان است در صورت اقتضا فدا گردد.

نمونه روشن ایثارگری را در هنگامه جنگ تحمیلی در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها شاهد بودیم.

جمهوری اسلامی که حاصل انقلاب بزرگ است مرهون ایثارگری ملت است و برای برپایی و باروری آن خون عزیزترین فرزندان اسلام و ایران فدا شده است و هزینه‌های سنگین جانی و مالی برای آن پرداخت شده است و امروز بزرگترین سیاست ایثارگری عبارتست از:

مجاهدت عالمانه و متعهدانه برای خنثی کردن تلاش‌ها و رویکردهایی که محتوای جمهوری اسلامی را تحریف و در عمل آن را به ضد خود تبدیل می‌کند.

شناخت و شناساندن پایه‌ها و مایه‌های جمهوریت و نیز اسلامیت سازگار با آن در عرصه حیات اجتماعی برای جلوگیری از این تحریف و انحراف و وظیفه ایثارگران در این امر بیش از دیگران است.

انتخابات آزاد نماد جمهوریت است که مشروعیت ارکان قدرت و همه حکومت را مشخص می‌کند و حاکمیت مردم بر سرنوشت را متجلی می‌نماید.

در جمهوری اسلامی همه افراد از هر قوم و قبیله و آئین و طبقه، شهروند به حساب می آیند و باید بیایند و تأمین مصالح ملی و استقرار عدالت در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و مدنی و قضائی و تقنینی و اجرایی مدنظر است و باید باشد.

ایثارگر کسی است که از این جمهوریت و از تمامیت ارضی و نیز دفاع از آئین و میهن و مردم در برابر فزون خواهی و تهدیدها و توطئه‌های بیرونی و حق و حرمت مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند پیشقدم است و در عین حال بر تعامل سازنده با رعایت اصول با جهان برای تأمین مصالح ملی پیشقدم است و بر عدالت و برخورداری مردم از زندگی امن و آبرومند برای همگان بخصوص طبقات محروم‌تر جامعه تاکید جدی دارد و نقد منصفانه قدرت و هشدار دادن به حاکمان برای تن دادن به لوازم جمهوری اسلامی و ارائه راه حل های عالمانه برای اصلاح و بهبود امور مورد اهتمام او است.

موفقیت همه عزیزان در شناخت وظیفه دینی، انقلابی و ملی و عمل به آنها را از پروردگار خواستارم.»

آخرین تصمیمات انتخاباتی وزارت کشور

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور، امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور و حمزه امرایی مدیرکل دفتر امور سیاسی معاونت سیاسی وزارت کشور با موضوع بررسی و ارزیابی آخرین وضعیت و مختصات فضای سیاسی- انتخاباتی کشور و مرور برنامه‌ها و اقدامات انجام شده و در دست انجام ستاد انتخابات کشور درخصوص انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد.

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور در این همایش که مدیران کل سیاسی تقسیمات کشوری و انتخابات و مدیران فناوری اطلاعات استانداری‌های سراسر کشور نیز حضور داشتند، با اشاره به در پیش بودن سال نو، سده جدید را سده تداوم موفقیت‌ها و پیروزی‌های ایران عزیز برشمرد و اظهار کرد: ملت نجیب و شریف ایران علیرغم همه مشکلات و تنگناهای ناشی از بیماری کرونا، توطئه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله تحریم‌های ظالمانه و فشارهای غیرقانونی، مقاومت و ایستادگی می‌کنند و ثمره این مقاومت قطعاً پیروزی و موفقیت خواهد بود.

وی همچنین ضمن ترسیم مختصات و ویژگی‌های فضای سیاسی- انتخاباتی کشور در شرایط کنونی، با اشاره به ضرورت رصد و بررسی مستمر و مداوم فضای سیاسی- انتخاباتی کشور توسط ستادهای انتخاباتی استان‌ها و اهمیت فراهم‌آوری برگزاری انتخاباتی سالم، امن و قانونمند، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند، اهمیت مشارکت بالا در این دوره از انتخابات مورد تأکید است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به احتمال تداوم شیوع بیماری کرونا در بازه زمانی برگزاری انتخابات خرداد ۱۴۰۰، تأکید کرد: ضرورت دارد با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مصوب، همه تمهیدات و برنامه‌های لازم برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی از سوی مجریان انتخابات اندیشیده شود.

در این همایش همچنین سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده تاکنون، آخرین وضعیت و شرایط ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر را تشریح کرد و ضمن ارائه نکات و راهبردهایی برای تسهیل روند ثبت‌نام‌ها توسط مجریان انتخابات، به پرسش‌های معاونین سیاسی استانداری‌ها و فرمانداران سراسر کشور در این خصوص پاسخ داد.

در بخشی دیگر از این همایش، امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور نیز به ارائه توضیحاتی درخصوص مسیرهای چهارگانه ثبت نام در انتخابات‌های پیش‌رو و تشریح اقدامات انجام شده توسط این کمیته در چارچوب سامانه جامع انتخابات کشور پرداخت و در انتها پاسخگوی پرسش‌های مجریان انتخابات در زمینه‌های مرتبط بود.

می‌خواستند دولت را وادار کنند که برجام را به هم بزند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با بیان اینکه هیچ جای دنیا نیست که اقتصاد با سیاست خارجی رابطه یک به یک نداشته باشد، خاطرنشان کرد: به هر میزان که سیاست خارجی به سمت تنش و مشکل می‌رود، وضع اقتصادی سخت می‌شود و به هر میزان اقتصاد بزرگ و توانمند می‌شود، می‌تواند پشتوانه محکمی برای مسائل سیاست خارجی باشد. برای همین هدف‌گذاری اول حل مسائل سیاست خارجی بود.

معاون اول رئیس‌جمهوری، هدف‌گذاری دوم را حل مسائل داخلی برشمرد و اظهارداشت: حل مسائل داخلی، تفاهم ملی و انسجام داخلی برای دولت بسیار مهم بود. مسئله سوم نیز حل مسائل اقتصادی بود که در این بخش تا سال ۹۶ دستاوردها در این هدف‌گذاری‌ها مثبت بود.

جهانگیری افزود: این در حالی بود که تقریباً در مدت دو سال و نیم از چهار سال اول آقای دکتر دولت روحانی تحریم‌های قبلی وجود داشت و هیچ تحریمی تا دی ماه سال ۹۴ کم نشد و سال ۹۴ (با توافق برجام در تیرماه همان سال) بود که تحریم‌ها رفع شد.

وی با بیان اینکه تورم را با وجود تحریم‌ها تک‌رقمی کردیم، تصریح کرد: در این مدت، رشد اقتصادی مثبت شد به گونه‌ای که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در سطح دنیا داشتیم. در طول هشت سال قبل دولت یازدهم، متوسط اشتغال ۱۴ هزار شغل بود ولی ما به بالای ۵۰۰ هزار شغل متوسط در سال رسیدیم. در مجموع، یک اقتصاد رشد مثبت و اشتغال‌زا حاکم شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آن زمان انسجام داخلی هم خوب بود و برجام هم به عنوان یک راهکار موفق بین‌المللی به دست آمد و در خارج از کشور بزرگترین موفقیت دیپلماتیک قرن لقب گرفت، یادآور شد: سال ۹۶ همین وضعیت را داشتیم. البته در مواقعی گاهی یک یا دو ماه اتفاقی در اقتصاد پیش می‌آمد اما همه اینها گذرا بود و اقتصاد روند خود را طی می‌کرد. من تعبیری داشتم که ما اقتصاد را از ته دره بیرون آوردیم. سرعتش کم بود ولی پیش‌بینی می‌کردیم سرعتش در دور دوم با همان روند اضافه شود.

جهانگیری با اشاره به برخی سنگ‌اندازی‌ها عنوان کرد: واقعیت این است که در همان دوره اول، بعد از برجام عده‌ای در داخل کشور سعی کردند به هر روش ممکن چوب لای چرخ دولت و استفاده از منافع برجام بگذارند. برجام می‌توانست در همان ماه‌های ابتدایی میلیاردها دلار پول برای سرمایه گذاری به ایران بیاورد.

وی به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور چین در آن زمان به ایران آمد. اصرار داشتیم توافقی که انجام می‌شود را کمی معطل کنیم اما مسئولان همراه رئیس‌جمهور چین در همان سفر، اصرار داشتند قرارداد راه‌آهن برقی تهران به مشهد حتماً امضا شود و توافق با یک بانک چینی برای دادن ۳۰ میلیارد دلار خط اعتباری در آن سفر امضا شود که امضا شد. کشورهای مختلفی مانند کره جنوبی توافقات سنگینی با ایران انجام دادند اما عده‌ای با هر روشی تلاش کردند دولت را در استفاده از این منابع دچار مشکل کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: اما در سال ۹۷ و از اردیبهشت وارد یک دوره جدید و سخت شدیم. این دوران، دوران جنگ اقتصادی بود که رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران از اردیبهشت ۹۷ شروع کرد ولی هنوز برای بسیاری از مسئولان درجه یک کشور جا نیفتاده است که جنگ اقتصادی می‌توانست تا چقدر دامنه خطرناکی داشته باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در سیاستگذاری‌های‌مان شرایطی که معیشت مردم را حفاظت می‌کند، اعمال شود. کارهای زیادی هم انجام گرفت اما شرایط مردم بسیار سخت بود. ما تلاش کردیم برجام به هم نخورد. این یک هدف‌گذاری بود. اگر یادتان باشد در مجلس پشت تریبون می‌رفتند، برجام را آتش می‌زدند و می‌خواستند دولت را وادار کنند که برجام را به هم بزند اما دولت سعی کرد برجام را نگه دارد و رئیس‌جمهور در باقی ماندن برجام خیلی نقش داشت.

کد خبر 481687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.