بورس امروز ۲۶ بهمن + اخبار و وضعیت

بازار در روز جاری با رشد بسیار کم ۰.۱۷ درصدی در شاخص کل (۲۰۸۹ واحد) به سطح ۱.۲۶۴ هزار واحد رسید، ارزش معاملات برابر با ۱۲۲.۹۸۴ میلیارد ریال بود و ارزش بازار بورس در سطح ۵۰.۲۸۴.۷۰۳ میلیارد ریال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز یکشنبه _۲۶ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: بازار در روز جاری با رشد بسیار کم ۱۷صدم درصد در شاخص کل (۲۰۸۹ واحد) به سطح ۱.۲۶۴ هزار واحد رسید، ارزش معاملات برابر با ۱۲۲.۹۸۴ میلیارد ریال بود و ارزش بازار بورس در سطح ۵۰.۲۸۴.۷۰۳ میلیارد ریال قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز با رشد ۳۴صدم درصد (۱۴۶۰ واحد) به سطح ۴۳۷.۰۰۰ واحد رسید.

بازار امروز به دلیل این که برخی از نمادهای شاخص ساز به رشد ۲۰ درصدی قیمت در روزهای جاری رسیده بودند به مدت یک ساعت متوقف شدند و در زمان بازگشایی حجم عرضه‌ها افزایش یافت و از طرف دیگر مشکل سامانه معاملاتی در یکی از مهم‌ترین کارگزاری‌های کشور منجر به بروز بی نظمی در بازار امروز شد و در نهایت صف‌های خرید سنگین روز گذشته به صف‌های فروش در برخی از نمادها در روز جاری تبدیل شد.

نرخ دلار بازار آزاد نیز نسبت به روز گذشته تغییری نداشته و در سطح ۲۶۰.۰۰۰ ریال قرار دارد، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران نسبت ماه‌های گذشته حساس‌تر شده‌اند و زمانی که صف‌های خرید عرضه می‌شود بدون توجه به پارامترهای بنیادین شرکت‌ها و کاهش‌های سنگین قیمتی در نمادها مجدد در صف‌های فروش قرار می‌گیرند؛ البته در روز جاری در برخی از نمادهای مهم بازار عرضه‌های حقوقی‌ها را شاهد بودیم که برخی از آنها ابطال شد ولی تأثیر منفی خود را بر بازار گذاشت.

نمادهایی با بیشترین تأثیر بر شاخص کل

بورس امروز ۲۶ بهمن + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا

بورس امروز ۲۶ بهمن + اخبار و وضعیت

در بخش سیمان خبری از نحوه قیمت گذاری جدید در انتهای گزارش بازار منتشر شده که قرار است با فرمولی جدید قیمت گذاری انجام شود این موضوع به علت این که نرخ فروش سیمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌تواند مبلغ فروش شرکت‌ها را افزایش دهد و منجر به افزایش تقاضا در این گروه شود.

بررسی بنیادی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)

در ارزیابی شرکت‌های سرمایه گذاری همواره به دو شاخصه تحلیلی باید توجه شود؛ اول میزان سودی که شرکت‌های تابعه شرکت اصلی می‌توانند محقق کنند و سپس خالص ارزش دارایی‌های شرکت که باید براساس آخرین گزارش ماهانه شرکت باشد؛ در این بخش به بررسی هردو این شاخصه‌ها خواهیم پرداخت.

شستا در آخرین گزارش از صورت‌های مالی خود میزان دارایی‌های خود را بالغ بر ۲۶۱ هزار میلیارد ریال معرفی کرد که بدهی بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد ریال دارد و جمع حقوق صاحبان سهام شرکت به ۲۷۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد؛ سود انباشته شرکت بر اساس گزارش ۶ ماهه منتهی به سی‌ام آبان ماه ۹۹ بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد ریال است (سال مالی شستا منتهی به سی و یکم خردادماه ۱۴۰۰).

سود خالص شرکت در همین گزارش ۸۶ هزار میلیارد ریال شناسایی شده است و میزان ۹۶ هزار میلیارد ریال به عنوان سود سهام تقسیم شده است به صورت کلی سود هر سهم در پایان دوره از ۱۳۱ تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰۸۵ افزایش یافته است که رشد ۷۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود داشته است.

جمع سود ۱۲ ماهه شرکت برای محاسبه پی بر ای ttm برابر با ۳.۳۶۴ ریال است؛ به گفته مدیر عامل شستا این شرکت تا پایان سال سودی بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان خواهد ساخت. شستا ۸۰ میلیارد برگه سهم دارد و به عبارتی به ازای هر برگه سهم حدود ۴.۰۰۰ ریال سود محقق خواهد کرد در حال حاضر نسبت قیمت به سود سهم برابر با ۷ واحد می‌باشد؛ پیش بینی می‌شود با فرض ثبات قیمت این نسبت به ۸/۵ واحد کاهش یابد.

بررسی ارزش خالص دارایی‌های شرکت

شرکت در پورتفوی بورسی خود ۱.۱۰۰ هزار میلیارد ریال مازاد ارزش دارایی‌ها شناسایی کرده است و شرکت مالک چند شرکت بزرگ سرمایه گذاری است که برخی از آنها به شرح زیر است:

سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه گذاری صبا تأمین، سرمایه گذاری صدر تأمین، سرمایه گذاری سیمان تأمین و سرمایه گذاری دارویی تأمین. شرکت‌های بالا نیز مالک تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بورسی هستند که برای ارزش گذاری دقیق شستا باید شرکت‌های زیر مجموعه نیز مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

این شرکت در پورتفوی غیر بورسی خود مالک ۹ شرکت به نام‌های مدیریت صنایع نوین تأمین، شرکت سنگ آهن مرکزی، موج تأمین ارتباطات پارس، ملی نفتکش ایران، انتشارات علمی فرهنگی، مدیریت توسعه انرژی تأمین، کشتی سازی اروندان، سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین و صنایع کاغذ سازی قائم‌شهر است.

ارزش پورتفوی غیر بورسی شرکت ۳۸ هزار میلیارد ریال است (ثبت به بهای تمام شده و به روز رسانی نشده است). به صورت خلاصه ارزش دارایی‌های شرکت به همراه حقوق صاحبان سهام بالغ بر ۱.۱۴۳ میلیارد ریال است که به ازای هر برگه سهم معادل با ۱۸.۰۰۰ ریال دارایی دارد به علت توان سود سازی شرکت و p/e مناسب واکنش سهامداران به صف نشینی در منفی ۲ درصد روز جاری اقدامی هیجانی تلقی می‌شود.

سرمایه فعلی شرکت ۸۰ هزار میلیارد ریال است که افزایش سرمایه ۷۸ درصدی (۶۲ هزار میلیارد ریال) از محل اندوخته در دستور کار است و به منظور جبران مخارج انجام شده بابت افزایش مشارکت در شرکت‌های تابعه و سرمایه گذار های صورت گرفته در بازار سرمایه است.

نقشه بازار

بورس امروز ۲۶ بهمن + اخبار و وضعیت

کد خبر 474992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.