در چه مواردی می‌توان از پلیس شکایت کرد؟

نحوه شکایت از مأموران انتظامی در مراجع قضائی و نیز از طریق سامانه ۱۹۷ امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نحوه شکایت از مأموران انتظامی به شرح زیر است:

سوال: نحوه ارائه شکایت در دادسرای نظامی از رئیس یا معاون یا مأمور پاسگاه انتظامی چگونه است؟ آیا امکان شکایت از طریق سامانه اینترنتی امکانپذیر است؟ و آیا می‌توان به صورت اظهارنامه از رئیس یا معاون پاسگاه قبل از شکایت توضیح خواست؟

پاسخ کارشناسان:

در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مأمور نباشد، دادسرای عمومی محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی دارد، در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مأمور باشد لازم است شاکی به دادسرای نظامی محل وقوع جرم مراجعه و با تقدیم شکوائیه و ابطال تمبر، شکایت خود را مطرح نماید، در صورتی که سازمان قضائی نیروهای مسلح صلاحیت رسیدگی به شکایت را داشته باشد، پس از تعیین شعبه، پرونده در شعبه دادیاری یا بازپرسی ثبت و قاضی دستورات لازم را برای پیگیری صادر می‌کند.

در مورد بخش دیگر سوال، امکان ارسال اظهارنامه نیز وجود دارد؛ اما الزامی برای پاسخ دادن به آن نیست.

همچنین از طریق سامانه ۱۹۷ نیز امکان شکایت وجود دارد، از جمله مواردی که می‌توان به واسطه وقوع آنها از پلیس شکایت کرد به شرح ذیل است:

۱) اخذ بی‌مورد مدارک

۲) پاسخگو نبودن به موقع به مراجعین به دلایلی همچون صرف صبحانه، ناهار یا برگزاری مراسم

۳) افشای اطلاعات موضوع پرونده توسط کارکنان کلانتری

۴) تغییر موضوع شکایت توسط مأموران کلانتری

۵) عودت ندادن وسایل شخصی و مدارک اخذ شده از مراجعان

۶) مفقود شدن مدارک مراجعان

۷) رعایت نکردن حقوق شهروندی و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فیزیکی

۸) سهل انگاری در اجرا و ابلاغ احکام قضایی

۹) موکول نمودن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسیدگی

۱۰) کم و زیاد کردن اوراق پرونده

۱۱) تشکیل ندادن به موقع پرونده به هنگام مراجعه شکات با توجه به جدول زمان رسیدگی

۱۲) مطالبات نامشروع و غیرقانونی

۱۳) تشکیل ندادن پرونده در کلانتری حتی اگر موضوع در حوزه دیگری اتفاق افتاده باشد

کد خبر 474967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.