برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان

امروزه معماران و مقامات رسمی به اهمیت تنفس هوای پاک بسیار بیشتر از قبل پی برده و طی چند سال اخیر، در تلاش بوده‌اند نوآوری‌هایی به کار گیرند تا شهرهایی دوستدار محیط زیست به وجود آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی رشد سریع جمعیت و توسعه‌های تکنولوژی که به طور پیوسته سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهند حفظ پایداری کره خاکی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. این در حالی است که طی یک دهه گذشته، انتشار گازهای آلاینده در هوا و پر شدن دفن‌گاه‌های زباله و حتی سطل‌های داخل خیابان‌ها از پسماند، زندگی را برای بشر امروزی با مشکل رو به رو کرده است. البته دولت‌ها و مقامات محلی، تحت فشار گروه‌های مختلف دوستدار محیط زیست در تلاش بوده‌اند استراتژی‌هایی در پیش گیرند تا شهرهایی پایدارتر و سبزتر از قبل به وجود آورند. بسیاری از مقامات شهری، طی یک دهه اخیر در زمینه ایجاد شهرهای دوستدار محیط زیست موفق عمل کرده و پایدارترین شهرهای جهان را به وجود آورده‌اند. در ادامه به معرفی برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان پرداخته می‌شود.

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک، به علت سرمایه‌گذاری زیاد در ایجاد فضاهای سبز، جایگاه اول جهان را در زمینه پایدارترین شهرهای جهان از آن خود کرده است. ساکنان این شهر اعجاب‌برانگیز از کیفیت بالای زندگی برخوردار هستند و این در حالی است که مقامات آن از اهداف بلندپروازانه خود برای توسعه هر چه بیشتر استراژی‌های کارآمد جهت ایجاد شهر دوستدار محیط زیست خبر داده‌اند.

شهردار پایتخت دانمارک ادعا کرده است که تا سال ۲۰۲۵، کپنهاگ را به اولین شهر کربن خنثی جهان تبدیل خواهد کرد. مردم این شهر، از دوچرخه‌سواری بسیار بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل برای امور روزمره خود بهره می‌گیرند و جالب است بدانید که تنها ۲۹ درصد خانواده‌ها از خودروی شخصی برخوردار هستند. در این راستا، مقامات شهری نیز به طور مداوم در حال توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری هستند، به طوری که حتی مهمانان و گردشگران شهر نیز از دوچرخه برای رفت و آمد خود در داخل شهر استفاده می‌کنند.

اخیراً مردم کپنهاگ به تغذیه مواد سالم روی آورده و حدود ۲۴ درصد کل مواد غذایی را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که بیش از ۸۸ درصد خوراک سرو شده در نهادهای عمومی نیز از مواد سالم و تازه درست می‌شود.

 برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان

آمستردام، هلند

کلانشهر آمستردام جایگاه دوم شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان را به خود اختصاص داده است. مدیران این شهر جزء اولین کسانی بوده‌اند که اقداماتی بسیار کارآمد برای ایجاد پایداری و حذف اثرات منفی ناشی از تغییرات آب و هوایی اعمال کرده‌اند و در سال ۲۰۲۰ در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافته‌اند.

یکی از دلایلی که باعث شده آمستردام در لیست پایدارترین شهرهای جهان قرار گیرد ترویج گسترده دوچرخه‌سواری در میان مردم بوده است. در واقع اغلب ساکنان این شهر، از دوچرخه‌سواری برای تردد خود بهره می‌گیرند و تنها در صورت لزوم از سایر وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنند. شهردار پایتخت هلند متعهد شده است که از طریق جایگزین کردن وسایل حمل و نقل موتوری با خودروهای الکتریکی، به زودی انتشار گازهای آلاینده در هوا را به حداقل برساند این در حالی است که شهروندان آمستردام نیز در تلاشند با نصب پانل‌های خورشیدی، میزان انتشار دی اکسید کربن ناشی از وسایل خانگی را به حداقل برسانند.

 برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان

استکهلم، سوئد

استکهلم، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور سوئد از ۱۴ جزیره کوچک و بیش از ۵۰ پل برخوردار است همین ویژگی‌ها باعث شده مردم پایتخت، سبک زندگی پایدارتری نسبت به سایر شهرهای کشور در پیش بگیرند و استکهلم را به سومین شهر دوستدار محیط زیست جهان تبدیل کنند. مقامات محلی پایتخت سوئد از حذف کامل سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ خبر داده و ادعا کرده اند برای هوشمندسازی و افزایش فضاهای سبز استراتژی‌های جدیدی در پیش خواهند گرفت علاوه بر این، به زودی سوخت‌های زیستی به طور گسترده ترویج خواهد یافت و انرژی حرکتی خودروها را در سراسر شهر تأمین خواهد کرد.

 برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان

برلین، آلمان

برلین با جمعیتی بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، یکی از مهم‌ترین شهرهای آلمان و جهان به حساب می‌آید که نام خود را به عنوان چهارمین شهر دوستدار محیط زیست جهان به ثبت رسانده است. اما پرسشی که ممکن است ذهن همه را به خود مشغول کند اینکه چگونه برلین به این سطح از اهمیت در جهان دست یافته است؟

بسیاری از محققان نحوه زندگی مردم برلین را عامل اصلی پایداری آن فرض کرده‌اند؛ ساکنان پایتخت آلمان، پس از جنگ جهانی اول، سبک زندگی خودکفا را در پیش گرفتند و شخصاً به پرورش محصولات گیاهی و میوه‌ها پرداختند. این رویکرد نسل به نسل انتقال یافت تا به امروز رسید به طوری که امروزه نیز اغلب مردم مواد غذایی را در مزارع کوچک یا بام‌باغ‌هایشان پرورش می‌دهند.

تحرک پایدار نیز عامل دیگری است که در موفقیت برلین به عنوان چهارمین شهر دوستدار محیط زیست سهیم بوده است. شهردار پایتخت، تعداد ۴۰۰ ایستگاه برای شارژ خودروهای الکتریکی نصب کرده و شهروندان را به استفاده از این وسایل حمل و نقل سوق داده است.

 برترین شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان

کد خبر 479542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.