بورس امروز ۲۹ بهمن + اخبار و وضعیت

شاخص کل با افت ۰.۶ درصدی نسبت به روز گذشته و افت ۷۴۸۷ واحدی در سطح ۱.۲۳۸.۳۹۵ واحدی قرار گرفت. شاخص هم با رشد ۹۳۲ واحد و ۰.۲ درصد رشد نسبت به روز گذشته به عدد ۴۳۸.۹۹۶ واحد رسید، ارزش معاملات بازار بورس ۶۹.۹۷۰ میلیارد ریال و ارزش بازار در سطح ۴۹.۲۴۶.۵۷۴ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز چهارشنبه _۲۹ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: شاخص کل با افت ۰.۶ درصدی نسبت به روز گذشته و افت ۷۴۸۷ واحدی در سطح ۱.۲۳۸.۳۹۵ واحدی قرار گرفت. شاخص هم با رشد ۹۳۲ واحد و ۰.۲ درصد رشد نسبت به روز گذشته به عدد ۴۳۸.۹۹۶ واحد رسید.

ارزش معاملات بازار بورس ۶۹.۹۷۰ میلیارد ریال و ارزش بازار در سطح ۴۹.۲۴۶.۵۷۴ واحد قرار گرفت. بازار در روند کاهشی خود به دلیل دامنه نوسان منفی ۲ درصد افت چندانی نمی‌کند اما با وجود تغییر دامنه نوسان نیز شاهد این هستیم که صف فروش‌ها همچنان در بازار وجود دارد.

بیشترین نمادهای تأثیر گذار در بازار بورس

بورس امروز ۲۹ بهمن + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار بورس

بورس امروز ۲۹ بهمن + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار فرابورس

بورس امروز ۲۹ بهمن + اخبار و وضعیت

مشکل امروز بازار سرمایه ارزندگی سهام‌ها نیست یا مشکل کاهش نرخ دلار نیست زیرا هم شرکت‌ها، تعدیل‌های مثبت زیادی در صورت‌های مالی خود داده‌اند که سطح پی بر ای ها به محدوده‌های ۱۰ واحد و یا زیر ۱۰ واحد رسیده است و هم اینکه نرخ دلار بر خلاف انتظار که توقع کاهش داشتیم همچنان در مرز ۲۶ هزار تومان است و نرخ سامانه نیما که مبنای عملکرد شرکت‌ها می‌باشد در محدوده ۲۵ هزار تومان است.

شاید این اتفاقات روزانه بازار را بتوان از لحاظ روانشناسی بازار مورد ارزیابی قرار داد؛ در گذشته زمانی که خبر افزایش سرمایه شرکت‌ها، انعقاد قرارداد مهم، برنده شدن یک مزایده یا شناسایی سود مهمی در شرکت صورت می‌پذیرفت در چند روز کاری شاهد شکل گیری صف‌های خرید برای نماد مذکور بودیم.

حال با هر خبر مهمی و هر شناسایی سودی برای خریداران تفاوتی نمی‌کند که شرکت چقدر ارزندگی دارند؛ ناگاهان در بازار یک رنج منفی کشیده می‌شود و صف فروش‌ها سنگین می‌شود سهامداران نیز از ترس اینکه فردا قیمت پایین‌تر است در صف فروش می‌نشینند و دنبال خروج از نماد هستند.

بازارهای موازی بازار بورس در این روزها از رکود قابل توجهی رنج می‌برد و گفته می‌شود که سرمایه گذاران به سمت بازار رمز ارزها در حال حرکت هستند؛ امروزه بسیاری از افراد که در بازار بورس هم فعالیت داشتند در حال صحبت از بیت کوین هستند و می‌گویند مقداری خریده‌اند و مانند شاخص دو میلیون واحد که تارگت ۸ میلیونی می‌دادند برای بیت کوین هم تارگت یک میلیون دلاری می‌دهند.

شاید بشود گفت کسانی که در زمان اوج بازار هر سهامی را بدون تحلیل خریداری می‌کردند حال بدون تحلیل در حال ورود به بازار رمز ارزها هستند، باید گفت که این بازار نیز کاملاً یک فضای تخصصی است و نیاز به آموزش‌های مختلفی دارد.

بیشترین نمادهای تأثیر گذار بر شاخص بازار که وزن منفی داشتند به ترتیب ۴ نماد فارس، فولاد، شستا و فملی هستند و شاید برای تحلیلگران بسیار عجیب باشد که این نمادها با چنین وضعیتی از تولید فروش و ارزش دارایی‌ها در صف فروش قرار می‌گیرند.

البته شرکت‌هایی چون تاپیکو، وبملت، وغدیر، رمپنا، فخوز، ومعادن، کچاد، نوری و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز چنین وضعیتی دارند؛ نمادهای پالایشی به دلیل تخفیف نرخ خوراکی که داده شد مورد توجه بازار قرار گرفتند؛ از بین این نمادها پالایشگاه نفت تبریز پرتقاضاتر است.

گروه خودروی نیز فشار فروش را تجربه می‌کند؛ این در حالی است که خبر تصویب عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است خبری که فروش‌های جدید این شرکت‌ها را با قیمت‌گذاری دستوری و شناسایی زیان روبرو نمی‌کند اما نه برای بازار و نه برای سهامداران این شرکت‌ها مهم است.

امروز آخرین روز معاملاتی هفته بود و از تغییرات شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل مشخص است که روند ورود پول به شرکت‌های کوچک‌تر بازار در حال اتفاق افتادن است؛ شرکت‌هایی که شناوری پایین‌تری دارند و دخالت‌های بازارگردانی در آنها اتفاق نمی‌افتد؛ سرمایه‌گذار هم دنبال بازدهی است و برایش فرقی ندارد که شرکت در بازار پایه باشد با زیان انباشته یا در بازار اصلی باشد با چندین هزار میلیارد سود انباشته وقتی شرکت کوچک‌تر سهامش رشد کند و دومی افت کند به سمت اولی کشیده می‌شود.

در برخی نمادها صف‌های فروش حجم پایین دارند اما قدرت خریدار را شاهد نیستیم، یک فضای بی‌اطمینانی ایجاد شده که باید رفع شود؛ سرمایه‌گذار به روند صعودی امیدی ندارد و یک روز که سهام یک شرکت ۶ درصد رشد قیمت را تجربه می‌کند در سه روز کاری با منفی ۲ درصد آن را پس می‌دهد.

اگر عزم جدی برای برگشت بازار وجود دارد به نظر من خرید صف فروش‌ها توسط بازارگردان‌ها صرفاً اتلاف منابع است باید در دامنه قیمت مثبت خرید انجام دهند باید رنج مثبت کشیده شود تا خریداران بقیه کار را انجام دهند، بازار ما به نشان داده که علاقه‌ای به سطح تعادلی چندان ندارد یا در صف خرید هستند یا در صف فروش اگر دامنه نوسان صفر و مثبت ۶ درصد هم بود در محدود صفر در صف فروش می‌نشیند.

اخبار مهم تأثیرگذار بر بورس

از خبرهای مهم امروز ورود پلیس امنیت اقتصادی تهران به چند پرونده بورسی است؛ در این خصوص رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: موارد زیادی را تاکنون در رابطه با دستکاری تعمدی معاملات و تخلفات روی داده در بورس بررسی کردیم. اما اکنون در دو تا سه پرونده به جد در حال انجام اقدامات خود هستیم و در این رابطه هماهنگی قضائی کرده‌ایم. بورس قوانین خود را دارد و تصمیمات آن نیز به صورت کشوری است و بیشتر پرونده‌های تخلف مربوط به آن در پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی بررسی می‌شود؛ البته اگر در تهران بزرگ، موارد و مستنداتی مبنی بر ایجاد اخلال در بازار سرمایه به دست ما برسد، ضمن اشراف اطلاعاتی، اقدامات خود را انجام می‌دهیم. البته لازم ذکر است که مدت زیادی است فعالین بازار در خصوص دستکاری در معاملات بازار اعتراض دارند.

قیمت امروز ارزهای مهم قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان و قیمت خرید ۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو ۳۰ هزار و ۴۳۰ تومان و قیمت خرید ۲۹ هزار و ۹۳۰ تومان اعلام شده است تغییرات همچنان ناچیز است اما بازار بورس در حال پیش واکنشی به اتفاقات سیاسی هفته آینده مانند خروج ایران از پروتکل الحاقی است.

اتفاقات مثبتی که می‌تواند بر بازار بورس بسیار تأثیرگذار باشد تجدید ارزیابی اجباری شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ بورسی است؛ پیرو جلسات برگزار شده با برخی ناشران و تاکید بر لزوم شفافیت صورت‌های مالی و اعلام آمادگی برخی شرکت‌های معتبر برای اجرایی کردن فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گویا مدیریت نظارت بر ناشران نامه‌ای به شرکت‌ها ارسال کرده است تا موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط هیئت مدیره آن شرکت بررسی و در صورت تأیید، مراتب به صورت فوری در سامانه کدال افشا گردد.

نقشه بازار

بورس امروز ۲۹ بهمن + اخبار و وضعیت

کد خبر 475736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.