داشته‌های همدان برای آینده کودکان حفظ شود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت : شهر دوستدار کودک باید برای کودکان برنامه‌ریزی کند زیرا در آینده جای ما را می‌گیرند و می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و آرامش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضوان سلماسی در ششمین نشست هم اندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا همدان اظهار کرد: همدان یک شهر کوهستانی بوده و در دامنه الوند قرار گرفته است؛ کوهستانی بودن همدان هوای خوب، فضای مناسب و باغات بیشماری در دامنه الوند به همراه دارد که این مواهب، عوامل معرفی همدان هستند.

وی افزود: بخشی از تاریخ همدان در شهر و برخی دیگر در کوهستان قرار دارد و در گذشته بخشی از زندگی اجتماعی شهر در کوهستان بوده است؛ این موضوع از آثاری که در کوهستان همدان یافت شده مشهود است و باید به این داشته‌های ارزشمند بیندیشیم زیرا یکی از ارکان مهم توسعه پایدار، محیط زیست و حفظ آن است و بدون توجه به محیط زیست نمی‌توانیم در شهر دوستدار کودک داشته‌هایمان که به عنوان میراث در دستمان امانت است به آیندگان انتقال بدهیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اگر در جایگاه تصمیم‌گیری یک تصمیم مناسب برای داشته‌هایمان نگیریم در آینده باید به شهروندان پاسخ بدهیم، تصریح کرد: شهر دوستدار کودک باید برای کودکان برنامه‌ریزی کند زیرا در آینده جای ما را می‌گیرند و می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و آرامش داشته باشند.

وی افزود: در سالیان گذشته به بدنه این کوهستان خسارت وارد شده زیرا هر مکان ظرفیتی برای بارگذاری و هر فضای طبیعی تأثیراتی بر محیط اطرافش می‌گذارد که هر کدام تحت تأثیر قرار بگیرند اثرات مطلوبشان تحت شعاع قرار می‌گیرد.

سلماسی ادامه داد: در سال‌های گذشته بارگذاری در منطقه دره گنج نامه به لحاظ بالاترین پل ارتفاعی نسبت به شهر، مشرف بر سطح شهر همدان است و افزایش دما بیش از ۸ درجه گرمایی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همدان شهر گردشگرپذیر است اما گردشگر به واسطه داشته‌های یک شهر سفر می‌کند اگر داشته‌ها را از دست بدهیم دلیلی برای دعوت گردشگر به همدان نداریم تا به واسطه گردشگری، اقتصاد شهر رشد کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با این مسائل مهم و ارزشمند است و باید به موقع برنامه‌ریزی شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته صحبت مختلف در خصوص سازه‌های متفاوت در دره گنج نامه جدا از ورودهای به دامنه الوند و دسترسی‌های این منطقه که باعث افزایش ترافیک شده است. در تابستان گذشته در مسیر دسترسی گنج نامه تا می اندیشان همدان شاهد آسیب دیدگی بخشی از این مسیر هستیم.

وی افزود: اگر بدون اطلاع و آگاهی برای حفظ محیط زیست فعالیتی مانند درختکاری انجام شود امکان آسیب به محیط زیست را افزایش می‌دهد.

سلماسی تصریح کرد: مهم‌ترین مطالعات و پژوهش‌ها در انجام هر طرح و برنامه باید به صورت جامع در همه ابعاد انجام شود و تصمیم گیری‌ها بر اساس مطالعه و علمی باشد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: مطالعات طرح جامع زیست محیطی شهر پیشنهاد به دستگاه ذی‌ربط ارائه و با تشکیل کمیته در راستا رسیدن به اهداف این جلسه مناطق ویژه گردشگری و برگزاری کارگاه استانی با حضور شوراهای مختلف شهرهای استان به عنوان نماینده مردم تصمیم‌گیری کنند زیرا هرچه نگاه وسیع‌تر و جامع‌تر باشد در تصمیم گیری ها نتیجه بهتر می‌گیریم.

وی افزود: اگر به سمت باورها کار کنیم حتماً تلاش خواهد شد و اهمیت این مسائل با میزان اختصاص دادن بودجه و قابلیت اجرایی آن مشخص می‌شود.

سلماسی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات ادامه دادن اشتباهات است، خاطر نشان کرد: با مطالعه علمی و دقیق یک راه کار مناسب پیدا کنیم تا آسیب‌های اتفاق افتاده جبران شود.

کد خبر 480582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.