مصرف امگا ٣ چه نقشی در سلامت بدن افراد دارد؟

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختار بعضی از چربی‌ها وجود دارد و افراد می‌توانند مکمل آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهش‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از افراد به ویژه زنان دچار کمبود امگا٣ هستند. در بسیاری از موارد این کمبود را می‌توان با تغییراتی ساده در رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از بین برد. اسیدهای چرب در بسیاری از محصولات غذایی از جمله آووکادو، ماهی، بادام زمینی، تخم مرغ و زیتون وجود دارد، اما به دلیل ترس از اضافه وزن، بسیاری از افراد از مصرف آن‌ها اجتناب می‌کنند. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ برای بسیاری از فرایندهای حیاتی از جمله متابولیسم بدن ضروری است. در همین ارتباط با دکتر مجید کلاهدوزان، متخصص تغذیه گفت و گویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

امگا ٣ در کدام مواد غذایی به صورت طبیعی وجود دارد؟

یکی از منابع غنی امگا٣ ماهی است. در بیشتر ماهی‌ها این اسید چرب به وفور یافت می‌شود. در روغن‌های گیاهی مانند کانولا، روغن زیتون، کنجد، سویا، آفتابگردان و روغن هسته انگور هم میزان بالایی از امگا٣ وجود دارد همچنین مغزجات نیز منابع مفیدی از امگا٣ محسوب می‌شوند. امگا٣ موجود در قرص‌های خوراکی هم از کبد ماهی گرفته می‌شود و مفید است.

آیا روش طبخ ماهی بر حفظ اسیدها و املاح ضروری آن تأثیری می‌گذارد؟

ماهی غذایی خوشمزه و در عین حال آسان پز است. طرز تهیه ماهی رژیمی باعث می‌شود خواص بی نظیر آن به طور کامل حفظ شود. مصرف یک یا دو وعده ماهی در هفته می‌تواند تاثیرات مفیدی برای سلامتی افراد داشته باشد. یکی از بارزترین ویژگی‌های ماهی، چربی موجود در آن بوده که امگا٣ نام دارد. همچنین ماهی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول اندک، انواع ویتامین هاو املاح است. روش پخت صحیح ماهی کمک می‌کند تا تردیدی در خصوص از بین رفتن امگا٣ وجود نداشته و همه مواد مغذی آن حفظ شود.

مصرف امگا٣ چه نقشی در حفظ سلامت بدن افراد دارد؟

یکی از مزایای اسیدهای چرب امگا٣، خاصیت ضد التهابی آن است که باعث حفاظت بدن در برابر بعضی از بیماری‌ها مانند امراض قلبی و عروقی می‌شود همچنین بیشترین آمار مرگ و میر افراد به بیماری‌های قلبی مربوط می‌شود و مصرف امگا٣ به کاهش این خطر کمک می‌کند. بر اساس نتایج تحقیقات، اسیدهای چرب امگا٣ گرفته شده از روغن ماهی، نقش زیادی در پایین آوردن فشار خون و سطوح تری گلسیرید خون دارد همچنین شواهدی بر مفید بودن امگا٣ برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید وجود دارد. مصرف امگا٣ برای بیماری‌هایی ازجمله زوال عقل، سرطان و افسردگی نیز مفید است.

تغییر سطوح قند خون، یکی از عوارض جانبی امگا٣ است بنابراین در صورت ابتلا به دیابت و مصرف داروهای تغییر سطح قند خون باید برای استفاده از امگا٣ مراقبت بیشتری بشود. یکی از عوارض امگا٣، افت فشار خون است. به همین دلیل در صورت مصرف مکمل و یا داروی کاهش دهنده فشار خون، باید قبل از مصرف امگا٣ با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف امگا٣ چه تاثیری بر افزایش خطر خونریزی و واکنش سیستم ایمنی بدن افراد دارد؟

مصرف روزانه بیش از سه گرم امگا٣ ممکن است منجر به خونریزی در بدن شود به همین دلیل اگر فردی داروهایی با خاصیت افزایش خطر خونریزی مصرف می‌کند و یا دچار اختلالات خونریزی است، باید برای مصرف امگا٣ با پزشک خود مشورت کند همچنین مصرف بیش از حد امگا٣ (روغن ماهی)، تأثیرات منفی بر واکنش سیستم ایمنی بدن افراد دارد بنابراین افرادی که به دلیل بیماری‌هایی مانند ایدز دچار نقص سیستم ایمنی هستند، ممکن است با مصرف روغن ماهی در معرض بروز مشکلات جدی تر قرار بگیرند.

تاثیر مصرف امگا٣ بر افزایش ضربان قلب نامنظم چیست؟

دفیبریلاتور دستگاهی است که برای جلوگیری از ضربان نامنظم قلب و جلوگیری از مرگ ناگهانی، از طریق عمل جراحی در قفسه سینه در بیماران مبتلا به "تاکی کاردی" یا فیبریلایسون قلبی کار گذاشته می‌شود. دستگاه الکتروشوک (دفیبریلاتور) از پالس های الکتریکی برای کنترل آریتمی های خطرناک قلبی استفاده می‌کند که ممکن است منجر به ایست قلبی شود بنابراین مبتلایان به این بیماری باید برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی امگا٣، از مصرف مکمل‌های آن اجتناب کنند، زیرا می‌تواند منجر به افزایش خطر ضربان قلب نامنظم شود.

کد خبر 476162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.