جزئیات بودجه فرهنگی ۱۴۰۰ اصفهان

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افزایش مشارکت حداکثری همه شهروندان در برنامه‌ها و رویدادهای بزرگ شهری با رویکرد شهر فعال و نیز افزایش خانه‌های خلاقیت در راستای توانمند سازی کودکان از طریق بازی و خلاقیت با الویت مناطق کم برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز (یکشنبه) در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بررسی بودجه ۱۴۰۰ حوزه‌های مختلف مدیریت شهری در جلسات تخصصی و کمیسیون تلفیق شورا، اظهار کرد: یکی از اهداف کلان برنامه ۱۴۰۵، ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی اصفهان با تمرکز بر فرهنگ، هنر و گردشگری است.

وی افزود: در راستای این هدف برای ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری و جاذبه‌ها، رویدادهای متنوع در شهر و نیز تقویت بازاریابی صنایع دستی و محصولات هنری در تخصیص بودجه ۱۴۰۰ ردیف‌های اعتباری لازم مد نظر قرار گرفته و به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای حدود ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در بودجه بندی یکی از رویکردها مرمت خانه‌ها و بناهای تاریخی است تا آنها حفظ شود که در همین راستا تخصیص اعتباراتی به منظور تملک خانه نایب اسدالله و خانه شیرانی و مرمت و تجهیز سرای خیار و تجهیز حمام شازده انجام شد.

وی با اشاره به اینکه برای برقراری عدالت اجتماعی همچنان سعی داریم که فضاهای فرهنگی و ورزشی را در مناطق کمتر برخوردار افزایش دهیم، ادامه داد: ردیف‌هایی به منظور احداث پردیس فرهنگی و تفریحی صحرای سودان در منطقه ۱۴، احداث مجموعه فرهنگی بافت فرسوده قائمیه واقع در منطقه ۱۳ و پارک و بازیکده ایثار با رویکرد شهر دوستدار کودک در منطقه ۱۲ از جمله پروژه‌های عمرانی است که برای سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته است.

روشن اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی بر ایجاد ردیفی در بودجه برنامه‌ای به منظور کشف استعدادها تاکید داشته و این بودجه به مراکزی تعلق می‌گیرد که برگزیدگان جشنواره‌های شهرداری از این مراکز معرفی و حائز رتبه شده باشند، همچنین در بودجه ۱۴۰۰ توسعه فضاهای هنری به ویژه در زمینه موسیقی و تئاتر مد نظر قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به ایجاد ردیف برای احداث مجموعه گل نرگس اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای بستر سازی و توسعه ورزش و به ویژه ورزش همگانی با رویکرد ارائه خدمات در راستای افزایش فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی شهروندان، حداکثرسازی رضایت شهروندان، توسعه در راستای بهینه سازی، تجهیز، مرمت و مناسب سازی، افزایش کلاس‌های ورزشی و سرانه ورزشی، کیفی سازی خدمات ورزشی و به‌روزرسانی امکانات با هدف افزایش نشاط اجتماعی و شادی شهروندان اعتباراتی برای معاونت ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تخصیص داده شد.

روشن با بیان اینکه شادی و نشاط اجتماعی به عنوان یکی از احساسات ریشه‌ای مثبت و یکی از ضروری‌ترین خواسته‌های فطری و نیازهای روانی انسان است، گفت: این موارد در تأمین سلامت فرد و جامعه نقش مفیدی داشته است و از آنجایی که شادی همواره با خرسندی، خوش بینی، امید و اعتماد همراه است، می‌تواند نقش تسریع کننده‌ای در فرآیند توسعه جامعه داشته باشد. مدیریت شهری در بحث امور تفریحی شهروندان افزایش شادی و نشاط اجتماعی برای همه شهروندان اعم از کودک و سالمند و گروه‌های خاص مانند بیماران و افراد ناتوان هوشی، نابینایان، ناشنوایان و معلولان را در نظر دارد؛ همچنین برای تحقق عدالت اجتماعی بالای ۷۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ به اداره تفریحی برای برگزاری رویدادها در مناطق محروم اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: افزایش مشارکت حداکثری همه شهروندان در برنامه‌ها و رویدادهای بزرگ شهری با رویکرد شهر فعال و نیز افزایش خانه‌های خلاقیت در راستای توانمند سازی کودکان از طریق بازی و خلاقیت با اولویت مناطق کم برخوردار مانند: ورزشگاه سلامت، بهمن و ورزشگاه سهراب در منطقه ۱۴ که انجام زیرساخت‌ها در این مرکز از هفته چهارم بهمن ماه امسال آغاز شده است و ساماندهی مراکز به ویژه باغ‌های بانوان پردیس، ناژوان و طلوع از جمله مواردی هستند که در بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بحث خلاقیت، برنامه‌های ۱۴۰۰ با رویکرد تعامل با اقشار مختلف جامعه و نهادینه کردن فرهنگ خلاقانه نگریستن به پیرامون و مشکلات شهری تدوین و تهیه شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری حداقل ۵ رویداد و شنبه‌های خلاق، نمایشگاه آثار فاخر هنرمندان و برگزاری حراج صنایع دستی و تهیه نظامنامه مدون و متمرکز برای آنها تجلیل از هنرمندان شهر اصفهان، مستند سازی صنایع هنری و آثار هنرمندان و ارتباط مستمر با شهرهای خلاق عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خواهرخوانده‌ها، اکو و سایر مجامع بین‌المللی در جهت شناساندن هرچه بیشتر آثار هنرمندان اصفهان و در صورت امکان فراهم کردن بستر صادرات صنایع دستی، ارتباط و تعامل با طبقه خلاق شهروندان اعم از نخبگان، اساتید، دانش آموزان، مدیران نام برد که از جمله می‌توان به رویداد بین‌المللی صنایع دستی نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به طرح «شهروند دیپلمات»، اضافه کرد: دیپلماسی شهری می‌تواند بستری برای توسعه شهر باشد و طرح شهروند دیپلمات نیز می‌تواند در برقراری ارتباطات مؤثر با خواهر خوانده‌ها، در توسعه و همکاری‌های اقتصادی و علمی نقشی را ایفا کند؛ به همین منظور در بودجه ۱۴۰۰ برای اجرایی شدن این این طرح اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.

روشن خاطرنشان کرد: از تسهیلگران شهروندی و ایرانیان خارج از کشور که دارای بسترها و کانال‌های مناسب و مجاز برای معرفی و تقویت جایگاه و برند و ظرفیت‌های اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و کشورهایشان هستند و می‌توانند در قوت بخشیدن به ارتباطات فرهنگی، هنری اقتصادی و علمی طرفین به کنشگری بپردازند دعوت می‌شود به این طرح پیوسته و از این فرصت برای توسعه فردی و توسعه شهری بهره‌مند شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع شهر دوستدار کودک است، گفت: در کلانشهر اصفهان نزدیک به ۵۰۰ هزار کودک زندگی می‌کنند و از دیماه ۹۷ با پیگیری‌های شورای اسلامی و مدیریت شهر، اصفهان به عنوان اولین پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شد و هم‌اکنون به عنوان اولین کاندیدا برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک معرفی شده است.

وی افزود: چشم‌انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که همه کودکان بتوانند از کودکی خود لذت برده و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی توانایی‌های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند.

روشن ادامه داد: اصفهان همیشه و در همه حال پیشتاز نوآوری بوده است، نباید به موضوع شهر دوستدار کودک نیز سطحی و شعارگونه پرداخته شود، هر آنچه در تحقق حق کودک باید اجرایی شود به کمک همه ذی‌نفعان آن و همکاری همه بخش‌ها باید ادامه پیدا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلانشهر می‌تواند الگوی شهرهای دیگر باشد و از این رو ضرورت دارد رشد بصری کودکان در شهر افزایش پیدا کند، رنگ‌ها تأثیر بسزایی بر رشد کودکان دارند و در طراحی‌های شهر باید این موضوع مد نظر قرار بگیرد البته نباید منتظر تغییرات بزرگ در فضای شهری باشیم چرا که زمان بر است.

وی تاکید کرد: شهر دوستدار کودک قطعاً در بحث گردشگری و کسب درآمد نیز می‌تواند برای شهر تأثیر گذار باشد اما باید در نظر داشت که هزینه کردن برای کودکان سرمایه گذاری برای شهر است و در دراز مدت نتیجه مثبت و ثمره آن به شهر باز می‌گردد.

روشن افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای معادل ۲.۵ میلیارد تومان در بحث برنامه‌های ترویجی، پنج میلیارد تومان بودجه عمرانی و شهرسازی، دو میلیارد تومان اعتبار برای امور پژوهشی و همچنین اعتباراتی برای مناطق و خدمات شهری به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به منظور تحقق شهر دوستدار کودک در نظر گرفته شده است و امیدواریم شاهد رشد و تعالی آینده سازان شهرمان باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی وزرشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندان در شهر ضرورت دارد که سالمندی به عنوان دورانی از زندگی هر فرد از ابعاد مختلف توجه بوده و حقوق سالمندان به عنوان شهروند مورد عنایت قرار گیرد،

وی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ در دو بخش عمرانی و برنامه‌ای این موضوع مد نظر قرار گرفته است و ایجاد یک پارک یا باغ ویژه سالمندان پیشنهادی است که برای بودجه گذاری مطرح می‌شود.

کد خبر 476495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.