نقش خط و خوشنویسی در گرافیک بارز است

یک طراح و استاد گرافیک گفت: در طراحی بسیاری از آرم‌ها و لوگوها از خط استفاده شده است، برای مثال طراحی لوگو شبکه افق از خط بنایی بهره برده است یا بسیاری از فونت‌ها در گرافیک مانند فونت عرشیا با استفاده از خط بنایی طراحی شده‌اند.

حمیدرضا کشاورزی میاندشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گرافیک از دو بخش عمده خط و تصویر تشکیل شده است و در کشورهای مسلمان بیشتر از خط استفاده می‌شود.

این طراح و استاد گرافیک با اشاره به اهمیت خط بنایی در شکل‌گیری فونت‌ها در گرافیک گفت: قوت گرافیک در خط نوشتاری است و فونت‌ها نیز بخشی از همین نوشتار محسوب می‌شوند که پایه بسیاری از فونت‌ها خط بنایی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای اسلامی از نوشتار استفاده زیادی می‌شود و خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که می‌توان تایپوگرافی و خوشنویسی را پایه گرافیک در ایران دانست.

کشاورزی میاندشتی همچنین نقش خط در گرافیک را بارز دانست و عنوان کرد: در طراحی بسیاری از آرم‌ها و لوگوها از خط استفاده شده است، برای مثال طراحی لوگو شبکه افق از خط بنایی بهره برده است یا بسیاری از فونت‌ها در گرافیک مانند فونت عرشیا با استفاده از خط بنایی طراحی شده‌اند.

این مدرس گرافیک ادامه داد: خط بنایی تماماً سطح است و خطی است که دور ندارد، این خط که بیشتر به شکل مربع طراحی و دیده می‌شود کمتر به صورت شبکه‌های دیگر دیده می‌شود. در کارگاه یک‌روزه طراحی «نام و القاب امام علی (ع)» در روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می‌شود به آموزش خط بنایی در شبکه‌هایی غیر از مربع می‌پردازیم.

وی شبکه‌های مختلف خط بنایی را شامل شبکه‌های مثلث، پنج ضلعی، هفت ضلعی، دایره و ترکیبی دانست و افزود: در طراحی خود پایه‌هایی را از خط بنایی می‌گیریم و با انجام تغییرات در آن سعی می‌کنیم تا به طراحی جدیدی در شبکه‌های مختلف طراحی خط بنایی برسیم و طرح‌هایی به غیر از شبکه‌های مربع را خلق کنیم.

کد خبر 474698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.