از ارسال لایحه قلابی به شورا تا ثبت میراث کوه بی بی شهربانو

اعضای شوری شهر تهران لایحه واگذاری حق بهره برداری از ۸ مرکز بهاران را رد کرده و ثبت میراث کوه بی بی شهربانو را مصوب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران، لایحه «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از ۸ مرکز بهاران به سازمان بهزیستی تهران» که در جلسه گذشته بررسی آن نیمه تمام مانده بود، بررسی شد.

در جلسه گذشته برخی از اعضا تاکید به تعیین تکلیف این واگذاری داشتند که به دلیل ابهام در سخنان معاون امور اجتماعی شهردار رییس شورای شهر اعلام کرد اطلاعات شورا برای تصمیم‌گیری کامل نیست و باید در جلسه بعد در این خصوص بحث و بررسی شود.

محسن هاشمی در ابتدای جلسه امروز با بیان اینکه لایحه این واگذاری ارسال شد و در کمیسیون مشترک محیط زیست و سلامت و فرهنگی و اجتماعی بررسی و رد شد افزود: با توجه به شکل گرفتن بحث‌های پراکنده در صحن قرار بر ارسال گزارش واضح‌تری شد. در این گزارش قرار بود در هر منطقه یک مرکز بهاران داشته باشد و عمدتاً برای بازپروری معتادان متجاهر اقدام می‌کردند اما در این گزارش عملاً این اتفاق رخ خیلی کم رخ داده است.

وی افزود: در ۲۶ مورد ارائه شده تعداد زیادی مشخصاً تغییر کاربری داده‌اند و در جهتی که باید فعالیت می‌کردند قرار ندارد. بعلاوه آن تعدادی که فعال هستند نیز در راستای بازپروری معتادان به کار گرفته نشده است. بعلاوه در این گزارش مشخص نشده است آن تعدادی که واگذار شده از طریق شهرداری واگذار شده است و یا بهزیستی.

در ادامه محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در توضیح این گزارش گفت: برای مددجویانی که به صورت داوطلبانه در مدت ۹ ماه در این مراکز اقامت و ۶ نوع خدمات حمایتی دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: در بین مراکز ۲۶ مورد آماده بوده و برخی از آنها مشغول به کار هستند. برای مثال مرکز منطقه ۵، اقدامات خوبی انجام شده است. برخی از این مراکز توسط شهرداری مناطق به دیگران واگذار شده است. اکنون منطقه ۴ و ۵ فعال و در حال کار هستند و یک مرکز در منطقه ۵ به بهزیستی داده شده است که برای نگهداری کودکان کار استفاده می‌شود.

یگانه افزود: در منطقه ۸ نیز دو مرکز به بهزیستی واگذار شده است. مرکز منطقه ۱۱ و ۱۳ آماده بهره برداری و منطقه ۱۲ در حال استفاده است. در منطقه ۱۴ شهرداری مشغول به فعالیت است و در منطقه ۱۶ به موسسه طلوع بی‌نشان‌ها واگذار شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در مراکز بهاران شهرداری تهران هیچ هزینه‌ای نمی‌کند گفت: اما ساختمان برای شهرداری است و به مراکز مورد تایید بهزیستی تحویل داده می‌شود. با تفاهم‌نامه‌ای که با بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند هر شب نفر ۳۵ تومان دریافت می‌کنند. در مراکز بهاران اکنون ۳۰۰ نفر اسکان داده شده‌اند و تعهد داده‌ایم که آن‌را تا پایان سال به هزار نفر می‌رسانیم.

یگانه افزود: نهادهای بالا دستی اصرار به واگذاری این مراکز به بهزیستی دارند. برخی دوستان کمیسیون اجتماعی می‌گویند که کار ما جرم است اما کار قبلی ما در واگذاری تخلف نیست اما لایحه را نیز پس نخواهیم گرفت.

هاشمی در واکنش به صحبت‌های معاون شهردار گفت: آیا از این لایحه دفاع می‌کنید و می‌خواهید قطعاً به بهزیستی واگذار شود یا خیر؟

یگانه گفت: نمی‌خواهیم به بهزیستی واگذار شود اما بر اساس تعریفی که از دستورات داریم آن‌را پس نمی‌گیریم.

هاشمی گفت: پس شما لایحه قلابی فرستادید و همه رای دهید که لایحه باید پس فرستاده شود. ما نمی‌خواهیم مسئولیت را برعهده بگیریم. شهرداری علاقه‌مند نیست و آن‌را به شورا واگذار کرده است.

صحبت‌های معاون شهردار با واکنش‌های متعددی از سوی اعضای شورا مواجه شد. الهام فخاری در واکنش به این اظهارات گفت: توضیحات جلسه گذشته شهرداری مبهم بود و اشاره در هم آمیخته‌ای به گرم خانه‌ها و مراکز بهاران شده بود. کارکرد مراکز بهاران توان افزایی اجتماعی و مهارت آموزی پس از ترک اعتیاد است. نماینده شهرداری نیز به صراحت می‌گوید که قصد واگذاری این مراکز را ندارد.

ناهید خداکرمی با اشاره به هزینه ۴۰ تا ۵۰ میلیونی که برای اجاره مراکز بهاران صرف می‌شود گفت که: شهرداری همه جا زمین و سرمایه می‌گذارد و می‌گوید که هزینه نمی‌کند. شهرداری هم ساختمان خود را داده و هم اجاره نمی‌گیرد و این هزینه باید در جای مناسب صرف شود در صورتی که بهره‌وری این مراکز بسیار پایین است.

بهاره آروین نیز گفت: ۱۶ مرکز بهاران غیر فعال یا در حال تغییر کاربری است. این نشان می‌دهد که ما مرکزی را به این عنوان اما به کام دیگری ساخته‌ایم. شهرداری تخصص لازم در زمینه اعتیاد را ندارد و گزارش موجود نیز گواه این امر است.

وی افزود: در گرم خانه‌ها نیز ساختمان می‌دهیم و به اداره کننده مکان نیز شبی ۳۰ تومان می‌دهیم اما بهزیستی پولی نمی‌دهد و شبی ۱۱ تومان می‌دهد. این دو مرکز که به بهزیستی واگذار شده، برای ساماندهی کودکان کار واگذار شده است. اما دوستان شهرداری بدون مجوز شورا این مراکز را برای کودکان کار واگذار کرده‌اند.

در نهایت این لایحه با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر رد و واگذاری ۸ مرکز بهاران به بهزیستی منتفی شد.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ثبت میراث کوه بی بی شهربانو در دستور کار قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات اجتماعی با قرائت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و سلامت و محیط زیست در این رابطه توضیح داد: تهران ظرفیت‌های مختلفی دارد که بخشی از آن ظرفیت‌های طبیعی و ارزشمندی است که به عنوان میراث شهر محسوب می‌شوند و باید ساز و کاری برای حفظ آن فراهم شود.

او افزود: در تهران با توسعه‌ای که پیدا کرده بخشی از میراث طبیعی در شمال تهران مورد تعرض قرار گرفته است.

نوری با بیان اینکه بخشی از این میراث در جنوب تهران نیز مورد تعرض قرار گرفته است ادامه داد: با مجوزهایی که برای معادن صادر می‌شود و یا ساخت و ساز جنوب نیز مورد تعرض قرار گرفته‌اند. از این روی پیشنهادی مبنی بر الزام شهرداری به ثبت میراث طبیعی کوه بی بی شهربانو ارائه شد.

او افزود: این مکان به عنوان یک ارزش طبیعی و تاریخی محسوب می‌شود و باید سازوکار حفاظت و حراست از آن فراهم شود.

صدراعظم نوری تاکید کرد که اگر این طرح به تصویب برسد تعادلی در توجه به میراث طبیعی و ارزشمند شمالی و جنوبی تهران ایجاد می‌شود.

علی اعطا در رابطه با عنوان این طرح که از الزام شهرداری برای ثبت میراث طبیعی صحبت شده گفت: این عنوان درست نیست چون شهرداری می‌تواند پیگیری کند نه ثبت.

صادقی سرپرست اداره کل حریم عنوان کرد: ما دنبال یک موازنه در شمال و جنوب تهران هستیم اما اجرای آن از اختیارات ما نیست و اگرچه این کوه در حوزه حریم شهر تهران قرار دارد و ما با موانعی روبرو هستیم، اما می‌توانیم با همکاری و پیگیری این مساله را پیش ببریم. طرح‌های توسعه‌ای با ثبت اتفاق می‌افتد اما اینکه آیا این مساله الزام است باید بحث شود.

کلیات این طرح با ۱۶ موافق به تصویب رسید.

مسجد جامعی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه یکی از قدیمی‌ترین معابدی که به خانم اختصاص داشته است در این محدوده قرار دارد و این معبد زنانه مورد توجه هندی‌ها و پاکستان است به آن توجه ویژه شود.

وی مهمترین تهدید این کوه را کارخانه سیمان دانست و گفت: تا زمان ثبت باید از ساخت و سازها و برداشت‌های موجود شود.
کلیات این طرح با ۱۶ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در ادامه احمد مسجد جامعی پیشنهاد داد تا با توجه ویژه‌ای که به این میراث می‌شود و در اطراف آن کارخانه سیمان وجود دارد که تهدیدی برای آن است تا زمان ثبت این میراث از هرگونه ساخت و سازها و برداشت صنایع پیرامون بی بی شهربانو جلوگیری شود.

این پیشنهاد با ۱۵ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در این جلسه لایحه اصلاحیه تبصره یکم مصوبه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات بررسی شد.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: به نظر من این لایحه در راستای واگذاری بخشی از اختیارات نهاد شورای شهر و شورایاری‌ها به شهرداری است و جایگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر را تضعیف خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، مسئول سیاستگذاری و ساماندهی نهاد شورایاری‌ها به نمایندگی از شورای شهر است، اظهار کرد: شورای شهر، تمام اختیارات را به ستاد هماهنگی‌ها واگذار نکرده است و این ستاد باید برای برخی اقدامات از شورای شهر مجوز بگیرد.

وی ضمن اعلام مخالفت با تشکیل کمیته برای ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات، این موضوع را یک اشتباه استراتژیک دانست.

سالاری با اشاره به اختیارات واگذار شده در این لایحه گفت: یکی از اختیارات واگذار شده به شورای مذکور، تعیین سیاست‌ها، راهبردها و ماموریت‌های مرتبط با ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات است و این یعنی واگذاری کل اختیارات شورای شهر به کمیته‌ای که رییس آن شهردار تهران و دبیر آن معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار است، این در حالیست که سیاستگذاری و راهبری و نظارت از وظایف اصلی شورای شهر بوده و شهرداری مجری است.

وی ادامه داد: تعیین خط و مشی برای تعامل موثر و هماهنگی تمامی بخش‌های شهرداری در پیشبرد اهداف ماموریت‌های حوزه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی، اختیار دیگری است که واگذار می‌شود. تعیین خط و مشی و تعیین چارچوب جهت تدوین برنامه توسعه محلات نیز اختیار دیگری است، در حالی که که اکنون برنامه توسعه محلات، توسط معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و همکاری سازمان نوسازی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اجرا شده و منجر به پروژه‌های توسعه محله‌ای و تبدیل به یک برند برای مدیریت شهری شده است و اکنون می‌خواهند به یک کمیته واگذار کنند.

سالاری، اصلاح و تصویب دستورالعمل ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران که به امضا شهردار تهران جهت ابلاغ خواهد رسید را نیز اختیار دیگری عنوان کرد که واگذار می‌شود و گفت: من تقاضا دارم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، این موضوع را پس بگیرد، چراکه ما نباید با چنین تصمیمی مجموعه گسترده‌ای از اختیارات شورای شهر در حوزه سیاستگذاری و راهبری و نظارت به کمیته‌ای بدهیم که همه شمول هم نیست.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن اعتراض به سکوت ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در برابر این تصمیم گفت: اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، نمایندگان شورای شهر هستند و نباید در قبال چنین موضوعی سکوت می‌کردند، چراکه این تصمیم گامی دیگر در راستای تضعیف نهاد شورایاری‌ها و واگذاری بخشی از اختیارات به شهرداری است.

حجت نظری در موافقت از این طرح گفت: تصور آقای سالاری این است که ما می‌خواهیم بداهه اختیاراتی را واگذار کنیم درحالیکه این لایحه اصلاح یک مصوبه است که به دنبال افزایش اختیارات شوراست. اگر این مصوبه را ردم بکنید قابلیت اجرا دارد چون شورا این را تصویب کرده است.
وی افزود: شورای شهر با قانون ناقصی که دارد عملاً اختیار خاصی جز عزل و نصب شهردار و وضع عوارض و بهای خدمات ندارد که متأسفانه از اختیار عزل هم استفاده نمی‌کنیم و اختیار تعیین بهای خدمات را هم واگذار کرده‌اید..
میرلوحی رویکردهای این دوره پنجم سهم ناچیزی از اهداف و شعارهایمان محقق شد.

وی با اشاره به اینکه ساختار اداری شهرداری تا ناحیه امتداد دارد در حالی که در شهری مثل تهران فعالیت‌ها فراتر از ناحیه است، ابراز داشت: باید فعالیت‌های زیادی انجام شود، از حیث نامگذاری اتفاقات خوبی افتاد اما برای مشارکت شهر ۱۰ میلیونی تهران با این مختصر فعالیت‌ها به نتیجه نمی رسیم و باید به جایی برسیم که همه محلات و بخش‌های جامعه در یک محله منطقی فعال و دو طرفه داشته باشند.

این عضو شورای شهر گفت: در این لایحه هر کار سیاستگذاری نظارت و اجرا را واگذار کرده‌اید.

حق شناس در واکنش به این انتقادات گفت: وقتی در جایگاه موافق و مخالف سخن می‌گوئیم در چارچوب موضوع و طرح باید سخن بگوییم درست است به فضای انتخابات نزدیک می‌شویم اما مخاطب بیرونی مورد نظر نیست. چرا در موافقت و مخالفت خطابه بیان می‌کنیم.

وی ادامه داد: یادمان رفته که در حدود ۳۵۰ محله‌ای صحبت می‌کنیم که ۳۴۳ سرای محله دارد. آیا می‌دانید هر کدام از این ساختمان‌ها تا ۵۰۰ میلیارد قیمت دارد و رها شده است.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: ساختاری که در چند سال گذشته تلاش کرده است به این نهاد نظم دهد و در حوزه ۵ هزار میلیارد دارایی شهرداری بی صاحب افتاده است. این بی نظمی به نفع چه کسی است؟ در دوره‌ای شورای نظامات منحل شده باعث شده در ساختار بلبشویی ایجاد شود.
وی ادامه داد: گفته شده ساختاری شکل می‌گیرد که عضو شورا و ستاد سمن‌ها حضور دارند. با این مساله منطقی برخورد کنیم و حوزه‌های سفید را بخوانیم.
جوادی یگانه معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شورا مکلف کرده که شورایاری تعیین تکلیف کند. گفت: تنها مصوبه شورا که از سوی دیوان عدالت باطل نشده است همین مصوبه است. استخوان لای زخم نگذارید ما مطلقاً وارد حوزه شورایاری‌ها نشدیم.
وی ادامه داد: الان جایی که ستاد سرای محلات است برای تصمیم‌گیری ستاد راهوری تشکیل شود تا این تصمیم تنها توسط شهرداری قرار نگیرد و به روشن شدن وضعیت سرای محلات کمک می‌کند.
مسجد جامعی پیشنهاد داد: این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی اجتماعی و حقوقی بازگردد.

وی افزود: ما در حق شورایاری‌ها خوب عمل نکردیم با وجود اینکه شورایاری‌ها تنها نهاد انتخابی مدیریت شهری هستند و برخی از اطلاعات داده شده درباره این نهاد درست نبود و مبنای غیرقانونی گذاشته شده بود و مورد اعتراض فرمانداری اعتراض قرار گرفت و شورای شهر آن‌را اصلاح کرد.
این عضو شورای شهر گفت: بحث حقوقی در این باره جدی است و ما با شورایاری‌ها مثل نهاد مدنی برخورد نکردیم و حتی یک جلسه هم با آنها نگذاشتیم. ۴ سال است که زمین مانده و در فصل بودجه می‌آورید؟ عجله نکنید ما هر کاری بکنیم به این دوره نخواهد رسید.
نظری در مخالفت با این طرح گفت: آقای مسجد جامعی کم لطفی می‌کنید ما درباره بودجه و پروژه‌ها با شورایاری‌ها صحبت می‌کنیم، نمی‌دانم دیگر چطور باید با شورایاری‌ها صحبت کنیم.
این پیشنهاد با ۱۲ موافق رأی آورد و طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگشت.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به توسعه و تجهیز ناوگان رفت و روب بررسی شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر در توضیح این طرح گفت: این طرح با این هدف تهیه شده که در هنگام برف و بارندگی‌های شدید که موجب ایجاد ترافیک و اختلال می‌شود، شهرداری تجهیزات لازم برای مدیریت این موارد را تهیه کند.
وی افزود: بر این اساس پیشنهاد شده که شهرداری اقدام به توسعه و تجهیز ناوگان برف روبی و یخ زدایی در سازمان مدیریت پسماند کند و متناسب با آن در مناطق ۲۲ گانه این ناوگان را تجهیز کند و آموزش‌های لازم به پیمان کاران را ارائه دهد.

نوری تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده، به این جمع بندی رسیدیم که موضوع جمع‌آوری برف در تهران به نیروی انسانی، ماشین آلات سنگین و تخصصی وابسته است. بر این اساس سازمان مدیریت پسماند با توجه به اینکه این کار را به صورت پیمان کاری اداره می‌کند، از نیروی انسانی کافی برخوردار است و ماشین آلات را نیز از طریق خودرو پیمان کاران تهیه می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر ابراز داشت: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۷۰ دستگاه ماشین تخصصی و ۲۱۸ دستگاه خودروی مناسب به مناطق داده شده و از ۳۸ میلیارد اعتبار برای این موضوع، ۱۶ میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات مصرف شده است.
نوری ادامه داد: شورا نیز سال ۹۳ مصوبه‌ای دارد که شهرداری را موظف به انجام این امر می‌کند. انتظار دارم که به این موضوع پرداخته شود تا برای رفت و روب برف از نمک که برای محیط زیست آسیب زا است، استفاده نشود و از تجهیزات تخصصی استفاده شود.
وی تاکید کرد: در ارتباط با تعمیرات و اورهال کردن دستگاه‌ها نیز شاهد اورهال کردن تعداد قابل توجه‌ای از دستگاه‌ها و خرید دستگاه‌های جدید زیادی نیز هستیم. بنابراین با توجه به این امکانات شهرداری، موضوع این طرح محقق شده و پیشنهاد ما این است که این طرح فاقد موضوعیت است چراکه به آن در شهرداری پرداخته شده است.

در نهایت این طرح با ۱۶ رأی اعضای شورای شهر رد شد.

همچنین بررسی لایحه آیین نامه مصوب شهر دوستدار سالمند در دستور کار امروز شورای شهر تهران بود که بحث در خصوص آن نیمه تمام ماند.

سید حسن رسولی نائب رئیس برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه آیین نامه مصوب شهر دوستدار سالمند گفت: با چنین طرح‌هایی که ابعاد مالی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت تن و روان دارد باید پخته‌تر برخورد کنیم تا از تکریم عملی بزرگان عاجز نباشیم.

رسولی افزود: ما دو سه ماه قبل مصوبه‌ای در شورای شهر تهران مبنی بر هدفمندسازی تخصیص اعتبار و یارانه به افراد و اقشار سالمند داشتیم که در متن این لایحه به این تخصیص توجهی نشده است و عموم سالمندان با نصاب ۶۰ سال به بالا تهران منظور شده است. با توجه به هرم سنی شهروندان تهرانی حدود ۲ میلیون نفر شهروند واجد شرایط این حد نصاب را داریم. این ۲ میلیون نفر ضرب در ۵۰۰ هزار تومانی در ماده ۵ باید بابت کارت اعتباری پرداخت شود، نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است.

رسولی با اشاره به اینکه در ماده ۶ این لایحه آمده است که اعتبار این کار باید در بودجه سالیانه دیده شود ادامه داد: آقای شهردار لایحه بودجه را تقدیم کرده و شورا هم در میانه رسیدگی به آن است. بنابراین اولاً تکریم سالمندان از طریق تقدیم هدایا و یارانه نقدی نیست و امری فرهنگی، تربیتی و اخلاقی که به شدت از این جهت در سال‌های اخیر افت داشتیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه همه یارانه‌هایی که توسط شورای اسلامی و شهرداری تقدیم می‌شود بر اساس مصوبه قبلی باید هدفمند باشد، گفت: از کجا معلوم همه شهروندان بالای ۶۰ سال تهران نیازمند هستند. این موضوع همچنین در بودجه پیش بینی نشده است و با تصویب این لایحه از فردا مراجعات متعددی خواهیم داشت بنابراین با کلیات لایحه مخالف هستم و با چنین طرح‌هایی که ابعاد مالی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت تن و روان دارد باید پخته‌تر برخورد کنیم تا از تکریم عملی بزرگان عاجز نباشیم.

کد خبر 474072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.