بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

استفاده از رویکردهای هوشمند برای مدیریت پسماندها در شهرها نشان می‌دهد که بکارگیری تکنولوژی از اهمیت بسیار بالایی برای مقامات شهری برخوردار است و به هیچ وجه نمی‌توان نقش آن را در طراحی شهری نادیده گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیریت پسماندها در شهرهای دنیا باید به روش هوشمند باشد تا بیشترین مزایا را برای شهروندان و اقتصاد شهر به ارمغان آورد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی بانک جهانی، هر ساله بیش از دو میلیارد تن مواد جامد زائد در سراسر دنیا تولید می‌شود که اگر این روند ادامه یابد آنگاه تا سال ۲۰۵۰ تولید ضایعات به میزان ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و به سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. این بحران برای مدیران شهری بیش از سایر افراد جامعه نگران‌کننده است چرا که آن‌ها مسئولیت حفظ سلامت عمومی و زیست‌پذیری شهرها را بر عهده دارند و مدیریت مؤثر پسماند نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

مقامات در اغلب شهرهای جهان از رویکردی واکنشی برای مدیریت پسماندها برخوردار هستند و به همین دلیل، تنها در زمان مواجهه با بحران در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که دانشمندان بر این باورند کشورهای اروپایی باید دست کم ۵۰ درصد از مواد زائد خود را بازیافت کنند و شهرهای ایالات متحده آمریکا نیز به تغییر استراتژی‌های کنونی خود برای استفاده دوباره از پسماندها بپردازند.

البته در چند سال اخیر، مدیران شهری نگرش خود از اقتصاد خطی را به مدور تغییر داده و تلاش کرده‌اند از مدیریت صحیح پسماندها برای بهبود کیفیت زندگی شهری بهره برند. در این راستا فناوری‌های هوشمند می‌تواند در حل بسیاری از بحران‌های شهری نظیر مدیریت پسماندها بسیار کارآمد باشد اما اینکه این کار چگونه امکان‌پذیر است جای بحث دارد.

بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

مدیریت پسماندها

جمع‌آوری مواد زائد هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کل بودجه یک شهر را می‌طلبد که البته در صورت انجام صحیح آن، مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد. یافته‌های حاصل از تحقیقات متعدد در این زمینه حاکی است که ۱۵ درصد سطل‌های زباله در بیشتر ساعات روز از مواد زائد پر شده و حتی دور تا دور آن‌ها را نیز کیسه‌هایی مملو از ضایعات فرا گرفته است. بدون شک، این روند، تبعات زیادی بر سلامت انسان و محیط زیست بر جای می‌گذارد و زیست‌پذیری شهرها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مقامات در بسیاری از شهرهای جهان، به منظور پیشگیری از وقوع چنین شرایطی تعداد دفعات جمع‌آوری زباله‌ها را در روز افزایش می‌دهند که البته این یعنی زمانی که تنها حدود ۴۰ درصد سطل‌ها پر شده است، تخلیه می‌شوند و در نتیجه هزینه زیادی برای شهر دارد.

بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

در بعضی از شهرها، کارکنان شهرداری به جمع‌آوری مواد زائد به صورت خانه به خانه می‌پردازند که البته نتیجه این کار نیز خیلی رضایت‌بخش نخواهد بود. این کار اگرچه هزینه کمتری برای شهرداری دارد، با این حال، مثلاً در شهری با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، جمع‌آوری زباله‌ها از منازل کاری بسیار پیچیده خواهد بود.

مزایای مهم مدیریت هوشمند زباله‌ها

مدیریت هوشمند ضایعات می‌تواند به برنامه‌ریزان کمک کند دلیل تمام مشکلاتی را که تا کنون ذکر شد واکاوی کنند. در این راستا فناوری‌های مربوط به اینترنت اشیا برای کنترل از راه دور سطل زباله‌ها، جمع‌آوری داده‌هایی نظیر میزان پر شدن کانتینرها، زمان آخرین جمع‌آوری زباله از آن‌ها و نصب زنگ‌های هشدار برای اطلاع‌رسانی از آتش‌سوزی‌های احتمالی و جابجایی غیر مجاز سطل‌ها را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد. افراد مسئول نیز پس از دریافت این داده‌ها زمان پر شدن هر کانتینر را پیش‌بینی کرده و برای جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند. در نتیجه، هیچ گاه پسمانده از این سطل‌ها بیرون نخواهد ریخت و از سوی دیگر نیز، تا زمان پر شدن کامل، کارکنان شهرداری اقدام به تخلیه آن‌ها نخواهند کرد.

بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

اهمیت مسئولیت‌پذیری شهروندان در ایجاد شهرهای سالم

اگرچه مدیریت هوشمند پسماندها و رویکردهای مربوط به اینترنت اشیا می‌تواند در بهبود جمع‌آوری و مدیریت زباله‌ها نقش مهمی ایفا کند، اما به تنهایی کافی نیست. تبدیل مواد زائد به یک منبع قابل استفاده، از مهم‌ترین اصول اقتصاد مدور به شمار می‌رود که در پی مسئولیت‌پذیری شهروندان و مشارکت آن‌ها در این امر، قابل دسترسی خواهد بود. در واقع، اگر مردم به طور صحیح مواد زائد را از ضایعات قابل بازیافت تفکیک کنند نقش بزرگی در تحقق اقتصاد مدور شهری ایفا خواهند کرد و سلامت شهری و زیست‌محیطی را به طور قابل توجهی بهبود خواهند بخشید.

بازیافت هوشمند پسماندها؛ فرصتی برای پایداری شهرها

کد خبر 475132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.