خروج از پروتکل الحاقی به منظور خروج از برجام و NPT نیست

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: خروج از پروتکل الحاقی به منظور خروج از برجام و NPT نیست؛ زیرا اگر ایران از NPT خارج شود، عواقب سختی را به همراه دارد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد طرح مجلس برای خروج ایران از پروتکل الحاقی، اظهار کرد: ایران به صورت داوطلبانه در پروتکل الحاقی حضور دارد؛ بنابراین هیچ تعهدی مبنی بر حضور ایران در پروتکل الحاقی وجود ندارد. بر اساس این پروتکل‌ها، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند به صورت سرزده به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: خروج از پروتکل الحاقی به منظور خروج از برجام و NPT نیست؛ زیرا اگر ایران از NPT خارج شود، عواقب سختی را به همراه دارد؛ اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌توانست پرونده هسته‌ای ایران را به شورای حکام ارجاع دهد و در ادامه با ارائه آن به شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های چندگانه علیه تهران اعمال شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: بر اساس توافقنامه سازمان انرژی اتمی ایران با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرصتی سه ماهه به دپیلماسی داده شد تا طرف‌های برجام در این مدت به تعهدات خود عمل کنند؛ بنابراین ایران در طی این مدت ۳ ماهه، اطلاعات دوربین‌های تاسیساتی هسته‌ای خود را ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت آژانس نه به تأسیسات و نه به اطلاعات دوربین‌ها هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. اگر پس از ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، تهران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد؛ در غیر این صورت، اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

بیگدلی یادآور شد: خروج امروز ایران از پروتکل الحاقی بر اساس توافقنامه سازمان انرژی اتمی با گروسی است و تفاوت‌های فراوانی با مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد. رفتارهای روز گذشته مجلس شورای اسلامی تأثیری در کار سازمان انرژی اتمی و دولت نخواهد داشت.

کد خبر 476969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.