پس از تزریق واکسن چگونه پاسخ سیستم ایمنی را افزایش دهیم؟

محققان معتقد هستند که استرس ممکن است پاسخ سیستم ایمنی بدن را پس از دریافت واکسن کرونا کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تزریق واکسن کرونا یک ابزار مهم برای مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ به شمار می‌رود. همه افراد باید در مورد دریافت واکسن و اقدامات احتیاطی قبل و بعد از دریافت آن اطلاعات کسب کنند. با وجود این که وظیفه اصلی واکسن‌ها تحریک پاسخ ایمنی بدن در برابر پاتوژن‌ها است، اما تأثیر این واکسن‌ها تا حدودی به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز مربوط می‌شود. در ادامه به اقداماتی برای افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن، قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا می‌پردازیم:

از استرس دوری کنید

هرگونه استرس مزمن یا طولانی مدت، علاوه بر اینکه باعث می‌شود میزان کورتیزول تولید شده در بدن و استرس اکسیداتیو افزایش پیدا کند که تعداد گلبول‌های سفید را برای مقابله با عفونت‌ها کاهش می‌دهد و افراد را در معرض ابتلاء به بیماری‌ها قرار می‌دهد. بنابراین هر چقدر فرد استرس بیشتری داشته باشد، احتمال بیمار شدن او افزایش پیدا می‌کند. توصیه شده است که پیش از دریافت واکسن، استرس را از خود دور کنید تا ایمنی لازم ایجاد شود.

پیروی از رژیم غذایی مناسب

مصرف مواد غذایی مغذی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند، در تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از افراد در برابر عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود پس از دریافت واکسن در بدن فرد ایمنی لازم به وجود بیاید. بنابراین توصیه شده است قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید. افراد باید در این دوره زمانی به میزان کافی میوه و سبزیجات تازه، مغزها، دانه‌ها، تخم مرغ و ادویه‌جات طبیعی مصرف کنند.

خواب کافی و باکیفیت

افراد اغلب تأثیر خواب را بر تقویت سیستم ایمنی بدن خود نادیده می‌گیرند، در حالی که خواب با کیفیت بدون وقفه، به مدت هفت تا هشت ساعت در شبانه روز، در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. هنگام خواب، بدن سم‌زدایی می‌شود، سلول‌های بدن انسان بازسازی شده و بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر بدن نیز در این زمان رخ می‌دهد. کمبود خواب باعث بروز استرس زیاد و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد تأثیر واکسن آنفلوآنزا بر افرادی که کمتر از پنج یا ۶ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی بوده است که ساعات بیشتری را می‌خوابند.

انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی

دریافت واکسن کووید _۱۹ اتفاق بسیار مهمی است، اما این موضوع به این معنا نیست که افراد نباید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. در حقیقت برای ایجاد پاسخ ایمنی بهتر و مؤثر واقع شدن واکسن، انجام دادن فعالیت بدنی و ورزش کردن از اهمیت بالایی برخوردار است، ورزش کردن علاوه بر اینکه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خطر ابتلاء به بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 474587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.