ایجاد ۲۰ کیلومتر محور نوآوری بین ۲ قطب دانشگاهی اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: محور نوآوری به طول ۲۰ کیلومتر حدفاصل دو قطب دانشگاهی اصفهان ایجاد می‌شود که تا ۲۰ سال آینده می‌تواند به عنوان یک محور نمونه فن آورانه در کل دنیا محسوب شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: اصفهان یکی از بهترین اکوسیستم‌های کارآفرینی کشور را دارد و از نظر تاریخی نیز مرحوم حاج محمدحسن امین الضرب یک اصفهانی است که اولین کارخانه برق را در ایران راه اندازی کرده است و اتاق بازرگانی کشور نیز نشان کارآفرینی به نام این فرد ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اکنون نیز جوانان زیادی در استارتاپ ها فعال هستند که نشان دهنده وجود یک اکوسیستم کارآفرینی خوب در کشور و به خصوص در شهر اصفهان است و مدیریت شهری نیز در پی تقویت این اکوسیستم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مدیریت شهری در این بین نقش مهمی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد فضاهایی برای استقرار کارآفرینان است تا در آن هم افزایی داشته و با یکدیگر همکاری کنند و تیم‌ها با یکدیگر آشنا شوند، وجود این فضاها یکی از ملزومات کلیدی اکوسیستم کارآفرینی است.

وی خاطرنشان کرد: همین ساختمانی که اکنون به این منظور از آن استفاده می‌شود، دو هزار متر فضای روباز و مسقف دارد و پیش بینی شده بود در آن رستوران ساخته شود، اما به دلایل فنی، هیچ سرمایه گذاری حاضر به تکمیل این پروژه نبوده و این فضا حدود ۲۰ سال بلا استفاده باقی مانده بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری در دوره پنجم این فضا را که واقع در فاز سه ارگ جهان نما است، به کریدوری برای گرد آمدن استارتاپ‌ها تبدیل کرد. یکی از افتخارات شهرداری این است که یک فضای مرده شهری را به منشأ ایده‌های خوب تبدیل کرده است. در خیابان آمادگاه نیز مکان دیگری برای این کار اختصاص داده شده و فراخوان جذب سرمایه گذار منتشر شده است.

خسروی با بیان اینکه محور خط یک مترو به عنوان محور نوآوری استان نامگذاری شده، افزود: خط یک مترو اصفهان منطقه کارگاهی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان را به دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی متصل می‌کند؛ بر این اساس استاندار اصفهان نامه‌ای به معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نوشته که در آن اشاره شده است محور نوآوری به طول ۲۰ کیلومتر حدفاصل دو قطب دانشگاهی اصفهان ایجاد می‌شود که تا ۲۰ سال آینده می‌تواند به عنوان یک محور نمونه فن آورانه در کل دنیا محسوب شود.

وی ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا، سه استارتاپ قوی در حوزه گردشگری در اصفهان شکل گرفت، یکی آنها از مکان‌های دیدنی تولید محتوا می‌کرد که ابتدا از اصفهان، سپس کل کشور و اکنون سایر کشورها نیز تولید محتوا می‌کند و محتوای تولید شده را بر بستر همه شبکه‌های اجتماعی به انتشار گذاشته است؛ تا پیش از شیوع کرونا این استارتاپ در حدود دو سال با تیم کاملاً جوان با میانگین سنی کمتر از ۳۰ سال، پنج هزار گردشگر را به کشور جذب کرده بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: استارتاپ دیگری نیز خانه‌های بدون سکنه مردم را به اقامتگاه‌های گردشگری تبدیل کرد و یا استارتاپی که به زیبایی در حال معرفی شهر اصفهان در اینترنت است و درآمد خوبی نیز کسب کرده است. اکنون در دنیا سفرهای گروهی کنار گذاشته شده و سفرهای انفرادی در حال شکل‌گیری است زیرا افراد برنامه سفرشان را شخصاً تنظیم می‌کنند، این موضوع نقش این استارتاپ ها را پر رنگ تر می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت استارتاپ هایی که در حوزه بازاریابی و جذب گردشگر فعالیت می‌کنند می‌توانند ظرفیت گردشگری شهر را به بلوغ برسانند.

خسروی افزود: شورای پنجم در شهریور ۹۷ با مصوبه‌ای برای جلوگیری از خروج طبقه خلاق از شهر، شهرداری را مکلف به مشارکت در ایجاد صندوق‌های خطرپذیر کرد، در فاز اول یک صندوق هفت میلیارد تومانی تشکیل شد که دو میلیارد تومان از سرمایه آن را شهرداری و مابقی را بخش خصوصی تأمین کرده است. یکی از بانیان رویداد ۱۰۰ استارتاپ که در آذرماه در اصفهان برگزارشد و منجر به سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی شد، همین شرکت بود.

وی ادامه داد: در برنامه ۱۴۰۵ مصوب شده که سرمایه خطرپذیر شهرداری به ۲۰ میلیارد تومان برسد که می‌تواند ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جذب کند. در بین مدیران شهری نیز ادبیات افزایش فضاهای نوآوری در شهر شکل گرفته است که نشان می‌دهد در آینده اکوسیستم نوآوری اصفهان کارا و فعال خواهد شد.

کد خبر 475087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.