نصف جهان میزبان هنر هزار نقش ایرانی

شهر گنبدهای فیروزه‌ای این روزها مهمان رنگ‌ها، گره‌ها و زیبایی‌ها است. تولید کنندگان و فروشندگان فرش دستباف که نمودی از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است، در محل جدید نمایشگاه های بین المللی اصفهان گردهم آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رسیدن به ورودی سالن امیرکبیر، هنر، احساس و رنگ و نقش شروع به خودنمایی می‌کند. این سالن برای نخستین بار میزبان بیست و سومین نمایشگاه ملی فرش دستباف است. فرش دستباف یکی از اصیل‌ترین و زیباترین کالاهای هنری ایران محسوب می‌شود که مهم‌ترین علت ماندگاری آن اصالت و زیبایی است. طرح‌ها و نقش‌هایی که از گذشته تا کنون توسط هنرمندان بر روی این نوع فرش نقش بسته است، نه تنها ذهن و ضمیر ایرانیان که علاقه جهانیان را به خود معطوف کرده است.

طبق گفته علی میر جمالی، مدیر اجرایی این نمایشگاه، بخش مرکزی سالن مربوط به تولید کنندگان و برندهای فرش است. فروشندگان فرش در سالن سمت راست و نیمی از سالن سمت چپ نمایشگاه مستقر شده‌اند و بخش دیگر سالن سمت چپ نیز مربوط به تولید کنندگان و فروشندگان خارج از اصفهان است. همیشه در نمایشگاه‌ها تولید کننده و فروشنده نشان داده می‌شوند، اما در این نمایشگاه طراح، تأمین کننده کرک و پشم، رنگ رز و صادر کننده نیز حضور دارند.

تولیدکنندگان و هنرمندانی از آذربایجان شرقی، قم، تهران، گلستان، تربت حیدریه، خراسان جنوبی، خراسان مرکزی، فارس، کرمان و کردستان خود را به این نمایشگاه رسانده‌اند.

مدرس، از پیشکسوتان شرکت کننده در این نمایشگاه همزمان با شمارش فرش‌های خود با اشتیاق از نوآوری‌ها در حوزه فرش دستباف صحبت می‌کند، او می‌گوید: در سال‌های اخیر فرش دستباف تنوع داشته و علت آن بافنده‌های جدیدی است که مطابق سلیقه روز کار کرده و نقش‌ها و رنگ آمیزی‌های نو در آن به کار گرفته‌اند.

فرش ایرانی تلفیقی از هنر و احساس

او این نوآوری‌ها را بسیار خوب توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: پیشرفت و نوآوری خوب است. نگران این مساله نیستم چراکه سلیقه خریداران متفاوت است. فرش‌های طرح سنتی و قدیمی نیز مخاطب خود را دارد.

به نظر می‌رسد گذرگاه میان غرفه‌های نمایشگاه برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنظیم شده است. میرجمالی بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید: در نمایشگاه پل شهرستان راهروی بین غرفه‌ها دو تا سه متر بود، اما در اینجا راهروها بین پنج تا شش و نیم متر است. از طرفی ارتفاع سالن نیز ۱۸ متر است که علت آن ایجاد فاصله برای راحتی مردم بوده است تا بتوانند بدون تراکم تردد کنند.

گره‌های یکدست، ابریشم مرغوب، رنگ‌های چشم‌نواز و تلفیق هنر شرق و غرب در برخی از فرش‌ها منجر به ایجاد بهشتی دنیایی در سالن امیرکبیر شده است. با وجود اینکه کمی از نیمه روز گذشته است، اما گویی از انرژی و استقبال تولیدکنندگان از کسانی که به سمت غرفه آنها می‌روند، اندکی کاسته نشده است.

فروشنده‌ای که از خراسان شرکت کرده است، می‌گوید: طرح‌های تزئینی و هنری فرش بیشتر برای تجارت استفاده می‌شود، اما به دلیل اینکه در حال حاضر توریست‌ها به کشور نمی‌آیند و در نتیجه تجارتی هم نیست، فروش داخلی فرش‌های مصرفی بیشتر شده است.

او با بیان اینکه " فرش دستباف به نسبت سایر اجناس هنوز گران نشده است"، اضافه می‌کند: این در حالی است که تولید فرش یک سوم شده است. نه بافنده فرش‌های جدید مثل قدیم است و نه مصالح آن. وقتی مصالح و بافنده قدیم وجود نداشته باشد خود به خود کیفیت پایین می‌آید. البته هنوز هم فرش با کیفیت وجود دارد، اما تعداد آن کم شده است، چراکه بافندگان به دلیل گران شدن ابریشم از مشابه‌های آن مانند کژین استفاده می‌کنند.

فرش ایرانی تلفیقی از هنر و احساس

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگاه حضور تولیدکنندگان و فروشندگان جوان است که نسل آینده این حوزه محسوب می‌شوند. تولید کننده جوانی که دلیل انتخاب این کار را ادامه حرفه خانوادگی خود عنوان می‌کند، می‌گوید: تا زمانی که صادرات نباشد، فرش دستباف رشد نمی‌کند. در واقع رشد داخلی داریم، اما اگر صادرات هم وجود داشته باشد می‌توانیم به رشد خارجی نیز برسیم.

وی که به نظر می‌رسد میلی به ادامه گفت و گو ندارد با این کلمات سخن خود را به پایان می‌رساند: قیمت فرش‌های صادراتی مانند فرش چهل تیکه و رنگ شده با قیمت موکت در خارج از ایران برابری می‌کند، باید کارهای کرکی، پشمی و قالی‌های برند به کشورهای دیگر صادر شود. در حق فرش دستباف خیلی اجحاف کرده‌اند.

"فکر می‌کنم سال آینده بتوانیم درباره نمایشگاه صحبت کنیم"، این سخن تولید کننده‌ای است که از تهران در این نمایشگاه شرکت کرده است، او می‌گوید: نمایشگاه از شهر دورتر شده است و این مساله ممکن است برای رفت و آمد مشتریان مشکل ایجاد می‌کند. با این وجود اگر کامل راه اندازی شود، بسیار خوب خواهد بود، چراکه سالن آن بزرگ‌تر است و همه شرکت کنندگان در یک جا هستند. این باعث می‌شود خریداری که وارد سالن شده است همه غرفه‌ها را نگاه کند.

او اضافه می‌کند: بازار فرش ایران در جهان دارد از دست می‌رود و نمی‌دانم مسبب آن کیست. پاکستان هند و افغانستان در حال قبضه کردن بازار فرش ایران هستند.

این تولید کننده اشاره‌ای نیز به تغییر زمان نمایشگاه دارد و اظهار می‌کند: نمایشگاه همیشه در آذرماه برگزار می‌شد. اطلاع رسانی خیلی ضعیف بود. بسیاری از تولید کنندگانی که از نزدیک می‌شناختم هیچ آمادگی برای حضور در این نمایشگاه نداشتند. دلیل اصلی حضور من نیز این است که جایم را از دست ندهم.

مدیر اجرایی نمایشگاه اینگونه به این نقد پاسخ می‌دهد: در شرایط کرونا نمایشگاه‌ها بر اساس یک شیوه نامه اجرا می‌شود، طبق این شیوه نامه شرکت مجری نمایشگاه حق تبلیغات محیطی ندارد. با وجود اینکه این اتفاق نیفتاده است، تمام تبلیغات به سمت فضای مجازی رفته است. ما چهار کمپین تبلیغاتی داشتیم، اما به دلیل اینکه سال‌های گذشته تبلیغات تصویری بوده، این تصور ایجاد شده، که تبلیغات انجام نشده است.

فرش ایرانی تلفیقی از هنر و احساس

میر جمالی ادامه می‌دهد: امسال نمایشگاه‌های عمومی برگزار نشد و صرفاً نمایشگاه‌های تخصصی که تعداد بازدید کننده آن کم است و کالای مشخص و مخصوصی را ارائه می‌کنند، برگزار شده است. از طرفی اصفهان شهری گردشگری است و به همین دلیل ممنوعیت تردد برقرار شده است، اگر همین نمایشگاه در شهر دیگر بود منع ترددها کم‌تر بود. با این وجود سعی می‌کنیم که بازدید کننده تأمین شود ضمن اینکه دائم به ما تذکراتی درباره زیاد نشدن تعداد بازدیدکنندگان به دلیل شرایط کرونایی داده می‌شود.

او دلیل تغییر زمان نمایشگاه را قرمز بودن وضعیت اصفهان در ماه آبان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تاریخ نمایشگاه ۲۳ آذر بود، ستاد این نمایشگاه متشکل از بنده به عنوان مجری، رئیس اداره فرش و رؤسای اتحادیه‌ها در آبان ماه جلسه‌ای به این منظور تشکیل دادیم، اما وضعیت اصفهان قرمز بود و تصمیم گرفتیم که نمایشگاه برگزار نشود. بعد که شرایط استان زرد شد، این ستاد مجدداً تشکیل شد و تصمیم به برگزاری نمایشگاه گرفته شد.

در بخش دیگری از نمایشگاه دو تولید کننده در حال گفت و گو و تبادل نظر هستند. یکی از آنها می‌گوید: نوسانات فرش دستباف بسیار زیاد بوده است، فروش سخت شده، چراکه قدرت خرید مردم کم است. در بحث صادرات ضعیف هستیم از لحاظ فروش داخلی نیز نیاز به حمایت داریم.

او از کیفیت فرش‌های هنری راضی است و در این باره تاکید می‌کند: فرش هنری از لحاظ کیفیت و نقش و نگار خیلی رشد داشته و تقریباً با سلیقه مصرف کننده پیش رفته‌اند. اما فرش‌های مصرفی کیفیت پایین‌تری دارند.

این تولید کننده روی خود را به طرف تولید کننده دیگر باز می‌گرداند و می‌گوید: در ماه پایانی سال خود مغازه‌ها مانند نمایشگاه است. اگر نمایشگاه هم نباشد مردم مراجعه می‌کنند.

بیست و سومین نمایشگاه ملی فرش دستباف از سوم تا هشتم اسفند ماه، در محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان از ساعت ۱۱ تا ۷ شب پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

کد خبر 477406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.