هشدار کرونایی به مبتلایان به فشار خون بالا

یک متخصص داخلی گفت: درصد مردم دارای فشار خون بالا هستند، اما بسیاری از افراد جامعه حتی پرسنل درمان از این بیماری زمینه‌ای خود آگاه نیستند و در معرض خطر کرونا نیز قرار دارند.

به گزارش ایمنا، علی دارایی، متخصص داخلی گفت: فشار خون بالا و دیابت به‌عنوان بیماری زمینه‌ای در رابطه با کرونا ذکر می‌شوند، ولی آگاهی نسبت به آن در جامعه بسیار پایین است.

وی در خصوص بیماری دیابت، افزود: چنانچه قندخون ناشتا دو بار برابر ۱۲۶ و بیشتر باشد با کسی که قند خون آن بالاتر است هیچ تفاوتی ندارد و بر اساس برخی از نظریه‌ها این نوع قند خون را خطرناک‌تر از قند خون بالاتر می‌خوانیم.

دارایی تأکید کرد: عوارض این قند خون در چشم، کلیه، مغز، قلب، اعصاب محیطی و بسیاری از ارگان‌های بدن، خود را آرام آرام نشان می‌دهد و در ابتدا بدون هیچ درد و تظاهری شکل می‌گیرد تا زمانی که عوارض کاملاً مستقر شود.

این متخصص داخلی گفت: وجود بیماری‌های زمینه‌ای در بسیاری از افراد جامعه بخصوص ۳۰ سال به بالا و میانسالان وجود دارد و باید احتیاط لازم را در مقابله با کرونا داشته باشند.

وی با اشاره به بیماری کرونا، تصریح کرد: این ویروس دیگر برای همه جامعه شناخته شده‌است و اکثر مردم با آداب و اصول پیشگیری از بیماری نیز آشنا هستند، اما این بیماری طولانی با صبر و حوصله جامعه ما همخوانی ندارد.

دارایی افزود: ویروس همان ویروس است، اما از لحاظ ژنتیکی جهش‌هایی داشته که سبب تغییرات در وضعیت سرایت و سنین درگیری و مرگ و میر شده و درواقع جامعه از این موضوع غافل هستند که باید بیشتر روی آن کار شود.

این متخصص داخلی گفت: در طول تاریخ همواره پاندمی‌هایی از بیماری‌های ویروسی وجود داشته، دنیا گرفتار شده و میلیون‌ها نفر بر اثر بیماری‌های ویروسی جان خود را ازدست دادند، اما تاکنون ما آن‌ها را تجربه نکرده بودیم.

وی ادامه داد: قبل از کرونا بیماری‌هایی از جنس این ویروس بنام مرس و سارس شیوع یافت که قدرت کشندگی داشتند، اما مرگ و میر آن‌ها به اندازه کرونا نبود و کنترل شد.

دارایی تصریح کرد:، اما کرونا نمونه‌ای متفاوت از سایر بیماری‌هاست و در حال طول کشیدن است و نه تنها واکسنی برای آن ساخته نشده بلکه داروی صد درصد مؤثری نیز برای این بیماری به دست نیامده است.

این متخصص داخلی ادامه داد: داروهایی تجویز می‌شود، اما تأثیر صددرصدی ندارند و همانگونه که در آمار و ارقام کشوری و استانی مشاهده می‌شود تعداد مرگ و میر نسبت به آغاز بیماری که اطلاعی از آن نداشتیم نه تنها کمتر نشده بلکه در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه مرگ کشوری از ۴۰۰ نفر در روز بالاتر رفته است، گفت: در استان نیز گاهی تا ۱۰ مورد فوتی ثبت می‌شود بنابراین اهمیت بیان موضوع برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

دارایی اظهار کرد: استفاده از ماسک بخصوص در محیط‌های بسته و فضاهای کوچک، شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی ساده‌ترین راه برای پیشگیری از انتشار کروناست.

این متخصص داخلی افزود: به دلیل تغییر رفتار ویروس کودکان، شیرخواران، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کرونا هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده و الکل نیز لازم است، اما نه به اندازه شست و شوی دست، چون باید به عوارض احتمالی استفاده از الکل در آینده توجه داشته باشیم همان شست و شوی مکرر دست‌ها بهترین راهکار و روش برای جلوگیری از انتقال بیماری است.

دارایی با اشاره به شروع سرما، افزود: با توجه به شروع فصل سرما و مواجه شدن با انواع سرماخوردگی و بیماری‌های سیستم تنفسی رعایت فاصله اجتماعی در محیط کار و حتی منزل ضروری است.

منبع: ایسنا

کد خبر 474329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.