دو اثر از مازندران نامزد دریافت جایزه کتاب سال ایران شد

هیأت داوران سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، دو اثر از مازندران را در دو بخش به عنوان نامزد دریافت این جایزه معتبر حوزه کتاب معرفی کردند.

به گزارش ایمنا، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که معتبرترین رویداد رقابتی حوزه کتاب در کشور محسوب می‌شود با اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف به مرحله پایانی‌اش در این دوره نزدیک شد و قرار است هفته آینده در مراسمی که به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد رقابتی فرهنگی معرفی شوند.

بنا بر اعلام هیأت داوران در بخش فرهنگ‌نامه‌ها و دایرة‌المعارف‌ها مجموعه پنج جلدی «دانشنامه تبرستان و مازندران» که توسط گروه مؤلفان و به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی تألیف شده است، یکی از گزینه‌های اصلی کسب عنوان کتاب سال ایران است. در این بخش «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» تألیف گروه نویسندگان و جلد ششم «دانشنامه ری» اثر محمد ری‌شهری و مهدی مهریزی نیز نامزد دریافت جایزه کتاب سال هستند.

کتاب «زبان و ادبیات مازندرانی و مطالعات خاورشناسان» از انتشارات رسانش نوین و اثر علی ذبیحی پژوهشگر اهل آمل در بخش «زبان فارسی» از گروه «زبان» همراه با دو کتاب «فرهنگ زبان‌آموز پیشرفته فارسی» نوشته سید مصطفی عاصی و «واج‌شناسی شاهنامه؛ پژوهشی در خوانش واژگان شاهنامه» تألیف «جلال ¬خالقی‌مطلق» نامزد کسب جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

دانشنامه مازندران و تبرستان که توسط گروه مؤلفان و به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی طی یک دوره نزدیک به یک دهه‌ای در فرهنگخانه مازندران تدوین و تألیف شد، اواخر سال ۱۳۹۸ توسط نشر نی منتشر و چندی پیش نیز در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

سرپرست دانشنامه مازندران و تبرستان در گفتگویی اظهار کرد: این مجموعه ارزشمند فرهنگی که طی سال‌های اخیر با همکاری و تلاش بیش از یکهزار پژوهشگر و هنرمند تدوین شد یکی از بهترین دانشنامه‌های تدوین شده در حوزه اقوام است. خوشبختانه با نظر هیأت علمی و هیأت داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، این مجموعه از بین حدود یکصد کتاب برگزیده سال که به مرحله نهایی در بخش‌های مختلف راه یافته بودند، به عنوان نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

وی افزود: این مجموعه نخستین دانشنامه جامع درباره مازندران است که در پنج جلد شامل دیباچه، تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری تألیف شده است.

به گفته این پژوهشگر برای تألیف این دانشنامه کارگروه¬ های مختلفی با محوریت تاریخ، اقوام، محیط‌زیست، باستان‌شناسی، معماری، شهرستان¬ها، اقتصاد، ادبیّات، زبان، موسیقی، آیین¬ های بومی و قومی، نمایش‌ها و پاره‌نمایش‌ها و بسیاری دیگر از فرهنگ‌ها و موضوعاتِ مردم¬شناسی با استفاده از گروه دانشوران و دانشگاهیان، پژوهشگران باتجربه و صاحبان تحقیق و تألیف تشکیل شد و یک گروه متشکل از عکاسان نیز برای ثبت عکس‌های مستند و تولیدی فعالیت داشت.

تمرکز پژوهشی این اثر، گستره¬ فرهنگ تبری از جمله استان مازندران، استان گلستان (فرهنگ استارآبادی)، استان البرز (فرهنگ طالقان و روستاهای دهستان لورا)، استان تهران (فرهنگ قصران، شمیرانات، لواسان، دماوند و فیروزکوه)، استان سمنان (فرهنگ سنگسر، شهمیرزاد، سرخه، افتر و لاسگرد)، استان گیلان (فرهنگ دیلمان و اشکورات) و استان قزوین (فرهنگ فشکل درّه‌ اَلموت) با تمرکز محوری بر میراث معنوی و مادی استان کنونی مازندران است.

کتاب «زبان و ادبیات مازندرانی و مطالعات خاورشناسان» نیز که با کوشش «علی ذبیحی» و از سوی انتشارات رسانش نوین به بازار نشر عرضه شده، شامل مروری بر پژوهش‌ها و دیدگاه‌های خاورشناسانی از کشورهای مختلف است که در سفرنامه‌ها، مقالات، کتاب‌ها و نشریات و مجله‌های گوناگون نکاتی را درباره زبان و ادبیات مازندرانی نوشته‌اند.

به گفته علی ذبیحی، در این کتاب زبان مازندرانی در اسناد و نوشته‌های خاورشناسان طی ۲۰۰ سال اخیر گردآوری شده است. در این کتاب دیدگاه‌های ۵۳ خاورشناس از کشورهای مختلف درباره زبان و ادبیات مازندرانی گردآوری شده که قدیمی‌ترین آن اثر «هامر پورگشتال» رئیس آکادمی علوم اتریش و متعلق به سال ۱۸۱۳ است که ۲۰۸ سال پیش در صفحه ۴۶ نشریه «گنجینه‌های مشرق زمین» مطلبی با عنوان «زبان تبرستان» منتشر کرده بود. جدیدترین پژوهش موجود در کتاب نیز اثری از «یلنا کنستانتین مالچانوا» پژوهشگر و زبان‌شناس روس در سال ۲۰۰۸ است.

این کتاب همراه با عکس خاورشناسان منتشر شده و به جز چهار خاورشناس که در دوران زندگی‌شان دوربین عکاسی اختراع نشده بود، تصویر بقیه خاورشناسان در کتاب قرار دارد. نامزد دریافت جایزه کتاب سال در بخش زبان فارسی، ۳۱۲ صفحه‌ دارد و با قیمت ۵۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر سال بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای بزرگداشت دهه فجر، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود. این جایزه سال ۱۳۳۴ پایه‌گذاری شد و پس از انقلاب نیز از سال ۱۳۶۲ با عنوان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی برگزار می‌شود.

جزئیات برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد قرار است روز یکشنبه ۲۶ بهمن در نشست خبری آنلاین که با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود اعلام شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 474464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.