بالا شهر، پیدای پنهان

نشریه الکترونیکی "سروا" در هشتمین شماره خود سعی داشته تا به شرق و غرب شهرها و به نگاهی که نویسندگان نسبت به بالا شهر داشته‌اند، بپردازد.

به گزارش ایمنا، شاید جای تعجب باشد که تا این اندازه بالا شهر در ادبیات ما غایب است و کسی از لایه‌های زیرین آن صحبت نکرده است. در فیلم‌ها نیز بیشتر از ژست‌ها و ظاهر قضایا صحبت شده است. در مورد پایین شهر هم این معضل را در ادبیات فارسی می‌بینیم ولی نسبت به بالا شهر شاید مشکل را دو چندان بایستی در نظر گرفت.

شهرها دارای سه اتمسفر متفاوت هستند که هر کدام بخشی را در بر می‌گیرد. اتمسفر بالا شهر، پایین شهر و میانه شهر با همدیگر متفاوت است ولی آنچه بیش از همه عیان است، میانه شهر است. چراکه محل عبور و مرور و گذر است. محل شلوغی‌ها و رفت و آمد تجاری و گردشگری است. مرکز شهر را ما به عنوان اتمسفر اصلی در نظر می‌گیریم، اما نباید از اتمسفرهایی که در بخش‌های دیگر نیز ظاهر می‌شود، غافل شویم.

سروا در این شماره سعی داشته تا نگاهی بیندازد به شرق و غرب و به نگاهی که نویسندگان نسبت به بالا شهر داشته‌اند. در این میان گاه نویسندگان وارد فضاهای انتزاعی شده‌اند و گاه وارد لایه‌های زیرین اجتماعی بالا شهرنشین‌ها. امیدواریم برای شناخت و پرداخت بهتر نسبت به بالا شهر قدم‌های مؤثر اما هر چند کوچکی برداشته باشیم.

در این شماره سروا می‌توانید از مقاله‌هایی همچون "عبور از شهر"، "نقاب مرگ سرخ"، "تفنن بورژوار"، "داستان شب"، "ربات چهل ساله" و "کافه" را بخوانید.

هشتمین شماره دوماهنامه تخصصی ادبیات داستانی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

کد خبر 473492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.