افتتاح بیش از ۹۰ پروژه آموزشی و پرورشی در سال ۹۹

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان از افتتاح و بهره‌برداری بیش از ۹۰ پروژه آموزشی و پرورشی با حدود ۶۰۰ کلاس درس در زیربنای بیش از ۹۸ هزار متر مربع و هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از بسته‌های تحولی که در راستای اجرایی شدن زیر نظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده طرح آجر به آجر است. این بسته در واقع مشارکت‌های مردمی که پیش از این وجود داشته است را بین همه مردم گسترش می‌دهد بنابراین افراد حتی با کمک کردن در حد هزینه یک آجر هم می‌توانند خیر مدرسه‌ساز بوده و به رفع نیازهای ضروری و اساسی فضاهای فیزیکی آموزش و پرورش کمک کنند.

در همین راستا تاکنون دو پویش " محرم" و " من مادرم بچه‌های ایران فرزندم" برگزار و در نتیجه آن کلنگ دو مدرسه در استان اصفهان به زمین خورد.

مشارکت در امر مدرسه سازی امری است که همواره با استقبال خیران مواجه بوده است، اما برای آشنایی با روند ساخت مدارس و دریافت آمار و اطلاعاتی از وضعیت مدارس استان اصفهان با سیدمهدی میربد، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان، گفت‌وگویی داشته‌ایم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

در استان اصفهان چه میزان مشارکت در طرح آجر به آجر اتفاق افتاد؟

طرح ملی آجر به آجر در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به سازمان نوسازی مدارس ابلاغ شد. پویش "من مادرم بچه‌های ایران فرزند من" دو پویش برگزار و در راستای آن خشت گذاری یک مدرسه در روستای تیرکرت انجام شده است، تاکنون بیش از ۵۵۰۰ نفر در این پویش‌ها با کمک ۷۰ میلیون تومان شرکت کرده‌اند که هدف این پویش‌ها نیز ساخت مدرسه در مکان‌هایی است که بیشترین نیاز را دارند.

حدود ۱۶۰۰ نفر در پویش محرم طرح آجر به آجر شرکت کردند که در مجموع حدود ۶۰ میلیون تومان کمک از این محل برای ساخت مدرسه جمع آوری شد. این پویش اولین پویش این طرح بود و هنوز در بین مردم شناخته نشده بود. پویش دوم این طرح با نام من مادرم بچه‌های ایران فرزندم، با اقبال بیشتری در کشور مواجه شده و در استان‌هایی مشارکت حدود ۵۰ هزار نفری مردم را داشته است. یکی از اهداف این طرح جامعه فرهنگیان و دانش آموزان بوده است، در استان اصفهان تاکنون حدود ۳۳۰۰ نفر با مبلغ ۵۰ میلیون تومان در این طرح شرکت کرده‌اند.

کمک به مدرسه سازی فرهنگ کار خیر است، اگر این فرهنگ نهادینه شود، نیاز فضاهای آموزشی با سرعت زیادی برآورده می‌شود و پس از آن دیگر نیازی به تمرکز بر ساخت فضاهای آموزشی وجود نخواهد داشت. در استان اصفهان پتانسیل خیری زیادی وجود دارد و اینگونه می‌توان شاهد دغدغه مند شدن عموم مردم برای ساخت مدارس بود و مردم با اعلام حضورشان حتی در حد یک آجر می‌توانند سهمی در مدرسه سازی داشته باشند. مدرسه بدون دیوار و محوطه، سرویس بهداشتی‌های مختلط و غیربهداشتی، مدارس سنگی، مدارس مستقل کانکسی و مدارس چند پایه هنوز وجود دارد، بنابراین لازم است مردم در امر مدرسه سازی دغدغه مند شوند.

افتتاح بیش از ۹۰ پروژه آموزش و پرورشی در سال ۹۹

پروژه‌های اجرایی توسط اداره کل نوسازی مدارس اصفهان در سال جاری چه تعداد است؟

تا پایان سال حدود ۴۰ پروژه آماده تحویل داریم، در کل ۴۵ پروژه بود که با حضور وزیر آموزش و پرورش در دهه فجر در اصفهان تعدادی از این پروژه‌ها افتتاح شده و به بهره برداری رسید، بنابراین در مجموع در کل سال ۹۹ بیش از ۹۰ پروژه آموزشی و پرورشی با حدود ۶۰۰ کلاس درس، زیربنای بیش از ۹۸ هزار متر مربع و هزینه‌ای بالغ بر از ۱۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و خواهد رسید.

اگر بخواهیم این آمار را با سال گذشته مقایسه کنیم، حدود ۱۰ درصد افزایش متراژ زیر بنا و تعداد مدرسه داشته‌ایم. سال گذشته ۷۵ درصد پروژه‌ها به صورت مشارکتی و خیری بوده و امسال این عدد به بیش از ۸۲ درصد رسیده و مشارکت مردم در حدود ۹ درصد اضافه شده است. تعهدات خیران سال گذشته ۱۱۵ میلیارد تومان بود و اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد خیری داشته‌ایم که نشان دهنده افزایش ۸۰ درصدی تعهد خیران است. البته باید به دنبال تحقق این تعهدات نیز باشیم.

اعتبارات نوسازی مدارس کشور در ردیف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مردمی در سال جاری در حدود ۲ تا ۳ برابر شده است. اهتمام دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه تمامی است که خیران سهم تعهد خود در آن را انجام داده‌اند. در نظر داشته باشیم در مقایسه با مبنای متراژ زیربنا و تعداد پروژه‌ها، باید افزایش قیمت‌ها را نیز در نظر بگیریم، با توجه به افزایش حتی دو برابری قیمت‌ها در برخی از هزینه‌های تمام شده ساخت مدارس، میزان متر مربع زیر بنا و تعداد پروژه‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته که نشان دهنده هزینه هدفمند اعتبارات بوده است و بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های باقیمانده از قبل (از ۵ سال قبل) در دو سال گذشته تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده است. به نظر می‌رسد نوسازی مدارس کشور در راستای انجام تعهدات خود در دو تا سه سال اخیر موفق عمل کرده است.

هدف اصلی نوسازی مدارس در سال جاری بر محوریت انجام چه پروژه‌هایی بوده است؟

جمع آوری مدارس خشت و گلی، جمع آوری مدارس دارای بخاری نفتی که زیر ساخت برق و گاز دارد و توجه به معماری مدارس و ساخت مدارس با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله مهم‌ترین محورهای ساخت مدرسه در سال جاری بوده است. محور کارهای خیران هم امسال توجه به جمع سپاری و کمک خرد مردمی بوده است تا عموم مردم برای فیزیک فضای مدرسه دغدغه مند شوند. میزان نیازها در فضاهای آموزشی زیاد است، این نیاز در هر مکانی به گونه‌ای متفاوت از جمله تجمع مدارس خشت و گلی، بخاری‌های نفتی و … در نقاط مختلف کشور نمایان می‌شود. هدف ما این است که در آموزش و پرورش رسالت اصلی که تعلیم و تربیت دانش آموزان است شکل گرفته و نیازمند تأمین امنیت فیزیکی فضا برای دانش آموزان نباشیم.

البته لازم است کارهای دیگری همچون تمرکز بر کیفیت و ماندگاری تجهیزات مدارس که جزئی از فضای فیزیکی مدارس است انجام شده و مراقبت و نگهداری از فضا و تجهیزات با توجه بیشتر بهره برداران و دانش آموزان انجام شود تا عمر مفید ساختمان و تجهیزات بیشتر شود. در دنیا ساختمان‌هایی وجود دارد که با سن بیش از ۱۰۰ سال همچنان خدمات آموزشی در آنها ارائه می‌شود. با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات و مصالح کنونی که ما در اختیار داریم ساختمان‌ها باید حداقل ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشد.

افتتاح بیش از ۹۰ پروژه آموزش و پرورشی در سال ۹۹

در استان و شهر اصفهان چه تعداد مدرسه خطر آفرین وجود دارد؟

در استان اصفهان نیز تعدادی مدرسه کانکسی و تعدادی مدرسه خطر آفرین وجود دارد که به عنوان نمونه برخی از این مدارس در اثر فرونشست زمین با مشکلاتی روبرو شده و قابل سکونت نیست، در این استان حدود ۱۰۰ مدرسه خطر آفرین داریم که برخی از آنها قدمت بالایی داشته و برخی دیگر در حاشیه زاینده رود به دلیل فرونشست زمین آسیب دیده و نیازمند تخریب و باز سازی است.

آمار اداره کل نوسازی مدارس دائماً در حال به روز رسانی است، بر اساس آخرین آمار در شهرستان اصفهان حدود ۳۵ مدرسه خطرآفرین و در استان اصفهان حدود ۱۰۰ مدرسه خطر آفرین وجود دارد. به عنوان نمونه شهرستان فلاورجان و شرق اصفهان از فرونشست زمین آسیب بسیاری دیده است. خیران باید به نیازهای اولویت دار توجه بیشتری داشته باشند.

در زمانی که دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند سرعت کار ما افزایش یافته است، در یک سال اخیر که دانش آموزان به ندرت در فضای فیزیکی مدارس حضور داشتند، به دنبال به روز کردن آمارها و تأمین فضای فیزیکی مورد نیاز و استفاده از تجهیزات جدید مورد نیاز از جمله شیرهای پدالی و فضاهای مربوط به آموزش مجازی هستیم. در این مدت سرعت ساخت و ساز بیشتر شده است. تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام باقی مانده از قبل تکمیل شده است.

بسته مکان یابی فضا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

این بسته در مراحل پایانی قرار گرفته است، البته برخی از دستگاه‌های اجرایی که باید اطلاعات پایه این سامانه را در اختیار ما قرار دهند این کار را انجام نداده‌اند و این باعث شده لایه‌های اطلاعاتی این سامانه تکمیل نشود. با روی هم گذاشتن و جمع آوری لایحه‌های اطلاعاتی این سامانه مشخص می‌شود در چه محدوده‌ای از نواحی آموزش و پرورش چه مدرسه‌ای و در چه پایه‌ای باید ساخته شود. این سامانه نیازمند اطلاعات بسیار زیادی است که اکنون در استان اصفهان به کندی در حال جمع آوری است. هدف این سامانه این است که مدرسه در مکانی ساخته شود که نیاز به آن وجود داشته باشد تا سرمایه‌هایی که در آن هزینه می‌شود با اقدامات غیرکارشناسانه تبدیل به ایجاد فضاهای بدون استفاده نشود و نیاز هر منطقه مشخص باشد.

البته سامانه‌های مشابهی نیز در حال شکل گرفتن است که می‌توان با یکپارچه ساختن این سامانه‌ها از موازی کاری جلوگیری کرد. استان اصفهان آمادگی دارد به عنوان یکی از استان‌های پایلوت برای اجرای مراحل اولیه سامانه مکان یابی فضا در نظر گرفته شود.

چه تعداد از مدارس کانکسی و سنگی اصفهان در سال گذشته جمع آوری شد؟

در ابتدای شروع آجر به آجر ۱۷ مدرسه کانکسی و ۴۶ مدرسه سنگی داشتیم، از ۱۷ مدرسه کانکسی تعداد دو مدرسه کانکسی تخریب شده، ساخت ۵ مدرسه در دست اجرا و طراحی ۳ مدرسه در حال انجام است. از ۴۶ مدرسه سنگی نیز طراحی ۸ مدرسه انجام شده و ۳ مدرسه در مرحله قرارداد است، ۷ مدرسه نیز به دلیل نداشتن دانش آموز دایر نبوده است.

پیش بینی می‌شد تا پایان سال مالی ۹۹، ۵۰ درصد از این آمار کاهش یابد، برای حذف این مدارس نیز از صنعتی سازی و استفاده از سیستم‌های پیش ساخته استفاده شده است، حدود ۸ مورد از این مدارس در سال گذشته اجرا شد، حداکثر زمان ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه با این طرح ۵۰ روز بود که برای مناطق صعب العبور جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی است.

البته با تفاهم نامه‌هایی که با دانشگاه‌های مرجع کشور منعقد شد از پتانسیل‌های این بخش در راستای ساخت با کیفیت و اقتصادی مدارس نیز استفاده شده است. برنامه ما این است که تا پایان سال برنامه‌ریزی برای طراحی با رویکرد صنعتی سازی حدود ۱۵ تا ۲۰ مدرسه انجام شود، صنعتی سازی در تمام مدارس محوریت کار قرار گرفته و زمان ساخت مدارس را تا یک پنجم کاهش خواهد داد. در این روش ممکن است هزینه‌های ساخت در لحظه افزایش یابد اما به مرور زمان با کاهش زمان ساخت، قیمت تمام شده نسبت به ساخت با روش‌های سنتی به صرفه تر است.

کد خبر 476201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.