علائم کرونا و عفونت‌های تنفسی در کودکان چیست؟

در اوایل شیوع کرونا، ابتلا و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر دیده می‌شد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار نوع بی‌علامت و کم علامت بیماری کرونا نمی‌شوند، با پیشرفت بیماری نمونه‌هایی از درگیری کودکان به این بیماری مشخص شد و تحقیقات نشان داد کودکان از ناقلان فعال کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک سال از جولان ویروس کرونا در ایران می‌گذرد ویروس مرموز و هزار چهره‌ای که از آن زمان که در ووهان چین پیدا شد، مرد، زن، کودک و سالمند را به خود درگیر کرده است، روزهای ابتدایی ورود، کرونا به ویروس مخصوص بزرگسالان معروف بود و بین عموم مردم این موضوع جا افتاده بود که کرونا با کودکان رفیق است و به آنها کاری ندارد، اما در فاصله کمی یافته‌های تحقیقاتی و میدانی، روایت دیگری از ارتباط این ویروس با کودکان حکایت کرد، که کرونا با این گروه سنی هم شوخی ندارد و می‌تواند آنها را هم زمین‌گیر کند.

تحقیقات نشان داده کودکان یکی از ناقلان فعال کرونا هستند، به دلیل توانایی کودکان در انتقال آسان کووید ۱۹ به دیگران، باید نسبت به این موضوع حساس بود، دانشمندان می‌گویند علائم ابتلاء به کرونا در کودکان با بزرگسالان متفاوت است، شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد والدین نسبت به شناسایی صحیح علائم ناتوان هستند و علائم کرونا را به بیماری‌های دیگر نسبت می‌دهند، از همین رو، دانشمندان اقدام به اعلام علائم رایج ابتلاء به کووید ۱۹ در کودکان کرده‌اند.

از آنجا که هر فردی می‌تواند ناقل بدون علامت کووید -۱۹ باشد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در حال حاضر توصیه می‌کند همهٔ افراد بالای دو سال در مکان‌های عمومی از ماسک صورت استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت کنند. به گفته این محققان، نباید در انجام تست کووید ۱۹ از کودکان عجله کنیم بلکه باید با شناسایی کودکان دارای علائم، اقدام به جداسازی آن‌ها از سایر کودکان و قرنطینه خانگی آن‌ها کنیم، در بسیاری از موارد کودکان تنها یکی از علائم را از خود بروز می‌دهند و باید نسبت به شناسایی صحیح آن، خانواده‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

در واکاوی بیشتر مسئله کرونا و عفونت‌های تنفسی کودکان با میرالسادات عمادالاسلامی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در مورد بیماری‌های تنفسی کودکان توضیح دهید؟

بیماری‌های تنفسی شایع‌ترین بیماری کودکان است، در این میان عفونت‌های ویروسی نقش مهمی در ایجاد این بیماری‌ها دارند، هر کودک سالیانه ۵ تا ۸ بار به عفونت تنفسی مبتلا می‌شود که در سنین حدود دبستان به ۲ تا ۳ بار تقلیل پیدا می‌کند. از سال گذشته به دنبال همه‌ گیری جهانی کرونا ویروس طیف‌های مختلف از علائم و عوارض بیماری در سراسر کشور ملاحظه شد، در ابتدای شیوع اپیدمی احتمال عفونت کودکان کمتر از والدین به نظر می‌رسید اما به مرور تعداد موارد عفونت کرونا در اطفال افزایش پیدا کرده است، شایع‌ترین روش انتقال ویروس در کودکان از طریق تماس با اعضای خانواده است که تماس در محیط خارج از منزل می‌تواند علت آلودگی باشد. در فصل پاییز و زمستان انواع و اقسام عفونت‌های تنفسی میکروبی این علائم را برای افراد ایجاد می‌کند و در حال حاضر با توجه به پاندمی موجود در رأس آنها هم خطر ابتلاء به کرونا وجود دارد.

علائم کرونا و عفونت‌های تنفسی در کودکان چیست؟

علائم عفونت‌های تنفسی در کودکان چیست؟

کودکان نقش مهمی در انتقال عفونت به والدین دارند اگر چه شاید علائم چندانی نداشته باشد ولی فعالانه بیماری را به افراد پرخطر و والدین منتقل می‌کنند، انتقال ویروس از راه تماس مجراهای تنفسی بینی و دهان انجام می‌پذیرد، ۸۵ درصد کودکان علائم اندکی از بیماری را دارند، عفونت‌های تنفسی دیگر با تب، سرفه، بی‌حالی و بدن درد تظاهر پیدا می‌کند و در طول ۴ تا ۱۰ روز به بهبودی کامل می‌ رسند. عفونت‌های تنفسی در پنج سال اول عمر در هر سال حدود ۵ تا ۸ بار برای کودک اتفاق می‌افتد اما هر چه سن کودک بالاتر می‌رود دفعات عفونت‌های تنفسی به دلیل بیماری که ایجاد می‌شود به دو تا سه بار در سال کاهش پیدا می‌کندو

در سال‌های ابتدایی زندگی کودک به دلیل مواجهه با ویروس‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن کودک، تعداد عفونت‌ها به مراتب بیشتر است. ویروس‌ها بر اساس ساختمان و علائمی که می‌دهند می‌توانند دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر کنند و بر اساس یافته‌ها و علائم، عفونت در قسمت‌های درگیر بیماری تشخیص داده می‌شود و اقدام مناسب برای درمان صورت می‌گیرد. معمولاً سرماخوردگی در اثر انواع مختلفی از ویروس‌ها اتفاق می‌افتد که علامت مشخص آن آبریزش بینی، ترشحات چرکی، سرفه، عطسه، گرفتگی صدا و بینی است.

علائم ابتلاء به کرونا در بین کودکان چه تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارد؟

در اسفندماه سال گذشته و فرودین ۹۹ شیوع کرونا افزایش یافت و در ابتدا به کودکان توجه کمتری می‌شد، با توجه به اینکه کودکان کانون بسیار مهمی از عفونت هستند، شاید علائم پر سر و صدایی نداشته باشند اما انتقال ویروس به بزرگ ترها را انجام می‌دهند، به همین دلیل در حال حاضر نوزادان و کودکان درگیر با کرونا ویروس را داریم و هر چقدر سن آنها بالاتر می‌رود این علائم بارزتر و اختصاصی‌تر می‌شود و در شیرخواران و نوزادان علائم غیراختصاصی‌تر مشاهده می‌شود.

علائم کرونا در کودکان متنوع و بسیار قابل تفکیک از بقیه ویروس‌ها نیست، در حال حاضر علائم گوارشی با اسهال، استفراغ، تب، بی‌حالی، ضعف، سردرد، سرفه‌های خشک، بدن درد و علائم پوستی در کنار علامت‌های تنفسی در بین کودکان اولویت دارد. متأسفانه این ویروس نوپدید است و هر چه قدر جلوتر می‌رویم علائم بیشتری از کرونا تشخیص داده می‌شود و ابتلاء به کرونا می‌تواند با یک علامت و یا با تجمعی از چند علامت بروز پیدا کند.

خطر ابتلای کودکان به بیماری کرونا بیشتر از چه طریقی است؟

نکته مهم این است که خانواده‌ها توجه کنند اگر علامتی در فرزندان آنها وجود دارد این موضوع را تکذیب نکنند و بگویند «ما کرونا نمی گیریم» یا «با کسی در تماس نیستیم»، خانواده‌ها بدانند احتمال ابتلای کودکان به کرونا و انتقال به بزرگترها وجود دارد و انتقال بیماری کرونا بیشتر از طریق ترشحات تنفسی در بینی و دهان است و فاصله اجتماعی و زدن ماسک برای عدم ابتلای کودکان به بیماری کرونا ضروری است.

وضعیت ابتلاء کودکان به کرونا در استان اصفهان چگونه است؟

روند ابتلای کودکان به کرونا در استان اصفهان کمی آرام‌تر از بزرگسالان است، اما موضوع ابتلاء به این ویروس برای کودکان در جامعه وجود دارد و نمی‌توان گفت کودکان مبتلا به این ویروس نمی‌شوند، در بین کودکان هم موارد ابتلا، مراجعه و بستری کرونا در بیمارستان‌ها را داشتیم، در مقاله‌های جهانی هم از درگیری کودکان و نوجوانان و ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ مواردی وجود دارد که سطح واگیری آنها بسیار شدیدتر، عوامل خطر بالا و مرگ و میر بیشتر است.

آیا کودکان هم با ابتلاء به کرونا دچار اختلال بویایی و چشایی می‌شوند؟

اختلال بویایی و چشایی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ ترین علائم بیماری کرونا در دنیا است، خصوصیت‌های بیماری کرونا این است که در بین افراد به یک شکل نیست و دو نفر مانند هم مبتلا به کرونا نمی‌شوند، درگیری تنفسی آنها و علائم بیماری متفاوت است، علامت کاهش بویایی و چشایی در بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد و متأسفانه درمان خاصی برای آن وجود دارند. کودکان هم دچار هم این عوارض می‌شوند، بی‌اشتهایی، عدم تمایل به غذا خوردن و افت وزن را دارند، عده‌ای هم دچار اختلال در حس بویایی می‌شوند، در بین کودکان از یک ماه تا ۵ ماه زمان می‌برد تا کودک به بهبودی کامل برسد، برای جبران کاهش وزن کودک باید خانواده‌ها از متخصصان تغذیه مشورت بگیرند، علامت از بین رفتن حس بویایی و چشایی معمولاً دو سه روز قبل از شروع علائم و یا هشت روز بعد از ابتلاء اتفاق می‌افتد.

در صورت ابتلای کودک به کرونا بستری در بیمارستان ضروری است؟

علامت‌های ابتلاء به کرونا در ۸۵ درصد افراد مانند سرماخوردگی‌ها به خوبی کنترل می‌شوند و نیاز به اقدامات خاص درمانی و بیمارستانی ندارد، اما معمولاً آب ریزش بینی در افراد مبتلا به کرونا ضعیف‌تر و شیوع کمتری دارد. اصل بر این است که بر کرونا تاکید داشته باشیم، اگر بینی کودکی گرفته و مبتلا به اسهال، تب بالا، دل درد و سرفه موردی است معمولاً مادران تب فرزند را با قرص استامینوفن پایین می‌آورند و بعد به پزشک مراجعه می‌کنند، با توجه به اطلاعات روز پزشک معالج علائم خطر و مشکلات عمده کودک برای درمان و کنترل بیماری را به والدین ارائه می‌دهد.

علائم خطرناک ابتلای کودکان به کرونا چه مواردی است؟

علائم حاد تنفسی، سرفه‌های موردی یا بدن درد کودک با مصرف قرص استامینوفن بعد از هفت روز کنترل می‌شود، اما تداوم یافتن تب کودک علامت خوبی نیست، اگر کودک تورم پوست دست و پا پیدا کرد یا ضایعات پوستی، خارش و قرمزی پوست اتفاق افتاد، لب، دهان و چشم کودک قرمز شد، سرفه‌های متعدد داشت به نوعی که نتواند یک جمله را بیان کند و نفس او تند شد و یا تب بالا کودک او را از خوراک و بازی می‌اندازد و بچه را بی‌حال در رختخواب قرار می‌دهد، با دیدن همه این علامت‌ها باید والدین کودک را نزد پزشک ببرند و پزشک بر اساس اطلاعات موجود روز می‌تواند اقدامات درمانی مناسب را برای او انجام دهد.

علائم کرونا و عفونت‌های تنفسی در کودکان چیست؟

ابتلای کودکان به کرونا با تست کرونا مشخص می‌شود؟

سن کودک، زمینه بیماری و طول مدت بیماری باید به وسیله پزشک تشخیص داده و بعد دارو تجویز شود، ترشحات بینی و دهان آلوده کننده هستند، باید دست‌های کودکان را با آب و صابون مرتب بشوییم و این کار را در سر لوحه کار پیشگیری قرار دهیم، لازم است خانواده‌ها از آنتی بیوتیک‌ ها تا حد امکان استفاده نکنند، علائم کرونا با آنتی بیوتیک بهبود پیدا نمی‌کند. تعدادی از والدین فکر می‌کنند با انجام تست «پی سی آر» و منفی شدن تست، کودک آنها کرونا ندارد، باید والدین بدانند از هر ۱۰ بیمار کودک مبتلا به کرونا تست «پی سی آر» چهار نفر منفی است ولی مبتلا به کرونا هستند، این آمار در بزرگسالان ۵۳ درصد است و از هر ۱۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا تست ۵ نفر منفی است.

تشخیص ابتلاء به کرونا در کودکان دیابتی چگونه است؟

کسی که زمینه بیماری دیابت و پانکراس پرکاری دارد، باید قند خون را مرتب کنترل کند، کرونا در بیماران دیابتی که تحت کنترل نیستند عوارض بیشتری دارد، درصدی از بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند از کودک و بزرگسال تحت درمان کورتون قرار می‌گیرند و با درمان کورتون قند خون بالا می‌رود و نمی‌توان به راحتی تشخیص داد به دلیل درمان کورتون کودک قند بالایی دارد یا دیابتی بوده است، با توجه به علائم اصلی کودک و معاینه پزشک معالج این موارد را می‌توان به درستی تشخیص داد.

برای کاهش ابتلای کودکان به ویروس کرونا چه توصیه‌ای به خانواده‌ها دارید؟

گرفتگی بینی یکی از علائم شایع تنفسی در کودکان به دلیل هوای خشک اصفهان و برخی دیگر از شهرها است و به مجاری باریک نوزادان هم وابسته است، دستور العمل هایی برای آنها وجود دارد، دل دردها در بین کودکان متنوع است و دل پیچه‌ های شدید به همراه اسهال و استفراغ می‌تواند از علامت اصلی ابتلای کودکان به کرونا باشد، باید خانواده موارد بهداشتی، شستشو با آب و صابون را جدی بگیرند به خصوص در وضعیت نارنجی و قرمز استان‌ها فاصله اجتماعی را رعایت کنند، خطر ابتلاء به این ویروس در بزرگسالان بسیار زیاد است و کودکان هم ناقلان این بیماری هستند، در شرایط فعلی فکر نکنیم با آمدن واکسن همه چیز حل شده است، توجه به موازین بهداشتی لازم است، تا حد امکان از بردن کودکان به مکان‌های عمومی و رفتن به محل‌های پرتجمع خودداری کنند، تا به مرور زمان و با واکسینه شدن جامعه از شر این ویروس منحوس رهایی پیدا کنیم.
 

کد خبر 480568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.