آسیب‌های جسمی و روحی کرونا را با همدلی ترمیم کنیم

مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر اخلاق اسلامی با تاکید بر ضرورت همدلی و وحدت در شرایط شیوع بیماری کرونا به عنوان یک راهکار موثر برای گذر از این بحران گفت: این راهکار از اصل اخلاقی «حمایت از حقوق انسانی دیگران» تبعیت می‌کند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ولی‌زاده، همدلی اجتماعی را زمینه‌ساز ترمیم آسیب‌های جسمی و روحی افراد جامعه در دوران کرونا دانست و اظهار کرد: اکنون برای کاهش آسیب‌ها و پیامدهای چالش کرونا اقدامات حمایتی در قالب بسته‌های معیشتی برای اقشار آسیب‌پذیر انجام می‌شود که این اقدامات به صورت سازماندهی شده و خودجوش است.

وی با اشاره به اصل دوم منشور حوزه مداخلات نظام سلامت ادامه داد: مقامات سلامت عمومی باید از طریق روش‌هایی که به حقوق افراد در جامعه احترام می‌گذارد، برای رسیدن به سلامت جامعه اقدام کنند.

ولی‌زاده تصریح کرد: اگر چه خودمراقبتی و قرنطینه، آزادی فردی و اجتماعی را با محدودیت‌های مواجه می‌کند اما با توجه به لزوم حفظ سلامت فردی و اجتماعی رعایت آن لازم است بنابراین می‌توان به عنوان راهکارهای اخلاقی و ارزشی از آنها برای مهار بیماری کرونا یاد کرد.

پژوهشگر اخلاق اسلامی اضافه کرد: در دوران شیوع کرونا که جان و سلامت کل جامعه را به خطر می‌اندازد، اولویت با سلامت گروهی است و در صورت تعارض پایش سلامت عمومی و مراقبت اجتماعی با برخی حقوق شخصی، نقض حقوق فردی مجوز اخلاقی لازم را دارد.

ولی‌زاده گفت: در شرایط بحرانی شیوع بیماری‌های اپیدمیک، اقداماتی همچون بستری و قرنطینه اجباری، ممانعت از ملاقات بستگان درجه یک بیمار در ساعات پایانی حیات و مطلع کردن بستگان درجه یک بیمار از ابتلای یک عضو در صورت عدم تمایل وی که در شرایط عادی در منشور حقوق بیمار آمده است، توجیه کافی دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در حالی که کرونا آثار و پیامدهای نامطلوبی را در پی داشته، همه باید از نظر اخلاقی، سلامت اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم حفظ سلامت جمعی را به معنای واقعی محقق کنیم؛ در این صورت بر این اپیدمی غلبه خواهیم کرد اما چنانچه پایبندی به این مهم را کمرنگ کنیم، خیزش‌های شدیدتر و مخرب‌تری در انتظار جامعه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 474147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.