آماده‌باش اردوگاه اصولگرا تا انتخابات ۱۴۰۰

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

روانچی: آمریکا برای جلب اعتماد ایرانیان وظایفش را از سر بگیرد

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ در پاسخ به سوال مجری که درباره احتمال قطع بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پرسید، گفت: ابتدا باید بگویم که این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد. این ایران نبود که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد. این ایالات متحده بود که این قطعنامه و برجام را نقض کرد. ما پس از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، برای یک سال منتظر ماندیم. توسط دیگر طرفین برجام به ما پیشنهاد شد که همانند خروج سال ۲۰۱۸ آمریکا از برجام، از این توافق خارج نشویم. ما برای یک سال منتظر ماندیم و پس از آن چیز ملموسی را حس نکردیم. به قول‌هایی که داده شده بود احترام گذاشته نشد و برای ما چاره‌ای جز کاهش تعهدات ذیل ماده ۳۶ برجام باقی نماند.

وی ادامه داد: پس از مدتی مجلس ما به این مسئله ورود کرد و مصوبه‌ای تنظیم شد. مطابق این مصوبه، برخی نیازمندی‌های خاص باید به وقوع بپیوندند و دولت ایران موظف است که به تعهداتی که مجلس طرح کرده احترام بگذارد. ما باید از قانون اطاعت کنیم و قانون نیز مشخص کرده که چه کارهایی باید انجام شوند.

مجید تخت روانچی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت همزمان ایران و آمریکا به تعهدات هسته‌ای‌شان بیان کرد: زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، ضربه بزرگی به شهرت آمریکا و قوانین بین‌المللی زد. این اقدام همچنین ضربه بزرگی به اعتماد به آمریکا در سراسر جهان و به ویژه در ایران زد. ما به حرف ایالات متحده باور نداریم. آمریکا برای جلب اعتماد ایرانیان ابتدا باید اجرای وظایفش را آغاز کند. زمانی که در خصوص بازگشت به برجام صحبت می‌کنیم باید در ذهن نگه داریم که آمریکا موظف است به تعهدات خود احترام بگذارد. آمریکا حتی امروز نیز در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام می‌باشد، پس مشخص است که چه کسی اول باید به برجام بازگردد.

نماینده کشورمان در پاسخ به این ادعا که دولت پیشین آمریکا مسئول تمامی این مسائل است اظهار کرد: همان طور که گفتم دولت بایدن امروز نیز در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای است. مهم نیست که چه کسی در راس امور در واشنگتن قرار دارد. وظایف آمریکا است که مهم است.

روانچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمامی که در دولت اوباما - بایدن درخصوص توافق هسته‌ای مذاکره کردیم در واقع با کشور به توافق رسیدیم و در حال توافق با دولت خاصی نبودیم. پس زمانی که دولت اوباما با توافق هسته‌ای موافقت و از آن حمایت کرد، این تعهدات به وظیفه بین‌المللی ایالات متحده تبدیل شد. مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است. مهم وظیفه ایالات متحده است که باید به آن احترام گذاشته شود.

سفیر کشورمان در سخنان خود ضمن اظهار تاسف در خصوص جنگ یمن، عربستان سعودی را مسئول این جنگ دانست.

مقام ارشد کشورمان در سازمان ملل در ادامه این گفت‌وگو از تلاش آمریکا برای جلوگیری از اهدای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران انتقاد کرد و دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را حق تمامی کشورهای مستقل خواند.

روانچی همچنین اعلام کرد که ایران پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا ارائه داده است اما تاکنون ایالات متحده این پیشنهاد را نپذیرفته است.

وی در خصوص مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با حضور عربستان گفت: جایی برای بازگشایی پرونده هسته‌ای وجود ندارد. این توافق در سال ۲۰۱۵ بسته شد و قرار نیست برای مذاکره مجدد باز شود. مشارکت‌کنندگان برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده‌اند. نه می‌توان نامی را اضافه و نه نامی را حذف کرد. مشارکت‌کنندگان مشخص هستند و همه تمامی این کشورها رو می‌شناسند.

حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد معرفی می‌کند

اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در جلسه اخیر این حزب مصوب کردند تا حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد معرفی کند.

در این اطلاعیه آمده است:

حزب موتلفه اسلامی با توجه به تجربه سال ۱۳۹۶ و استقبال مردم از رویکرد تحزب گرایی سعی دارد با ارائه برنامه و مسئولیت‌پذیری حزبی و نگاه به ظرفیت‌های داخلی و همچنین استفاده از دیپلماسی عزتمند بتواند مشکل گشای مردم باشد. با توجه به این موضوع حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد معرفی خواهد کرد.

وزیر دولت احمدی‌نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد. حاجی بابایی این اظهارات را در گفت و گو با یک رسانه محلی انجام داده است. او در این گفت و گو برنامه‌های خود را ارائه نداده است.

مجمع ریش سفیدان

هرچند اصولگرایان با مقوله‌ای به نام «رد صلاحیت» نا آشنا هستند اما روزگار در بزنگاه‌های انتخاباتی چندان هم بر وفق مرادشان نبود و همواره با معضلی به مراتب بزرگ‌تر، یعنی رسیدن به وحدت دست و پنجه نرم کردند؛ در این میدان افراد زیادی بودند که از قدرت نفوذشان استفاده کردند تا به اوضاع سروسامانی بدهند و بساط این تشتت‌ها را جمع کنند، گاهی تا یک قدمی مقصود رسیدند اما هیچ‌گاه نتوانستند تمام و کمال هدف را در آغوش بگیرند؛ آیت‌الله مهدوی کنی، حبیب‌الله عسگراولادی و … از جمله بزرگانی بودند که نام آنها یادآور تلاش‌ها و نشست و برخاست‌ها برای ایجاد وحدت انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی است تلاش‌هایی که البته در سال‌های آخر حیاتشان بی‌پاسخ ماند و حتی کسی پاسخ‌گوی تماس‌های تلفن‌هایشان هم نبود.

البته دستان پشت پرده انتخابات در میان راستی‌ها تنها به این دو نام آشنا و آن هم به نیت وحدت ختم نمی‌شود و در این میدان لابی‌من‌ها و بازیگردان‌های انتخابات کم تعداد نیستند، افرادی که در پس پرده به دنبال دوختن کلاهی از نمد انتخابات برای جناح اصولگرا می‌گردند.

از موسسان جامعه روحانیت مبارز و وقتی خط تقسیم راست و چپ به میان اعضای این تشکل آمد در طیف راست قرار گرفت و حتی وقتی مرحوم هاشمی رفسنجانی نام او را در لیست پنجمین انتخابات خبرگان قرار داد گفت گروه خونی من به اینها نمی‌خورد و از این لیست برائت جست. آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی بعد از آیت‌الله مهدوی‌کنی در راس جامعه روحانیت مبارز قرار گرفت هرچند قدرت نفوذش به اندازه آیت‌الله مهدوی کنی نبود اما در تمام این سال‌ها تلاش کرد تا سایه و چتر این تشکل سنتی را بر سر اصولگرایان حفظ کند و اجازه ندهد تندروی نو اصولگرایان چراغ این خانه پدری را خاموش کنند.

موحدی کرمانی همانطور که در روی صحنه اهل سکوت نبود در سال‌هایی که به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد تلاش کرد تا در پس پرده، دستی هم بر آتش انتخابات داشته باشد و بتواند در پستو اصولگرایان نیز خط و ربط‌ها را برای انتخابات مشخص کند که اوج آن تلاش برای ایجاد «جمنا» بود هرچند تا حدودی این ساز و کار توانست موفقیتی به دست بیاورد اما همه چیز آن‌طوری نبود که پیش‌بینی می‌کردند. حالا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیاز به یک خانه‌تکانی بود و در این خانه تکانی موحدی‌کرمانی جای خود را مصطفی پور محمدی داد و و طبق اساسنامه جدید جامعه روحانیت مبارز یک پله بالاتر نشست و به عنوان رئیس شورای مرکزی این تشکل انتخاب شد تا در این جایگاه بتواند نقشی پررنگ‌تر ایفا کند؛ او بعد از اینکه در این سمت نشست تلاش تا راه آشتی برای کسانی که از سر میز جامعه روحانیت بلند شده بودند، باز کند و برای همین جلساتی را با ناطق نوری و امامی کاشانی تدارک دید اما این جلسات راه به جایی نبرد و دلخوری‌ها به قوت خود باقی ماند.

ابراز تعجب آیت‌الله مکارم شیرازی از حجم زیاد اسناد علیه خودش در ساواک

روز سه‌شنبه در پیام تصویری به آیین رونمایی از ۲ جلد کتاب از فعالیت‌ها و مبارزات انقلابی خود به روایت اسناد ساواک، افزود: وقتی این کتاب‌ها را به من نشان دادند، از حجم این اسناد متعجب شدم و البته خاطرات فراوانی نیز برای بنده زنده شد.

این مرجع تقلید با ابراز تعجب از حجم زیاد اسناد ساواک علیه خود گفت: این اسناد نشان از تقید ساواک به تعقیب افرادی مانند بنده دارد.

او با تاکید بر اینکه انتشار این اسناد می‌تواند در درک بسیاری از مسائل و شرایط پیش از انقلاب کمک کند، افزود: برای فهم تاریخ گویای انقلاب باید این اسناد را با دقت مطالعه کرد.

این مرجع تقلید با تقدیر از وزارت اطلاعات برای جمع آوری و انتشار این اسناد ادامه داد: رونمایی از این ۲ جلد کتاب که مجموعه‌ای از اسناد ساواک است کار خوبی است که باید از زحمت‌های فراوان انجام شده برای آن باید تقدیر کرد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: انتشار چنین کتاب‌هایی از اسناد ساواک درس‌آموز است و می‌توان بسیاری از مسائل انقلاب را در آنها به صورت شفاف دید.

این کتاب و اسناد موجود در آنکه مجموعه‌ای از اسناد محرمانه ساواک پیرامون فعالیت‌های آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است به همت وزارت اطلاعات و مرکز بررسی اسناد تاریخی کشور جمع آوری و به چاپ رسیده‌است.

کد خبر 474124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.