تجارت با عراق آسان می‌شود؟

رفع مشکل صدور روادید عراق، برای تجار و فعالان اقتصادی از موضوعاتی است که اخیراً از سوی مسئولان وعده داده شده است و این امید وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عراق بزرگ‌ترین بازار هدف برای فروش کالاهای ایرانی در بین کشورهای همسایه و دومین مقصد صادراتی ایران است؛ کشوری که بنا بر دلایلی چون همجواری با ایران، ورود به آن آسان است اما از آنجا که تجارت با چنین کشوری قوانین خاص خود را دارد معمولاً فعالان اقتصادی برای ارتباط با تجار آن با موانعی روبرو هستند ضمن آنکه دولت عراق دائماً روند تجارت این کشور را با صدور بخشنامه‌هایی دستخوش تغییرات می‌کند.

این مشکلات در حالی بر روابط تجاری این دو کشور حاکم است که بارها اعلام شده است تعاملات مسئولان کشور و دیدار با مقامات عراقی برای افزایش روابط اقتصادی ایران بسیار حائز اهمیت است؛ حال با توجه به اهمیت این مسئله اخیراً در دیداری که رئیس قوه قضائیه با رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق داشتند، موضوع لغو روادید را در آنجا مورد تأکید قرار گرفت. به طوری که گفته می‌شود این سفر توانسته است به تسریع روند مذاکره در برخی امور و به توافق رسیدن در برخی موارد منتج شود.

ارزش مالی روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق در سال‌های اخیر به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است و در چارچوب این حجم بالای تجاری، روابط گسترده‌ای میان فعالان تجاری دو کشور شکل گرفته است از جمله مهم‌ترین راهکارهای حمایت از تسهیل ارتباطات اقتصادی کشورها در این خصوص، صدور روادید متعدد، صدور روادید بلندمدت یا به طور کلی لغو روادید عنوان می‌شود که اکنون از مسائل مطرح شده است.

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق اظهار کرده بود که «رفت و آمد مسئولان کشور و دیدار با مقامات عراقی برای روابط اقتصادی ایران بسیار حائز اهمیت است.» وی اضافه می‌کند که «رقبای ایران در بازار عراق با نزدیک شدن به دولت، احزاب و مجلس عراق، فضا را برای ایرانی‌ها سخت می‌کنند.»

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود که «عراق روادید را برای ۳۷ کشور به غیر از ایران لغو کرده است». حال باید دید که عراق روادید را برای یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود لغو خواهد کرد یا خیر؟

بنا بر گفته ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، لغو روادید میان ایران و عراق باید به تصویب دولت دو کشور برسد. با توجه به طرح این موضوع و درخواست ایران، اگر دولت ما لغو روادید را مصوب کند، همین مساله را در عراق پیگیری خواهیم کرد.

لغو روادید موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود

همچنین فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفته است که «حجم وسیع روابط تجاری دو کشور ایجاب می‌کند که دیدارها و بازدیدها در طول سال به طور مستمر صورت گرفته و از این منظر، تردد متناوب فعالان تجاری دو کشور را ایجاب می‌کند. از این رو در بیشتر اوقات سال، بخش اعظمی از فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور نیازمند اخذ روادید کشور مقابل هستند. لذا با توجه به اینکه اخذ ویزا نیازمند زمان و طی تشریفات اداری و پرداخت هزینه‌های مربوط به خود است، از جمله مهم‌ترین راهکارهای حمایت از تسهیل روابط تجاری کشورها در این خصوص صدور روادید متعدد، صدور روادید بلندمدت یا به‌طور کلی لغو روادید است. لغو روادید که مهم‌ترین اقدام در این زمینه به شمار می‌رود موجب کاهش هزینه‌ها، زمان و در نهایت سهولت و تسریع در انجام دیدارها و فعالیت‌های تجاری است. از سال‌های گذشته دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق تلاش‌های فراوانی برای لغو روادید تجاری میان دو کشور را آغاز کرده‌اند.»

لغو صدور روادید عراق تردد فعالان تجاری را آسان می‌کند

در این باره علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بحث لغو صدور روادید عراق برای فعالان اقتصادی کشور، فعلاً در حد طرح موضوع بوده و البته اگر تصویب شود برای تسهیل تردد فعالان حوزه تجارت فوایدی خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: با توجه به این که برای اخذ ویزای کشور دیگر، وقت صرف می‌شود، در صورت تصویب این طرح چنین معطلی برای فعالان اقتصادی حذف خواهد شد و ارتباطات و رفت و آمدها آسان‌تر می‌شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ادامه می‌دهد: دریافت ویزای گردشگری و زیارتی نیز موضوع دیگر است؛ مردم هر دو کشور ایران و عراق تمایل زیادی برای سفر به کشور مقابل دارند اما برای این نوع سفر، نمی‌توان به طور کامل، لغو روادید نمود بلکه به نظر می‌توان این مسئله را چنین تعریف کرد که افراد در قالب تور و به طور گروهی امکان سفر زیارتی بدون ویزا را داشته باشند.

سالاریان توضیح می‌دهد: زیرا در صورت سفر شخصی بدون روادید، ممکن است مشکلاتی به وجود آید اما زمانی که سفر افراد در قالب تور باشد تورگردان در چارچوب قوانین عمل می‌کند ولی سفر فعالان اقتصادی بدون روادید، موضوعی متفاوت است زیرا مستلزم ارائه مدارک و مستنداتی تجاری است تا اجازه تردد وی داده شود؛ بر این اساس فرد با اطلاع از قوانین، مسئولیت سفر خود را قبول می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: به هر حال اکنون محدودیت تردد ناشی از شیوع کرونا و محدودیت‌های مراودات بانکی از جمله موانعی است که سر راه فعالان اقتصادی برای مراوده با هر کشوری وجود دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر رفع شود.

لغو روادید عامل سرعت گیری فعالیت‌های تجاری است

احمد شاکران، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در صورتی که چنین طرحی تصویب شود قطعاً در ارتقای سطح مراودات تجاری دو کشور ایران و عراق نقش بسیار مثبتی خواهد داشت چرا که لغو روادید عاملی برای سرعت گیری فعالیت‌های تجاری و کاهش هزینه‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که ایران بیشترین صادرات خود را به عراق انجام می‌دهد، واضح است که فعالان اقتصادی برای مراوده راحت‌تر نیاز به رفع یکسری از محدودیت‌ها دارند، زیرا در طول سال تعداد بالایی از تجار و فعالان اقتصادی برای تجارت، همایش‌ها، برگزاری نمایشگاه و دیگر امور اقتصادی به عراق رفت و آمد دارند و از عراق نیز فعالان اقتصادی زیادی وارد ایران می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: حال با توجه به این که این افراد باید ویزا دریافت کنند و دریافت آن نیز مستلزم طی کردن مراحل اداری است، زمان زیادی از دست می‌رود که با حذف لزوم اخذ روادید، بخشی از این مسائل حل می‌شود.

شاکران یادآور می‌شود: البته پیش از این نیز هر دو دولت برای لغو ویزای تجاری تلاش کرده‌اند، اما اکنون این موضوع محسوس‌تر شده است، به خصوص از زمانی که رئیس قوه قضائیه به عراق سفر کرده و گویا در این رابطه مذاکرات مثبتی شده است خوش بینی زیادی برای فعالان اقتصادی نسبت به تصویب چنین طرح به وجود آمده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 480368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.