دردی که برای شهرها درمان نشد

بهمن‌ برای حمل‌ونقل عمومی چند کلانشهر کشور ماه خوبی بود و اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌های جدید روانه خیابان‌های کشور شدند تا بتوانند عمر متوسط این ناوگان را کاهش دهند اما آیا این همه آن وعده‌هایی بوده که دولت به شهرها داده و قانون آن را ملزم به انجامش کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل عمومی فرزند یتیم کلانشهرهای ایران است که در دولت فعلی بی حمایت‌تر از گذشته شده و صدای اعتراض مدیران شهری در سال‌های اخیر از بی‌مهری دولت در این زمینه بلند شده است اما مصوبات قانونی بدون اجرا و وعده‌ها نامحقق ماند تا فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، استخوان لای زخم آلودگی و تشدید ترافیک کلانشهرها باشد.

با این حال در ماه جاری تعدادی اتوبوس نو و بازسازی شده روانه کلانشهرها شده تا بخشی از این معضل را حل کند که البته چند عضو شورا معتقدند این اتفاق چندان هم با ورود این اتوبوس‌ها محقق نمی‌شود.

تهران حداقل به ۶ هزار اتوبوس تا دو سال آینده نیازمند است

دهه فجر امسال از ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس برای اضافه شدن به حمل‌ونقل عمومی تهران رونمایی شد که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکل کمبود شدید اتوبوس و مینی بوس در تهران با افزودن این تعداد محدود اتوبوس حل نمی‌شود اما نشانگر تلاش شهرداری برای حل مشکل حمل و نقل عمومی است.

وی با اشاره به مصوبات دولتی در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی یادآور می‌شود: مسئولان دولتی باید به جای مصوبات کاغذی و وعده‌های بی نتیجه، برای حل مشکل حمل‌ونقل عمومی تهران در ماه‌های باقیمانده اقدامی عملی انجام دهند چرا که ازدحام افراد در حمل‌ونقل عمومی یکی از بزرگترین عوامل شیوع کروناست و افزایش نیافتن ظرفیت اتوبوس و مترو، خانواده‌های بیشتری را عزادار می‌کند.

هاشمی پیشنهاد می‌کند: مسئولان وزارت کشور نیز باید جلسات ویژه‌ای را برای تجهیز و خریداری اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو تشکیل دهند.

به گفته وی اجرا نشدن این مصوبه باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شده است به نحوی که عمر متوسط اتوبوس‌های تهران به ۱۲ سال رسیده است در حالیکه اتوبوس‌های شهری باید ظرف ۱۰ سال یا از سرویس خارج شوند؛ تعداد اتوبوس‌های تهران نیز که طبق برنامه باید ۹ هزار دستگاه باشد به حدود پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه فعال رسیده که عملاً سه هزار دستگاه آن فرسوده است.

وی اضافه می‌کند: ما برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به شش هزار دستگاه اتوبوس ظرف دو سال آینده نیازمندیم و انتظار داریم سه هزار دستگاه آن در همین دولت تأمین شود، هرچند رئیس جمهور در فروردین امسال نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا برای تأمین فوری دستور اتوبوس داد که آن نیز اجرا نشد.

او درخصوص اتوبوس و مینی بوس های جدید تهران هم می‌گوید: خرید این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس که توسط شهرداری تهران تأمین مالی شد، فقط ۲۰ دستگاه گازسوز و بقیه از نوع دیزلی هستند که برای هوای تهران مناسب نیست اما خودروسازان داخلی، بدون تامین قطعات، قادر به ساخت اتوبوس گازسوز نیستند و امیدواریم با کارگشایی سیستم بانکی و سایر دستگاه‌های دولتی بزودی قرارداد ساخت شش هزار اتوبوس گازسوز برای تهران اجرایی شود.

هاشمی با اشاره به کمک‌هایی که دولت‌های گذشته به تقویت اتوبوسرانی کردند، می‌گوید: در دوران دولت مرحوم رفسنجانی دولت هزینه‌های صددرصدی برای افزودن اتوبوس‌ها در حمل و نقل عمومی را تأمین می‌کرد. همان زمان سه هزار اتوبوس برای تهران تأمین شد و یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس در همان دولت تحویل شد و دو هزار دستگاه هم در دولت آقای خاتمی تحویل شد.

او ادامه می‌دهد: در دولت آقای خاتمی هم حدود ۸۲.۵ درصد از هزینه‌های اتوبوس از سوی دولت تأمین می‌شد. حتی دولت آقای احمدی نژاد نیز حدود ۱۰ هزار اتوبوس شهری برای تمام کشور تأمین کرد، یک قرارداد با حدود هفت خودروساز بسته شد و تبصره ۱۳ در دولت پیگیری شد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه می‌کند: البته این موارد از سوی شهرداری هم پیگیری می‌شد و به دولت فشار می‌آوردند. در دولت آقای روحانی هم مصوبه خوبی داده شد و با این متن موجود باید ۱۹ هزار اتوبوس استخراج می‌شد اما این مصوبه که برای سال ۹۶ است هیچ خروجی نداشته است.

دردی که برای شهرها درمان نشد

ناوگان اتوبوسرانی همدان باید سالانه تقویت شود

همدان هم با آنکه صاحب اتوبوس‌های جدید شده اما همچنان به تقویت ناوگان حمل‌ونقل خود نیاز دارد و این موضوع درحالی مطرح است که این کلانشهر از قطار شهری نیز بی‌بهره بوده و نیاز شدیدتری به افزایش تعداد اتوبوس دارد.

کامران گردان، رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی همدان، اظهار می‌کند: علاوه بر اتوبوس‌های موجود ۲۱ دستگاه اتوبوس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی شهرداری و ۵۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت و در مجموع ۷۰ میلیارد تومان خریداری شده بود که در روزهای اخیر از آن رونمایی شد.

وی با بیان این که ۶۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز با بودجه شهرداری در حال بازسازی است، می‌افزاید: با ورود این اتوبوس‌ها از آلایندگی اتوبوس‌های فرسوده جلوگیری شده و زمان انتظار مسافران را کاهش می‌دهد؛ البته با توجه به شرایط کرونا با تعداد کمتر مسافر، حرکت از ایستگاه‌ها سریع‌تر انجام خواهد شد.

گردان با اشاره به نحوه توزیع اتوبوس‌های جدید در مناطق شهری همدان، تصریح می‌کند: اتوبوس‌ها بین مناطقی که نیاز به توسعه حمل‌ونقل عمومی داشته و امکان استفاده از اتوبوس‌های جدید را دارند تقسیم می‌شود؛ البته اتوبوس بعضی خط‌ها در بخش خصوصی و در شهرک‌های اقماری که مسیر طولانی‌تری دارند و کرایه بیشتری برای درآمدزایی می‌گیرند، فعالیت می‌کند اما اتوبوس‌های خریداری شده به تناوب نیاز هر سطحی تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس قوانین ۱۷.۵ درصد از هزینه خرید اتوبوس را شهرداری و مابه‌التفاوت آن را دولت باید بپردازد که با توجه به مشکلات مالی دولت، این اتفاق رخ نداده و در سال‌های گذشته نیز که ۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شد، شهرداری هزینه آن را پرداخت کرد و تنها اوراق مشارکت اختصاص یافت که قسمتی از همان هم با بازپرداخت شهرداری است.

گردان می‌گوید: با احتساب اتوبوس‌هایی که بازسازی می‌شود، ناوگان حمل و نقل عمومی همدان ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال خواهد داشت که ۵۰ درصد آن در بخش خصوصی فعال است. با این حال هر سال ۱۵ دستگاه باید به این ناوگان اضافه شود تا نیاز حداقلی ناوگان حمل و نقل عمومی همدان رفع شود؛ البته با توجه به گرانی‌ها و نبود اعتبارات کافی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

دردی که برای شهرها درمان نشد

کمک‌های دولت تنها مربوط به قطارشهری است

کلانشهر قم که دست خود را از خرید اتوبوس‌های نو تا حدی کوتاه دیده، مانند بسیاری از شهرهای دیگر به نوسازی اتوبوس‌های موجود روی آورده است و در این بین دومین مرحله از ورود اتوبوس‌های بازسازی شده به سیستم حمل و نقل شهر قم نیز در روزهای اخیر اتفاق افتاد.

روح‌الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در دو سال گذشته مدیریت شهری قم حدود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید را به مبلغ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کند و با توجه به افزایش قیمتی که در یک سال و نیم اخیر به‌وجود آمده، تصمیم گرفته شد تا بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی را از طریق نوسازی اتوبوس‌های دست دوم تأمین کند.

وی ادامه می‌دهد: بیش از ۱۰۰ اتوبوس که در چرخه خدمت‌رسانی بودند، نوسازی و حدود ۹۰ دستگاه اتوبوس نیز خریداری شده و بعد از تکمیل شدن مراحل خرید، وارد چرخه حمل و نقل عمومی کلانشهر قم می‌شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در خصوص حمایت‌های دولت در زمینه حمل و نقل عمومی، خاطرنشان می‌کند: از دولت انتظار حمایت‌های بیشتری در زمینه حمل و نقل داریم، کمک‌های دولت در پنج سال گذشته صرفاً در بخش قطار شهری و کمک به سود اوراق مشارکت سازمان مربوط به آن تأمین شده و در بخش اتوبوسرانی کمک‌های دولت خیلی محدود بوده است و توقع داریم در این زمینه کمک‌های دولتی افزایش یابد.

وی می‌افزاید: نوسازی حدود ۱۰۰ دستگاه دیگر، چشم‌انداز بلند مدت کلانشهر قم درباره نوسازی اتوبوس‌ها بوده و تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و نوسازی شده برای ورود به چرخه حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود؛ البته این تعداد در گذشته حدود ۲۵۰ اتوبوس بوده که اکنون تعداد ۵۰ دستگاه اضافه شده است.

امراللهی اضافه می‌کند: انتظار داریم اتوبوس‌هایی که وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شوند، بتوانند تا سال ۱۴۰۵ به مردم سرویس‌دهی کنند.

مشکل کار کجاست؟

ابراهیم امینی، نائب رئیس شورای شهر تهران در خصوص این که چرا مصوبات دولتی در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اجرایی نمی‌شود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دولت به دلیل مشکلاتی که کشور از نظر اقتصادی دچار آن است، نتوانسته تکالیف خود را در این حوزه و در قبال مدیریت شهری انجام دهد؛ اگر چه الزام قانونی در این رابطه وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: برخی از سیاستگذاری‌ها در حوزه شهری چندان قانونمند به معنای واقعی کلمه نیست و در موضوع جماران دیدیم که شهردار تهران با یک موضعگیری، دیگر به جلسات هیئت دولت دعوت نشد، درحالی که او به نمایندگی همه مردم پایتخت در این جلسات حضور دارد.

امینی با اشاره به اینکه اجرا نشدن مصوبات استمرار داشته است اظهار امیدواری می‌کند در مدت باقی مانده از عمر دولت و شورای شهر دوره پنجم این مصوبات اجرایی شود.

کد خبر 475664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.