شخصیت‌های خطرناک در رابطه عاطفی را بشناسیم

یک روانشناس و زوج درمانگر لزوم کشف اختلال شخصیت را در فضای مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره‌های طلاق بسیار مهم دانست و ۵ دسته مهم از اختلالات شخصیتی آسیب زننده به زندگی زوجی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ناجی‌نیا روانشناس و زوج درمانگر در برنامه‌ای مجازی در رابطه با اختلالات شخصیتی و رابطه ناکارآمد زوج‌ها، اظهار کرد: اختلال شخصیت از دسته اختلالات روانی است که در طبقه بندی‌های مختلف اختلال خلقی قرار می‌گیرند.

وی افزود: کشف اختلالات شخصیت در فضای مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره‌های طلاق بسیار مهم است، تعداد اختلالات شخصیت زیاد است و شناخت ۵ دسته از این اختلالات برای زوجین حائز اهمیت زیادی است.

شناخت ۵ دسته اختلال‌های شخصیت

این روانشناس و زوج درمانگر، تصریح کرد: دسته اول زوج‌هایی هستند که به طرف مقابل شک دارند، بدون هیچ علامت و نشانه زوج را مرتب چک می‌کنند و هر نشانه‌ای را دال بر خیانت، اتفاق بد و فریب از سوی او تلقی می‌کنند، معمولاً در بین این گروه از زوج‌ها، طرف مقابل در طول روز قسم‌های زیادی می‌خورد و عکس‌هایی را برای همسر ارسال می‌کند تا به او بفهماند اشتباه کرده و او شخص بدون کج روی و قابل اعتمادی است.

ناجی نیا ادامه داد: دسته دوم اختلالات شخصیت ضد اجتماعی است، این اختلال رایج، شناخته شده و آسیب زننده به زندگی زوجی است، افراد برخوردار از این اختلال با قوانین جامعه مشکلات اساسی دارند و دچار پرخاشگری‌های غیر عاطفی هستند، آنها در برابر یک محرک ساده و اتفاق کم اهمیت واکنش‌های زیادی نشان می‌دهند، ممکن است طرف مقابل را تهدید کرده و خیلی زود تهدیدها را عملی کنند.

وی تاکید کرد: افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی در رابطه زندگی زوجی همیشه مدارکی از طرف مقابل تهیه می‌کنند تا در شرایطی علیه طرف مقابل استفاده کنند، این افراد معمولاً سوءاستفاده کرده و رابطه آنها وسیله‌ای برای ارضای نیازهای مختلف است.

این روانشناس و زوج درمانگر، اظهار کرد: افراد مبتلا به این اختلال کارنامه‌ای از درگیری، کتک کاری‌ها در تعامل با دیگران دارند، آنها در برابر هر ناکامی رفتارهای بسیار پرخاشگرانه و دور از انتظار بروز می‌دهند، باید آگاه باشیم کسانی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند به شدت در برقراری رابطه عاطفی و زندگی زوجی دچار مشکلات هستند.

ناجی نیا با تاکید بر اینکه دسته سوم، اختلال شخصیت وابسته است، خاطرنشان کرد: این افراد با شرایط ویژه و خاص به ظاهر عشاقی تمام عیار هستند و می‌خواهند همه شرایط زوجی را داشته باشند، آنها در کمترین زمان به دنبال پرسیدن حال همدیگر، تماس گرفتن، پیام دادن و دیدار کردن حضوری هستند. معمولاً این زوج‌ها در شرایط مختلف و ارتباط عاطفی به دیگران این پیام را می‌دهند که ظرف وجودی آنها از عشق پر شده و رفتارها را در واکنش‌های عمیق روانی نشان می‌دهند.

وی در خصوص اینکه دسته چهارم اختلالات شخصیت اسکیزوئید است، تصریح کرد: این دسته اختلال به اندازه سه اختلال قبلی چندان شایع نیست و نشانه و آسیب‌های آن در رابطه عاطفی زیاد است. این اشخاص رفتارهای عجیب و درو از انتظار دارند، گاهی بسیار به همدیگر نزدیک و گاهی از هم دور هستند، گاهی با شریک عاطفی احساس نشاط و خوب دارند و مواقعی از فضای عاطفی اجتناب می‌کنند.

روانشناس و زوج درمانگر، افزود: زوج‌های دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید از رابطه عاطفی به اندازه تنهایی می‌ترسند، سعی می‌کنند رابطه را حفظ کرده و ادامه دهند، این نوع رفتار احساس بلاتکلیفی و تعارض را به دنبال دارد. این اشخاص در رابطه عاطفی خیلی خوب عمل نمی‌کنند و عمیق نیستند و از ارتباط‌های اجتماعی دوری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این زوج‌ها نشانه‌های دلبستگی عاطفی کمتری دارند، دامنه فعالیت‌های عاطفی آنها محدود است، حالت‌های عجیب غریب و تعارض بین بودن، رفتن و حالت دو جانبه با نشانه‌هایی از بلاتکلیفی و مخفی کاری دارند. اشخاص مبتلا به این اختلال به دلیل رفتارهای عجیب زود شناسایی می‌شوند رابطه خوبی با همکاران، معلمان و دوستان ندارند و ضعف ارتباط به رابطه عاطفی آنها آسیب می‌زند.

اختلال شخصیت مرزی بسیار رایج و خطرناک است

ناجی‌نیا در خصوص دسته پنجم اختلالات شخصیت مرزی که بسیار شایع، رایج و خطرناک است، اظهار کرد: آسیب‌های این اختلال در رابطه فردی بسیار مورد توجه بوده و این اشخاص در مرز بین واقعیت و خیال قرار دارند، گاهی به اتفاق‌ها نگاه واقعی و گاهی غیر واقعی دارند، آنها تحریک پذیری زیاد داشته و با مصرف مواد و الکل آشنا هستند.

وی اضافه کرد: افراد دارای اختلال شخصیت مرزی چرخه‌هایی از معذرت خواهی و رفتارهای هیجانی در زندگی زوجی دارند، آنها اقدامات ناگهانی و دور از انتظار انجام می‌دهند، این اشخاص گاهی در ارتباط عاطفی بسیار خوب هستند، در مرز دیگر این اختلال روابط آنها بسیار بد، خطرناک و آسیب زننده است و در وضعیت بهم ریخته روانی هر نوع رفتاری مانند تهدید به خودکشی، رگ زدن و موارد دیگر را در کارنامه زندگی خود دارند و رفتارهای آنها در ساعت‌ها و هفته‌های آینده قابل پیش‌بینی نیست.

روانشناس و زوج درمانگر در خصوص اینکه این افراد در ابتدای رابطه جذاب هستند و با گذر زمان می‌توانند آسیب‌های زیادی را به طرف مقابل بزنند، اظهار کرد: پایان دادن به رابطه در این اختلال از همه اختلال‌ها سخت‌تر است، طرف مقابل مقاومت زیادی با رفتارهای تهدید کردن، کادو خریدن، قسم خوردن و خودکشی نشان می‌دهد و اجازه پایان دادن به رابطه ناکارآمد را نمی‌دهد، تقریباً معمولاً خروج از رابطه برای این گروه از زوج‌ها غیر ممکن است.

ناجی‌نیا درباره حالت‌های دو جانبه این اختلال، تصریح کرد: حالت دو جانبه در این اختلال وجود داد، زوج‌ها خطرناک هستند و با وجود اختلال شخصیت مرزی می‌توانند به اطرافیان آسیب بزنند.

وی با تاکید بر اینکه اختلالات شخصیت بسیار گسترده است و این پنج اختلال در جامعه شیوع زیادی دارد، گفت: متأسفانه شناخت کافی از این اختلالات شخصیتی در جامعه بسیار کم است درمان اختلالات شخصیت در حوزه روانشناسی بسیار مشکل است و مقاوم‌ترین گروه در درمان هستند، این پنج اختلال شخصیت می‌توانند رابطه عاطفی را به سمت نابودی ببرند.

روانشناس و زوج درمانگر، اظهار کرد: تعداد افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بالاست، پژوهش‌ها نشان داده روان درمانی در همه اختلالات روانی اثرات مثبتی ایجاد می‌کند، اما بدانیم به امید راهکار برای اصلاح نهایی، درمان و بهبود اوضاع در رابطه ناکارآمد نباشیم و فرد دچار اختلالات شخصیتی فرسودگی را برای طرف مقابل در پی دارد.

کد خبر 475391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.