مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم معجزه کرد

زمستان گذرانی بیش از هزار بال قو در فریدونکنار تا کاهش آمار شکار غیرمجاز در همه گیری کرونا، مرگ آرام اّشی در پردیسان و معجزه مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم شده بر اثر آلودگی نفتی را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در هشتمین روز اسفند ۹۹ می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که نوبت به نجات لاک‌پشت‌های دریایی پس از آلودگی نفتی در حاشیه دریای مدیترانه رسید، امدادگران دریافتند که سس مایونز می‌تواند معجزه کند.

کارکنان مرکز نجات لاک‌پشت‌های دریایی اسرائیل پس از نشت نفت و پوشیده شدن سواحل این کشور با قیر سیاه غلیظ اقدام به درمان لاک پشت‌های سبز دریایی مسموم شده کردند.

سازمان طبیعت و بوستان‌های اسرائیل این نشت نفت را یکی از بدترین فاجعه‌های زیست محیطی توصیف کرده که بیش از ۱۹۵ کیلومتر خط ساحلی مدیترانه را با قیر چسبناک پوشانده است. این موضوع آسیب زیادی به گونه‌های جانوری از جمله لاک‌پشت‌های دریایی وارد کرده است.

یک دستیار پزشکی در مرکز نجات لاک‌پشت دریایی گفت که ۱۱ لاک‌پشت هم اکنون تحت درمان هستند. وی اضافه کرده که لاک‌پشت‌ها پوشیده شده از قیر به آن‌ها تحویل داده شد: «نای حیوان از خارج و داخل پر از قیر بود.»

مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم معجزه کرد

امدادگران این ماده سمی را از بدن این خزندگان خارج کردند و راهی خلاقانه برای دفع آن از مجاری تنفسی یافتند.

وی در این باره گفت: ما به تغذیه این حیوانات با موادی مانند مایونز اقدام کردیم که عملاً سیستم تنفسی را تمیز کرده و قیرها را تجزیه می‌کند؛ روند بهبودی یک یا دو هفته طول می‌کشد و پس از آن انتظار می‌رود که لاک‌پشت‌ها دوباره در طبیعت رها شوند.

هزاران داوطلب و امدادگر برای پاکسازی سواحل مدیترانه از قیر بسیج شده‌اند اما پیش بینی می‌شود تمیز کردن سواحل از آلودگی‌های نفتی ماه‌ها طول بکشد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ۹ کشتی در زمان نشت مواد نفتی، در حال عبور از آب‌های منطقه بوده‌اند.

ادامه زمستان گذرانی بیش از هزار بال قو در فریدونکنار

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اظهار کرد: دامگاه ازباران و کمربندی فریدونکنار همچنان میزبان بیش از هزار بال قو زمستان گذران است که از آبان ماه وارد طبیعت استان شده و از ۱۵ بهمن ماه امسال به‌تدریج برگشت خود را آغاز کرده‌اند.

ربیعی افزود: در حال حاضر تمام قوها در منطقه سرخرود پر کشیدند و تنها بیش از هزار بال از قوها در دامگاه ازباران و کمربندی فریدونکنار حضور دارند که تا ۱۰ روز آینده مهاجرت خود را آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ بال قو در تالاب‌های استان تلف شدند، گفت: این تعداد از قوها بر اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان، برخورد با دکل‌های برق فشار قوی، تراکم جمعیت در تالاب تلف شدند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران افزود: جمعیت قوها امسال در تالاب فریدونکنار به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ قطعه رسیده که چهار برابر پارسال بوده است.
علاوه بر قوهای فریادکش در تالاب سرخرود و فریدونکنار، تعدادی قوهای گُنگ نیز به پناهگاه حیات وحش میانکاله یا تالاب‌های برخی شهرستان‌های نقاط مرکزی استان مهاجرت کردند.

کرونا شکار غیرمجاز را کاهش داد

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شیوع کرونا و کاهش افراد در عرصه‌های طبیعی سبب شد تا امسال شکارهای غیرمجاز کاهش یابد.

سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: شمار شکار غیرمجاز پستانداران در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته است، در این مدت شکار پرندگان ۱۴ درصد، صید آبزیان ۱۷ درصد، زنده گیری پرندگان ۳۹ درصد و زنده گیری پستانداران ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم معجزه کرد

وی در پاسخ به اینکه شمار اسلحه دارای مجوز در دست مردم چه میزان است گفت: امسال میزان کشف اسلحه غیرمجاز نسبت به پارسال تفاوتی نداشته است و بر اساس برآوردهای انجام شده اکنون سه میلیون قبضه سلاح در دست مردم است.

سرهنگ محبت خانی درباره کمبود محیط بان در کشور افزود: اکنون سه هزار و ۶۰۰ نفر محیط بان کار حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان را بر عهده دارند که این رقم دست کم باید به هشت هزار نفر برسد.

مرگ آرام اَشی خرس زخمی مازندران در پردیسان

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: خرس نر حدوداً چهار ساله با نام اَشی با علامت فلجی در اندام خلفی و لاغری مفرط توسط گروه نجات حیات وحش (NGO) در آذر ماه سال جاری به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شد.

وی اظهار کرد: اقدامات تشخیصی اولیه ازجمله تصویر برداری تشخیصی و درمانی با همکاری تیم دامپزشکی بیمارستان دکتر فتاحیان و کلینیک حیات وحش پارک پردیسان انجام پذیرفت و خرس به مدت سه ماه تحت درمان، تیمار و پایش ۲۴ ساعته قرار گرفت.

منتظمی گفت: با توجه به شدت صدمات وارده ناشی از شلیک گلوله، زمین گیری طولانی مدت حیوان و عدم پاسخ مورد انتظار به درمان‌های انجام پذیرفته در نهایت تیم درمانی و مراقب خرس در دوم اسفند ماه سال جاری تصمیم به یوتانایز (مرگ آرام با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) به حیوان گرفتند.

مصرف مازوت در نیروگاه شازند متوقف شد

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند از روز سه شنبه ۹۹/۱۲/۵ متوقف شده و فعالیت این واحد تولید انرژی الکتریکی در حال حاضر به صورت کامل با گاز انجام می‌شود.

مهدی مصطفوی، افزود: نیروگاه شازند در ۷۳ روز اخیر مصرف سوخت مازوت را در دستور کار خود قرار داده بود که این موضوع در آلایندگی هوای شهرهای اراک و شازند اثرات نامطلوبی بر جا گذاشته بود.

وی ادامه داد: مصرف سوخت مازوت نیروگاه شازند موجب افزایش شاخص‌های آلایندگی هوا و بالا رفتن حجم دی‌اکسید گوگرد در شهرهای اراک و شازند شده بود که برای سلامت مردم ضرر و زیان بسیاری به همراه داشت.

مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم معجزه کرد

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ واحد نیروگاه در مدار است که همه گاز مصرف می‌کنند، افزود: از ۲۱ آذرماه تاکنون شهر اراک ۵۱ روز ناسالم را تجربه کرد که آلاینده مسئول این آلودگی هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و گوگرد ناشی از سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه شازند بوده است.

فروش خودروهای بدون مجوز محیط زیست غیرقانونی است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فروش یا پیش فروش همه خودروهایی که مجوز محیط‌زیست را نگرفته‌اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست، جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

عیسی کلانتری درباره پیش فروش خودروهای جدید که مجوز محیط زیست را اخذ نکردند، اظهار کرد: اجازه پیش فروش ندارند. پیش فروش خودرو بدون مجوز محیط زیست را به ریاست جمهوری منعکس کردیم تا جلوی این کار را بگیرند.

کلانتری با بیان اینکه تا زمانی که مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اخذ نشود اجازه پیش فروش خودرو را ندارند، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته که من اجازه پیش فروش ندادم و باید جلوی این کار گرفته شود.

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به ۱۴ هزار و ۶۹۳ بال رسید

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان گفت: طی ۲۷ روز گذشته ۱۴ هزار ۶۹۳ بال پرنده مهاجر آبزی در این منطقه تلف و لاشه آنها جمع آوری شده و از این میزان ۲۴۶ قطعه امروز تلف شده است.

وی با بیان اینکه عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی با اعزام اکیپ‌هایی از محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست، کارشناسان بهشهر و گلوگاه انجام می‌شود، افزود: بیشترین گونه‌های تلف شده از نوع چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی و کشیم هستند که از سطح خلیج گرگان و ساحل میانکاله جمع آوری شده است.

مایونز در نجات لاک‌پشت‌های مسموم معجزه کرد

ابراهیمی تصریح کرد: عملیات پایش و جمع آوری لاشه‌ها به دلیل بارش برف و بوران و شرایط سخت در منطقه، امروز به صورت پیاده در بخشی از ساحل گلوگاه و خلیج در بندر ترکمن انجام شد.

فروش جانوران و گیاهان وحشی ممنوع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، گفت: با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال و افزایش خرید و فروش برخی حیوانات وحشی در این ایام، متأسفانه عده‌ای افراد فرصت طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری از جمله سمندر لرستانی، لاک پشت، مار و… و برخی گونه‌های گیاهی مهاجم مانند سنبل آبی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به ممنوعیت قانونی نگهداری، حمل، عرضه، خرید، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این باره، ضمن توقیف حیوانات و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات به شدت برخورد می‌شود.

مدیر حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: گشت و نظارت مستمر توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها انجام می‌شود.

وی از عموم مردم خواست که از خرید جانوران وحشی که عمدتاً گونه‌هایی در معرض خطر انقراض هستند اجتناب کنند.

کد خبر 477509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.