افزایش موارد اهدای خون بانوان در استان اصفهان

مدیرکل سابق انتقال خون استان اصفهان گفت: در شش سال گذشته اهدای خون بانوان در اصفهان از ۲.۹ درصد، به بیش از چهار درصد در سال جاری رسیده است.

به گزارش ایمنا، مجید زینلی، ظهر امروز در آئین معارفه و تکریم مدیرکل و سرپرست سازمان انتقال خون استان اصفهان، با ارائه آماری از عملکرد این سازمان در شش سال گذشته، اظهار کرد: اهدای خون از سال ۱۳۹۴ تا ۱۱ ماهه سال جاری به ۱۲۸ هزار واحد و تا پایان سال جاری به ۱۳۰ هزار واحد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اهدای خون بانوان در اصفهان در این مدت از ۲.۹ درصد، به بیش از چهار درصد در سال جاری رسیده است، افزود: یکی از مواردی که با همراهی پرسنل سازمان محقق شد افزایش تولید پلاکت آفِرِز بود که از حدود ۱۰۹ واحد در سال ۱۳۹۴ به ۲ هزار و ۶۰۰ واحد در سال جاری رسید و با همت همکاران تا پایان سال به ۳ هزار واحد خواهد رسید و در این مدت تولید پلاکت راندم کاهش یافت.

مدیرکل سابق انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاهش چشمگیر ضایعات خون و تبدیل آنها به فرآورده‌های خونی مورد نیاز، افزود: ضایعات خون از ۴.۶ درصد در سال ۹۴ به ۲.۲۶ درصد در سال جاری کاهش یافت که نشان دهنده استفاده بهینه از خون و فرآورده‌های خون است.

زینلی با اشاره به احداث و افتتاح مراکز انتقال خون در شهرهای مختلف از جمله خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و خوانسار خاطرنشان کرد: درصد پاسخگویی به نیازهای خون از ۹۱ درصد در سال ۹۴ به ۹۸ درصد در سال جاری افزایش داشته و با وجود مشکلات گروه‌های کمیاب خونی، تمام نیازهای بیمارستانی ارائه می‌شود. یکی از اقدامات این دوره ارسال خون به سایر استان‌ها از اصفهان و حضور در شبکه خون‌رسانی کشور بود که سال ۹۹ از اصفهان بیش از ۵ هزار واحد خون به سراسر کشور ارسال شده است.

وی با تقدیر از حمایت خیران و انجمن ترویج فرهنگ اهدا خون استان اصفهان، به راه اندازی و توسعه سردخانه نگهداری فرآورده‌های خونی مشتاق اشاره کرد و گفت: در این چهار سال با گرفتاری‌های بسیار پیچیده‌ای روبرو بودیم که به کمک این انجمن و یاری خیران حل و فصل شد.

بیش از ۹۷ درصد خون‌ها به فرآورده تبدیل می‌شود

همچنین علی فتوحی سرپرست جدید سازمان انتقال خون استان اصفهان در این آئین اظهار کرد: سازمان انتقال خون عضو بسیار مؤثر در بدنه بهداشت و سلامت جوامع است و ایران از نظر تقسیم بندی کیفی در زمینه تأمین خون سالم ایران جزو بهترین کشورهای منطقه در کنار ژاپن، کره‌جنوبی و سنگاپور شناخته می‌شود.

وی افزود: ایران جزو کشورهایی است که اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و رایگان است و بیش از ۹۷ درصد خون‌ها به فرآورده تبدیل می‌شود که یکی از شاخص‌های کیفیت انتقال خون به شمار می‌رود و این مهم با همت همکارانمان در سازمان انتقال خون محقق شده است.

سرپرست سازمان انتقال خون استان اصفهان با تقدیر از اقدامات مجید زینعلی مدیرکل سابق این سازمان، گفت: امید است با کمک‌های بی‌شائبه خیران و اساتید بتوان این راه را به سرمنزل مقصود برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید زینلی از سال ۱۳۹۴ تاکنون به مدت ۶ سال مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان بود. علی فتوحی سرپرست جدید سازمان انتقال خون استان، فارغ‌التحصیل رشته پزشکی و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه اصفهان است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ در سازمان انتقال خون استان آغاز کرد، وی مشاور ارشد در زمینه بیماری‌های عفونی و تهیه پلاسمای کووید- ۱۹ بوده است و عنوان پزشک نمونه کشوری در سال ۱۳۹۷ را در کارنامه دارد.

در پایان این مراسم که شماری از خیران، اعضای شورای شهر اصفهان و اعضای انجمن ترویج فرهنگ اهدا خون و انجمن تالاسمی استان اصفهان حضور داشتند از مجید زینلی تقدیر شد.

کد خبر 476360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.