بورس امروز ۲۵ بهمن + اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار بورس با رشد ۴۷.۷۸۸ واحدی و ۳.۹۴% رشد نسبه به روز چهارشنبه در سطح ۱.۲۶۲.۰۰۰ واحدی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز شنبه _۲۵ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: شاخص کل بازار بورس با رشد ۴۷.۷۸۸ واحدی و ۳.۹۴ درصد رشد نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۱.۲۶۲.۰۰۰ واحدی قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز با رشد ۱.۲۵۵ واحدی و ۲.۹۷ درصد رشد نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۴۳۵ هزار واحد قرار گرفت؛ ارزش بازار بورس برابر با ۵۰.۲۰۰.۷۲۲ میلیارد ریال و ارزش معاملات برابر با ۱۳۴ هزار میلیارد ریال بود.

بیشترین نمادهای تأثیر گذار در بازار بورس

بورس امروز ۲۵ بهمن + اخبار و وضعیت

تأثیر منفی بر بازار بورس

بورس امروز ۲۵ بهمن + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار بورس

بورس امروز ۲۵ بهمن + اخبار و وضعیت

پیش بینی سود شرکت‌ها

دو اقدام مهمی که در چند ماهه اخیر اتفاق افتاد منجر به بازگشت کلیدی بازار در روزهای کاری اخیر شد اول پیش بینی سود شرکت‌ها که به دلیل اینکه نرخ ارز افت چندانی نداشته شرکت‌ها می‌توانند در ۳ ماهه چهارم خود سودهای خوبی همانند سه ماهه‌های سوم شناسایی کنند و این گزارشات به دلیل تعدیل مثبتی که انجام می‌دادند منجر به کاهش سطح نسبت قیمت به سود شرکت‌ها در سال مالی جاری می‌شوند که این اقدام ارزندگی نمادهای بازار را افزایش می‌دهد.

اقدام دومی که انجام شد بحث تغییر دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ درصد است که ریسک معامله گری روزانه را کمتر می‌کند و لذا بازار از هفته گذشته به استقبال این تصمیم رفت و افزایش کلی سطح تقاضا در بازار مشهود شد البته این دامنه نوسان بر اساس صحبت‌های سعید بیگدلی به مدت یک ماه است.

فارغ از بحث‌های فوق و تمامی اتفاقات این چند ماه بازار مهم‌ترین عامل‌هایی که بر روند بازار تصمیم می‌گذارد نرخ بهره بانکی و نرخ ارز است؛ نرخ بهره در ابتدای سال جاری در محدود ۱۳ درصد بود و سپس تا ۲۲ درصد نیز افزایش پیدا کرد و یکی از عامل‌ها ریزش بازار شد؛ نرخ ارز نیز تأثیر مهمی در نرخ فروش شرکت‌های تولیدی ما دارد که تأثیر پذیر از نرخ ارز هستند و نرخ دلار بازار آزاد در محدوده ۲۶ هزار تومان است.

خبر مهم تأثیر گذار بر گروه خودرویی این است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو و احتمال عرضه از طریق بورس کالا می‌گوید: "این طرح سازوکار جدیدی برای صنعت خودرو ارائه داده است، این هفته در کمیسیون صنایع مطرح و در صورت قطعی شدن در صحن علنی مطرح می‌گردد. عرضه خودرو در بورس کالا رانت قیمتی این بین را از بین می‌برد و منجر به بازگشت کارخانجات خودرو سازی به سمت سودآوری می‌شود، لازم است ذکر شود اکنون کارخانجات ما با زیان‌های انباشته سنگینی روبرو هستند. "

بررسی شرکت توسعه معادن و فلزات ایران (ومعادن)

در تحلیل شرکت‌های سرمایه گذاری به دو مؤلفه باید توجه کرد؛ قسمت اول و مهم‌ترین بخش میزان ارزش دارایی‌های شرکت و مازاد ارزش افزوده پورتفوی بورسی است و قسمت دوم میزان سود حاصله از شرکت‌های زیر مجموعه است؛ هرچند قسمت اول مهم‌ترین عامل در ارزیابی شرکت‌ها است اما باید به بخش دوم نیز توجه کرد زیرا شرکت‌هایی که در زیر مجموعه شرکت هستند باید کارا باشند یعنی بتوانند به خوبی سود بسازند و عملکرد مالی خوب داشته باشند.

ومعادن در ۹ ماهه سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود که ۱.۷ هزار میلیارد ریال بود است رشدی بالغ بر ۱۱۷۵ درصد داشته است.

سود خالص شرکت که پس از کسر تمامی هزینه‌ها از درآمد به دست می‌آید رشدی بالغ بر ۱۴۳۸ درصد داشته و به عدد ۱۶ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است؛ سود انباشته که از جمع سود سنوات گذشته است رشد ۲۷ درصدی داشته و به عدد ۲۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است پس از پرداخت سود مصوب سالانه که بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال بود است و سپس بخشی از منابع به سایر اندوخته‌ها سود انباشته شرکت به ۹ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است؛ در مجموع حقوق صاحبان سهام این شرکت برابر با ۸۵ هزار میلیارد ریال است.

بررسی پورتفوی بورسی و غیر بورسی

پورتفوی بورسی این شرکت به ترتیب از شرکت‌های گل گهر، چادرملو، ملی صنایع مس ایران، فولاد خراسان، فولاد صبانور، سنگ آهن گهر زمین، فولاد ارفع، کابل‌های شهید قندی، فرابورس ایران، بورس انرژی، فولاد مبارکه، فولاد امیرکبیر کاشان سرمایه گذاری صدر تأمین و غیره تشکیل شده است.

بهای تمام شده این دارایی‌ها ۶۳ هزار میلیارد ریال و ارزش روز بازار دارایی‌های شرکت به گزارش ۳۰/‏۱۰/‏۱۳۹۹ معادل با ۹۷۵ هزار میلیارد ریال است؛ این شرکت در پورتفوی بورس خود ۹۱۱ هزار میلیارد ریال مازاد ارزش دارایی‌ها شناسایی کرده است و پورتفوی غیر بورسی شرکت ۱۴ هزار میلیارد بهای تمام شده دارد که به روز رسانی نمی‌شود و به بهای تمام شده ثبت می‌شود به علت اینکه در معرفی ارزش شرکت دچار اشتباه نشویم از به روز رسانی در این گزارش خودداری می‌شود.

جمع دارایی‌ها شرکت معادل با ۱ میلیون میلیارد ریال و ارزش روز بازار شرکت ۶۵۹ هزار میلیارد ریال است و بدون آپدیت پورتفوی غیر بورسی شرکت در ۶۵ درصد ارزش ذاتی خود است به عبارتی شرکت ۳۵ درصد ارزان‌تر از ارزش روز دارایی‌های شرکت در حال معامله است، قیمت سهام این شرکت ۱۲.۰۰۰ ریال و ارزش روز دارایی‌ها به ازای هر سهم ۱۸.۷۰۰ ریال است. نسبت قیمت به سود سهم(P/e) شرکت برابر ۱۵ واحد است.

نقشه بازار

بورس امروز ۲۵ بهمن + اخبار و وضعیت

کد خبر 474724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.