۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
خوشبختانه به هلندی‌ها برنخورد!

آروند دشت آرای که به تازگی نمایش «صفر » را در هلند اجرا کرده است، تصور می‌کرد این نمایش به دلیل موضوع خاصی که دارد، برای تماشاگران هلندی برخورنده باشد، اما خوشبختانه چنین نشد.

به گزارش ایمنا، او درباره اجرای تازه‌ترین نمایش خود می‌گوید: نمایش «صفر» اولین بخش از یک تریلوژی است. در واقع سه مونولوگ در کنار هم این اثر را کامل می‌کنند. به همین دلیل قرار است این نمایش ادامه داشته باشد.

این کارگردان اضافه می‌کند: هر سه مونولوگ، با محوریت مهاجرت نوشته و اجرا می‌شوند و درباره برخوردهای چندگانه با مهاجران در کشورهای گوناگون بویژه کشورهای اروپایی هستند.

دشت‌آرای با ارایه توضیحاتی درباره نمایش «صفر» ادامه می‌دهد: اپیزود اول این نمایش درباره یک بازیگر مهاجر ترک در هلند است. دومین مونولوگ درباره یک بازیگر هلندی در ایران و سومی هم درباره یک مرد هلندی است که در ایران زندگی می‌کند.

به گفته او، در اولین مونولوگ که عنوان آن «صفر» است، رگه‌هایی از نمایشنامه «آنتیگون» وجود دارد. در دومی لایه‌هایی از «مده آ» و سومی هم اشاره‌های ظریفی به «ادیپ» دارد. البته این رگه‌ها بسیار پنهان است.

دشت آرای درباره اجرای نمایش «صفر» در هلند توضیح می‌دهد: نمایش را درسالن پارادایس تئاتر ملی لاهه به صورت زنده و لایو اجرا کردیم. ۵ اجرای زنده داشتیم که تئاتر در هلند تعطیل شد و در ادامه یک اجرای لایو هم انجام دادیم و خوشبختانه استقبال تماشاگران هم خوب بود.

این کارگردان درباره برخورد تماشاگران هلندی با این نمایش نیز می‌گوید: از آنجاکه مانیفست این نمایش، اعتراض به برخورد چندگانه با مهاجران است، ذهنیت اولیه‌ام این بود که برای تماشاگران هلندی برخورنده باشد ولی خوشبختانه این گونه نشد بلکه اجرایی اثرگذار بود.

او با بیان اینکه تمرین و اجرای این نمایش در پروسه شتابزده‌ای انجام شده است، می‌افزاید: در آغاز یک پروسه پژوهشی داشتیم و درباره مشکلاتی که برای این بازیگر ترک در هلند رخ می‌دهد، تحقیق کردیم . درواقع این اجرا، نوعی سخنرانی اجرا و شاید تمرین اجرا (try out) بود و نکته دیگر اینکه هر سه اجرا در کنار هم کامل می‌شوند.

دشت‌آرای درباره این نمایش در ایران می‌گوید: دوست دارم نمایش را در ایران اجرا کنم ولی اول باید ببینیم وضعیت تئاتر در سال آینده چگونه خواهد بود.

متن نمایش «صفر» نوشته مشترک شهاب مهربان و مارین ون هولک و تک بازیگر آن رابین استیخمان است.

این نمایش، تولید مشترک ایران (کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی ویرگول) و هلند (کمپانی استت) و تهیه کننده هنری آن مارین ون هولک است.

دیگر گروه اجرایی آن به شرح زیر هستند:

دراماتورژ: سیسیل برومر

طراح نور: واسیلیس آپوستولاتوس

دستیار هنری: شبنم شیرزاد

طراح و کارگردان: آروند دشت آرای.

منبع: ایسنا

کد خبر 480922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.