بررسی پرونده باغات تهران با مصوبه جدید شورای عالی استان‌ها

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بررسی پرونده پلاک‌های ثبتی از حیث تشخیص باغ یا غیر باغ بودن پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران به بررسی پرونده پلاک‌های ثبتی از نظرباغ یا غیر باغ بودن پرداختند.

اولین پلاک ثبتی، قطعه زمینی به مساحت ۱۰۴۴ مترو مربع در خیابان ولیعصر واقع منطقه ۶ شهرداری تهران بود که در سند آن عبارت «قطعه زمین مشجر با بنای احداثی» آمده بود و کاربری قدیم آن باغ بوده است.

سالاری در خصوص این مورد گفت: کمیسیون ماده ۷ آن را در سال ۹۹ با ۱۷ اصله درخت باغ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در این ملک، ۳۹۶ متر در سطح در اشغال بنا است و کمیسیون شهرسازی با اشاره به عبارت قطعه مشجر در سند آن را باغ می‌شمارد.

سپس زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر درباره این ملک گفت: اینقدر بر روی حد نصاب درختان تاکید نکنید چراکه این تاکید منجر به ایجاد ای ین نامه‌ای در شورای عالی استان‌ها شده که فاتحه تمامی باغ‌های شهر خوانده خواهد شد.

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران نیز گفت: ملاک عمل ما قانون شورای عالی استان‌ها است. آیا ما دنبال وضع موجودیم یا به دنبال انتقام گرفتن از مالکین قبلی املاک هستیم. باید واقع نگر باشیم، وقتی ملکی در حال حاضر درخت و فضای سبز ندارد نباید باغ محسوب شود.

در ادامه ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها آئین نامه اجرای قانون حفظ فضای سبز را اصلاح و ابلاغ کرده است و باید از این پس بر اساس این قانون درباره باغات تصمیم گیری شود. هیئت تطبیق مجلس می‌تواند جلوی اجرای آئین نامه‌های مخالف قانون را بگیرد اما این امر مانع اجرای آئین نامه نمی‌شود.

سپس نوری گفت: محیط بن درختان این ملک ۲۰۰ متر است و مشخص است که این ملک باغ است.

در ادامه نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

پرونده بعدی قطعه زمینی به مساحت ۳ هزار و ۹۴۶ متر در خیابان فرشته در منطقه یک دارای دو پلاک ثبتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

سالاری گفت: پلاک اول در سند سال ۱۳۴۰ «شش دانگ قطعه زمین» مفروض از باغ بوده و به صورت عرصه و عیان ثبت شده است. پلاک دوم هم در سند سال ۳۹ به صورت «شش دانگ قطعه زمین» مفروض از باغ بوده و به صورت عرصه و عیان ثبت شده است. کاربری قدیم آن مسکونی، کاربری فعلی هم مسکونی است و کمیسیون ماده ۷ در سال ۶۸ با ۶۲ درخت غیر باغ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: حد نصاب درختان ۱۵۷ اصله است که هزار و ۴۲۸ متر همکف سطح اشغال دارد و دارای پروانه ساختمانی سال ۱۳۳۹ است.

نظر کمیسیون شهر سازی و معماری مبنی بر باغ بودن است.

در ادامه دو پرونده پلاک ثبتی بعدی با مساحت ۱۷۰۰ متر در میرداماد مورد بررسی قرار گرفتند و هردو در سند «شش دانگ یک قطعه زمین» بودند و طبق رأی مورخ سال ۱۳۷۲ باغ اعلام شده است و کمیسیون تجدید نظرهم این رأی را تأیید کرده اما دیوان عدالت اداری این رأی را باطل کرد.

کمیسیون شهرسازی نظری درخصوص این پرونده نداشت و لذا زهرا صدراعظم نوری درخواست کرد که این پرونده از دستور خارج شود.

مجید فراهانی هم پیشنهاد کرد که سه نفر برای بررسی این پرونده انتخاب شوند و تصمیم قطعی را گرفته و به شورا اطلاع دهند.

محسن هاشمی رئیس شورا هم پیشنهاد کرد یا نظر کمیسیون باغات را به رأی گذاشته شود یا همینکه سه نفر انتخابی نظر دهند.

در نهایت سالاری اظهار داشت که نظر کمیسیون، مبنی بر باغ بودن این ملک است.

در ادامه نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن به رأی گذاشته شد و با ۴ رأی موافق به تصویب نرسید.

پلاک ثبتی بعدی قطعه زمینی به مساحت ۲۰۰ متر در زعفرانیه با کاربری قدیم و جدید مسکونی با حدنصاب ۹۳ اصله درخت است که کمیسیون شهر سازی و معماری شورا آن را با توجه به سند که یک قطعه زمین با بنای احداثی است باغ اعلام نکرد.

سپس سالاری با توضیح ملک دیگری گفت: این ملک دارای بیش از ۴۰۰ متر است که پس از اصلاح متراژ آن ۳۴۰ متر شده است. این ملک در حوالی ازگل با کاربری مسکونی است. نظر کمیسیون ماده ۷ باغ بوده و در سال ۹۸ با ۶ اصله درخت باز هم باغ بوده است. نظر کمیسیون معماری نیز مبنی بر باغ بودن این ملک است.

صدراعظم نوری درباره این ملک اظهار داشت: ملاک ما آن بندی از آئین نامه است که اگر سند مادر ملکی باغ باشد، آن ملک در صورت اصلاح نیز باغ خواهد بود.

در ادامه خلیل آبادی در مخالفت با باغ بودن این ملک گفت: بخشی از این ملک در خیابان است و بخش دیگر آن بنای ساختمانی است. این ملک تعریض شده و باغ بودن آن متعلق به ۶۵ سال پیش باغ بوده نه در زمان کنونی.

در نهایت این ملک با ۵ رأی به عنوان باغ تأیید نشد.

در ادامه سالاری درباره دو پلاک ثبتی دیگر توضیح داد: مساحت این املاک ۱۷۰۰ متر در میرداماد است. مشخصات سند نیز حاصل تجمیع دو پلاک ثبتی است. براساس رأی سال ۷۳ کمیسیون ماده ۷، این ملک با ۵۳ اصله درخت باغ اعلام شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر درباره این پرونده نظری نداده است لذا رأی گیری درباره آن در صحن شورا با مشکل روبرو خواهد شد.

سپس صدراعظم نوری با مخالفت نسبت به طرح این ملک در شورای شهر عنوان کرد: چرا در اواخر دوره تا این حد تغییرات داریم. ما قرار است درباه یک پیشنهاد یا لایحه یا غیره رأی گیری کنیم. وقتی کمیسیون شهرسازی درباره ملک نظری ندارد، شورای شهر چه نظری می‌تواند ارائه کند؟ این پرونده در شورای شهر قابل طرح نیست.

رسولی نیز در این باره گفت: درباره این پرونده‌ها حقوق عامه و اشخاص مد نظر است. صاحب این ملک به بنده مراجعه و عریضه نوشته است. هر دو پلاک پروانه ساخت دارند. مالک وی مدعی است که ملک در حال حاضر به تلی از خاک و یک کارگاه تبدیل شده است. این ملک رأی کمیسیون ماده ۵ دارد در نتیحه باید بر باغ نبودن آن رأی داد.

وی تاکید کرد: ما باید درباره نظر کمیسیون نظر بدهیم و باید ابتدا کمیسیون معماری و شهرسازی نظر بدهد.

سپس هاشمی عنوان کرد: پس از سه و سال و اندی موضوعی پیش آمده که هیئت رئیسه را در شرایط دشوار قرار داده لذا درخواست می‌کنم که اعضا به پیشنهاد بنده توجه کنند و یا منتظر نظر کمیسیون باشیم یا براساس نظر کمیسیون باغات تصمیم گیری کنیم. می‌توان به نظر کمیسیون باغات استناد کرد اما این امر موجب ایجاد بدعت بدی خواهد شد.

سالاری گفت: ما نظر خود را می‌دهیم اما موضوع حقوق مکتسبه وجود نیز دارد. اداره کل اجرایی شورای شهر نیز به باغ بودن این ملک رأی داده‌اند.

در ادامه صدراعظم نوری در موافقت با باغ بودن این ملک گفت: ما باید نوعیت ملک و نظر کمیسیون ماده ۵ را تفکیک کنیم. کار ما تعیین نوعیت است که به استناد حد نصاب و آرا داخل پرونده، این دو پلاک باغ هستند اما از سال ۹۳ مجوزی برای این ملک از کمیسیون ماده ۵ گرفته شده که اشکالی ندارد و امکان تمدید آن وجود دارد.

وی افزود: ما در حال نزدیک شدن به آخر دوره و دور شدن از اصول خود هستیم.

سپس رسولی خاطرنشان کرد: کمیسیون باغات باغ نبودن این ملک را تأیید کرده و به شهرداری منطقه ۳ نوشته‌اند که درختان موجود با اخذ جریمه از این ملک جابه جا شده‌اند. در متن رأی کمیسیون ماده ۵ نیز نوعیت غیر باغ بودن زمین تصریح شده است.

این ملک در نهایت با ۴ رأی به عنوان باغ تصویب نشد.

سالاری با توضیح درباره ملک دیگری گفت: این ملک با مساحت ۲ هزار متر در زعفرانیه، با کاربری مسکونی است. نظر کمیسیون ماده ۷ در دهه ۷۰ مبنی بر باغ نبودن بوده اما در سال ۹۸ باغ محسوب شده و ۷۴ اصله درخت دارد. نظر کمیسیون نیز با توجه به عدم حد نصاب درختان، مبنی بر باغ نبودن این ملک است.

در نهایت اعضای شورا به باغ نبودن این ملک رأی دادند.

کد خبر 480319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.