نقش "بیوتن" و "بپانتن" در سلامت پوست و مو چیست؟

متخصص پوست و مو گفت: آمپول بیوتین و بپانتن حاوی دو ویتامین بیوتین و B5 (اسید پانتوتنیک) است که جزو ویتامین‌های گروه ب محسوب می‌شوند و نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و مو دارند.

فرناز سبحانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته‌ شده است و ویتامین B5 (بپانتن) به‌طور مؤثری به تجزیه و تولید پروتئین‌ها و در نتیجه رشد مو و حفظ سلامت آن کمک می‌کند. برخی علائم کمبود این ویتامین شامل خستگی، بی‌خوابی، کاهش رشد موهای سر، افسردگی، تحریک‌پذیری و بی‌قراری است.

وی افزود: مقدار نیاز روزانه بدن به این ویتامین برای افراد بالغ ۱۰ میلی‌گرم است. شوره سر، خشکی پوست، مو خوره و ریزش مو از علائم کمبود ویتامین‌های خانواده B کمپلکس است که با تزریق آمپول‌های بیوتین و بپانتن می‌توان به‌طور مؤثری ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به این که آمپول‌هایی مانند "نوروبیون" و ب-کمپلکس فاقد ویتامین بیوتین و بپانتن است، گفت: آمپول بیوتین و بپانتن حاوی دو ویتامین بیوتین و B5 (اسید پانتوتنیک) است که جزو ویتامین‌های گروه ب محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: تجویز آمپول بیوتن و بپانتن تنها با تشخیص پزشک متخصص پوست و مو مجاز است. این دو آمپول حاوی دو ویتامین بیوتین و بپانتن بوده که به ترتیب با نام B7 و B5 نیز شناخته شده و برای حفظ سلامت مو و پوست سر ضروری است.

سبحانی با بیان این که بیوتین (Biotine) در بهبود روند تکثیر سلول‌ها، تولید و تجزیه پروتئین و اسیدهای آمینه اثرگذار است، اظهار کرد: بیوتن در تنظیم قند خون بدن نیز کمک شایانی می‌کند و یکی از ویتامین‌های ضروری برای حفظ سلامت پوست سر و طراوت موهای فرد به حساب می‌آید. این ویتامین تا اندازه‌ای اثرگذار است که آن را با نام ویتامین اچ، برگرفته از سرواژه (Hair) نیز می‌شناسند.

وی در خصوص علائم کمبود بیوتن گفت: کمبود ویتامین B7 یا بیوتن معمولاً با علائمی مانند خشکی پوست سر، شوره سر، مو خوره، ریزش مو و حتی مشکلاتی در سیستم گوارش نظیر یبوست، همراه است.

این متخصص پوست و مو در مورد نقش بپانتن در بدن تصریح کرد: بپانتن یا B5، یکی از ویتامین‌های مهم برای متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و تولید و تجزیه پروتئین‌ها است. بدن انسان برای تولید چربی‌های ساختاری یا لیپیدها به این ویتامین نیاز دارد به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان، بپانتن را در کنار بیوتین تجویز می‌کنند.

وی افزود: استفاده از این دو ویتامین در کنار هم باعث می‌شود پوستی با طراوات و سالم داشته باشیم و موهای سر نیز از رشدی مناسب و باکیفیت برخوردار باشد.

سبحانی در مورد علائم کمبود بپانتن گفت: کمبود این ویتامین باعث بروز علائمی مانند کاهش رشد موی سر، افسردگی، بی‌خوابی، خستگی مزمن، تحریک پذیری و بی‌قراری افراد می‌شود.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: مصرف معمول دو آمپول بپانتن و بیوتن به صورت تزریقی است. دوره مصرف آنها نیز طبق تشخیص و تجویز پزشک معالج یک بار در هر هفته بوده و مدت درمان هم معمولاً تا ۶ هفته ادامه خواهد داشت.

کد خبر 474561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.