ون‌های ویژه معلولان در راه اصفهان

مدیریت شهری در صدد ایجاد سامانه ویژه حمل‌ونقل معلولان است و امیدوارم هفته آینده اعتبار آن تعیین شود و تا پایان سال این سامانه با پنج یا ۱۰ دستگاه خودروی ون آغاز به‌کار کند. تعداد ناوگان این سامانه در صورت استقبال معلولان شهر توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان شهرهای کشور با آسیب‌های اجتماعی متفاوتی مواجه هستند و گاهی این آسیب‌ها در خصوص اقشار مختلف و محلات و مناطق مختلف متفاوت است.

اصفهان برای رصد بهتر و تصمیم‌گیری شایسته‌تر در خصوص مسائل اجتماعی محلات خود دارای سند آمایش مشارکت اجتماعی است که در قالب آن می‌توان به بهبود شرایط اجتماعی و توجه به اقشار مختلف این کلان‌شهر امیدوارتر بود.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا جزئیات این سند و اقداماتی که در قبال قشر دارای معلولیت شهر در محلات انجام شده است را تشریح کرد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

اخیراً سند آمایش مشارکت اجتماعی اصفهان به عنوان طرح برتر کشور انتخاب شده است، این سند چه ویژگی‌هایی دارد؟

مدیریت شهری اصفهان در سال‌های اخیر در عرصه توانمندسازی اجتماعی ورود خوبی داشته است و خود را در بسیاری موارد برای حل آسیب‌های اجتماعی سهیم کرده است؛ این موضوع باعث شده تا محتواهای لازم برای برنامه‌ریزی و مداخلات اجتماعی در قالب سند آمایش مشارکت اجتماعی محلات در اختیار مدیران شهری قرار گیرد.

می‌توان گفت یکی از کارهای بزرگ و بی‌سابقه‌ای که در اصفهان اتفاق افتاد، تدوین سند آمایش مشارکت اجتماعی محلات است که حاصل ورود به مسائل ریز شهر بود و تصمیم‌گیران بر اساس آن اکنون دانش کافی درباره موضوعات اجتماعی شهر را دارند و این سند می‌تواند نقشه راهی برای مسائل اجتماعی کلان‌شهر اصفهان باشد.

مدیریت شهری این تجارب و محتواهای مربوط به آن را در اختیار دارد اما دستاوردهای آن تنها مربوط به شهر اصفهان نمی‌شود و مدیریت استانی نیز می‌تواند برای حل آسیب‌های اجتماعی از آن استفاده کند. با توجه به نزدیکی ویژگی‌های اجتماعی اصفهان با شهرهای اطراف، راهبردهای سند به این شهرها نیز قابل تعمیم خواهد بود.

چالش‌های جمعیتی، میزان نیازها، آسیب‌ها، ویژگی‌ها و معضلات اجتماعی به تفکیک محلات شهر در سند گنجانده شده و اقدامی ارزشمند در اصفهان بشمار می‌آید که در نوع خود اتفاقی بی‌نظیر است؛ مجمع شهرداری‌های کلانشهرهای کشور نیز این سند را به عنوان الگویی برای تمام کشور دانسته و در دسترس تمام شهرها خواهد بود.

در سند آمایش مشارکت اجتماعی، برای حل معضلات پیشروی تمام اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده محلات برنامه‌ریزی شده است؟

مزیت این سند این است که جامعیت دارد و تمام معضلات اجتماعی را در رده‌ها و مقاطع مختلف سنی و جنسیتی و با توجه به ویژگی‌های مردم‌شناسی در همه محلات مدنظر قرار می‌دهد. بدین سبب نه تنها برای اقشار آسیب‌پذیر، بلکه برای افراد آسیب‌دیده در هرکدام یک از محلات نیز مسائل راهبردی در این سند منظور شده تا نقشه راهی برای رویکردهای اجتماعی مداخله‌ای در وسعت محله‌ای باشد.

بر اساس این سند می‌توان امید داشت که چتر حمایتی مدیریت شهری در قبال اقشاری همچون معلولان کامل شود؟

در مجموع باید وضعیت اقشاری همچون معلولان را در جامعه ببینیم؛ ما در کشور قوانین حمایتی بزرگی نداریم و آنچه وجود دارد، جامع نیست. در کشورهای توسعه یافته از بدو تولد تا پایان عمر خدمات ویژه‌ای برای معلولان در نظر گرفته می‌شود و فردی که دارای معلولیت شدید است، و تا ۱۲ ساعت در طول روز از خدمات پرستار ویژه و هفته‌ای یک بار از خدمات کلینیکی و حمل و نقل رایگان برخوردار می‌شود در حالی که در ایران جز مبلغی اندکی که بهزیستی به عنوان کمک‌هزینه پرداخت می‌کند و خدمات محدود توانبخشی که به معلولان ارائه می‌شود، هیچ خدمت دیگری به این قشر نمی‌شود و این افراد به معنای واقعی مظلوم هستند.

شهرداری به سهم خود در زمینه‌های مختلف سعی کرده است از معلولان حمایت کند هرچند روند برخی اقدامات در بعضی مقاطع کند بوده و فراز و نشیب زیادی داشته است. برای مناسب‌سازی معابر اعتبارات ویژه‌ای در بودجه در نظر گرفته شده است و این رویکرد در اماکن عمومی، پیاده‌روها و پارک‌ها قابل مشاهده است هرچند که هنوز کامل نیست اما اقدامات امیدوارکننده است.

از سوی دیگر شهرداری‌ها باید حمل‌ونقل را برای معلولان رایگان کنند و در مقابل نیز دولت باید یارانه آن را به شهرداری پرداخت کند اما هیچ مبلغی به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود و بدین سبب بار مالی این امر اجازه نداده تا بتوان به‌طور رایگان به معلولان شهر در حوزه حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی کرد.

البته در اصفهان از محل درآمد شهرداری یارانه‌ای برای این موضوع اختصاص یافته و با موافقت شهردار و همراهی شرکت واحد، معلولان شدید روزانه دو سفر رایگان با حمل‌ونقل عمومی دارند.

از سوی دیگر در صدد ایجاد سامانه ویژه حمل‌ونقل معلولان نیز هستیم و امیدوارم هفته آینده اعتبار آن تعیین شده و تا پایان سال این سامانه با پنج یا ۱۰ دستگاه خودروی ون آغاز به‌کار کند. تعداد ناوگان این سامانه در صورت استقبال معلولان شهر توسعه پیدا خواهد کرد.

این موضوع از تکالیف قانونی شهرداری‌هاست که باید از در منزل تا مراکز درمانی با خودروی اختصاصی به معلولان ارائه خدمت کنند.

روز گذشته نیز لایحه با هدف تسهیلات برای خرید و احداث خانه معلولان در صحن علنی شورا تصویب شد، درباره آن نیز توضیح می‌دهید؟

بر اساس توافقی که در گذشته میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور منعقد شده است، شهرداری‌ها باید در خرید و احداث خانه برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر تخفیف، رایانه و تسهیلات قرار دهند. بدین سبب روز گذشته مصوبه‌ای برای ارائه تسهیلات به این خانواده در صحن علنی به نتیجه رسید و این افراد از برخی معافیت‌های مربوط به عوارض ساختمانی برخوردار شدند.

البته مصوبه‌ای از قبل وجود داشت که مبلغ آن حدود ۱۰ میلیون تومان بود که با مصوبه جدید شورا به ۳۰ میلیون تومان رسید و به نوعی این مبلغ به‌روزرسانی شد. بر اساس این مصوبه هر خانواده تنها یک بار از مساعدت استفاده می‌کند.

در این خصوص سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت می‌کنند؟

در شهر اصفهان حدود ۴۰۰ خانواده دارای دو فرد معلول وجود دارد که الزام قانونی برای تمام دستگاه‌های متولی جهت حمایت از آنها در تأمین مسکن وجود دارد. سایر دستگاه‌ها نیز باید برای خرید خانه کمک کنند و تسهیلات موردنیاز را در اختیار این خانواده‌ها بگذارند.

شهرداری‌ها در رابطه با قانون تکلیف خود را انجام داده و آنچه در توان داشته، به تصویب شورای شهر رسیده است؛ این نگاه مثبت باید در دستگاه‌هایی مانند بنیاد مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی نیز به وجود آمده و برای فراهم کردن مسکن این خانواده‌ها تسهیلات ویژه‌ای فراهم شود.

روز گذشته شورای شهر مصوبه دیگری نیز برای ایجاد تسهیلات در امر ساختن بیمارستان‌های ۱۰۰ تخت‌خوابی داشت؛ درباره آن نیز توضیح می‌دهید؟

بر اساس مصوبه شورای شهر، سرمایه‌گذارانی که اقدام به ساخت بیمارستان‌های ۹۶ تخت‌خوابی که در اصطلاح به آن ۱۰۰ تخت‌خوابی می‌گویند، کنند از عوارضی که باید به مدیریت شهری پرداخت شود، معاف خواهند شد.

این مصوبه باعث نمی‌شود سایر دستگاه‌ها که مسئولیت مستقیم در افزایش سرانه بیمارستانی شهر دارند، از وظایف خود شانه خالی کنند؟

با شیوع کرونا به‌ویژه در زمان بروز موج اول، ضعف‌ها و نیازهای اصفهان در حوزه‌های مختلف عیان شد؛ یکی از این ضعف‌ها کمبود تخت بیمارستانی بود و در برهه‌ای از زمان مجبور شدیم برای مراقبت و درمان بیماران مبتلا به کرونا از نقاهتگاه‌ها استفاده کنیم و باغ ابریشم و چند سالن سرپوشیده در شهر به این امر اختصاص یافت.

کرونا زنگ هشداری برای همه دستگاه‌های شهر و استان بود تا امکانات و زیرساخت‌های خود را برای مواقع بحران فراهم کنند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران زیادی هستند که با نیت‌های انسان دوستانه تمایل به ورود به حوزه درمان دارند و می‌توانند در ایجاد بیمارستان‌های ۹۶ تخت‌خوابی به کمک اصفهان بیایند.

از این رو برای این امر معافیت صد درصدی در نظر گرفته شد تا هدیه‌ای باشد برای سرمایه‌گذارانی که به فکر سلامت مردم هستند و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز با کم کردن موانع بروکراتیک، تسهیلات ویژه‌ای را فراهم کنند تا دستاوردهای بیشتری برای ساخت بیمارستان در اصفهان رقم بخورد.

کد خبر 473715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.