انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق با رویکرد اخلاق رسانه

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شماره ۶۱ فصلنامه اخلاق منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

حجة الاسلام عبدالرسول احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رسانه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مدرنیته و جهان صنعتی است که تأثیر بی‌نظیری بر رشد جوامع بشری داشته است.

وی ادامه داد: نقش رسانه در تغییر تفکرات جوامع بشری و پیشبرد مخاطبان به سوی اهداف صاحبان رسانه بر کسی پوشیده نیست. همچنین رسانه در روند روابط بین‌الملل و جهت‌دهی افکار عمومی تأثیر بسزایی دارد.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده با بیان این که رسانه، جهان را به دهکده کوچکی تبدیل کرده است که در آن، حجم عظیم اطلاعات و داده‌ها در کمترین زمان جابه‌جا می‌شود و فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی را برای آحاد مردم و جوامع و کشورها ایجاد می‌کند، تاکید کرد: با وجود مزایای دسترسی راحت و سریع به اطلاعات، ارتباط آسان مردم جهان با یکدیگر و در پرتو آن، رونق روزافزون اقتصادی و سیاسی و علمی، شوربختانه استفاده از تهدیدهای رسانه بیشتر از فرصت‌های آن است.

احمدیان تصریح کرد: امروزه قدرت رسانه‌ای در اختیار صاحبان زر و زور و تزویر و مستکبرانی است که جوامع و افکار عمومی را در راستای اهداف مستبدانه خود جهت‌دهی می‌کنند و با انواع حیله‌های رسانه‌ای، آن‌ها را به دام مطامع پلید خود می‌اندازند.

وی افزود: این قدرت‌ها، فرهنگ غنی و اصیل و سنت‌ها و ارزشهای جوامع گوناگون را نادیده می‌گیرند و در نبردی یک‌طرفه، بدون آنکه به آنان فرصت دفاع بدهند، اهداف و ارزشهای ضداخلاقی خود را بر آنان تحمیل می‌کنند. گستردگی و فراگیری رسانه موجب شده همه دولت‌ها، گروه‌ها و احزاب بتوانند از آن به سود خود بهره بگیرند و بدین‌وسیله، خواسته‌های حق یا ناحق خود را بر دیگران تحمیل کنند.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده گفت: تنها مؤلفه‌ای که رسانه را در مسیر اهداف درست و انسانی قرار می‌دهد و از تهدیدهای آن می‌کاهد، به کارگیری اخلاق رسانه است. در این شماره، بعضی از مباحث مربوط به اخلاق رسانه، در قالب شش مقاله برای مخاطبان فرهیخته فصلنامه اخلاق گردآوری شده است که شامل عناوین «رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده»، «اخلاق حرفه‌‏ای رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق»، «قرآن و شاخص‌های اخلاقی مدیریت رسانه»، «اخلاق اجرا در برنامه‌های غیر نمایشی رسانه ملی با تأکید بر عنصر حیا در اجرای زنان»، «اخلاق حرفه‎ای در رسانه‌های خبری تراز انقلاب اسلامی» و «بایستگی‌های اخلاقی در حرفه تهیه‌کنندگی» است

احمدیان در پایان خاطرنشان کرد: از میز اخلاق قطب اخلاق و خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی که در نشر این شماره همکاری کردند و از گروه اخلاق و رسانۀ دفتر پژوهش‌های بنیادی ادارۀ کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما که مقالات برتر همایش «علمی پژوهشی اخلاق و رسانه» را در اختیار فصلنامه قرار دادند قدردانی کنم.

به گزارش ایمنا، علاقه مندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می‌توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.

کد خبر 474914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.