کارفرمایان بیش از  ۱۳۵۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکارند

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: ۱۹ هزار و ۱۸۱ بیمه شده از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان هم مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در استان از کارفرمایان است که به دلایل مختلف وصول نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن ریاضی امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: ۲۰ شعبه اقماری و ۱۶ هزار کارگزاری در استان اصفهان تحت نظر اداره کل تأمین اجتماعی فعال است.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیونی استان (۶۶ درصد) تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، عنوان کرد: ۳۵۰ هزار مستمری بگیر و یک میلیون و ۱۵۲ هزار بیمه شده و ۱۱۰ هزار کارگاه فعال در استان از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: به طور متوسط در استان اصفهان ۹۶۰ میلیارد تومان هزینه مستمری و ۶۰ میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم.

ریاضی گفت: ابتدای اسفندماه دفترچه‌های درمانی در مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی اعم از بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه و داروخانه حذف می‌شود و نیازی به ارائه دفترچه وجود ندارد و تنها با برگ درمان دریافت خدمات امکانپذیر است.

تعویض ۱۵۰ دفترچه بیمه کاغذی در ماه

وی افزود: ۷۰ درصد خدمات به بیمه شدگان مربوط به تمدید یا تعویض دفترچه‌ها بود که ماهانه ۱۵۰ هزار دفترچه می‌شود که حذف آن به معنای کاهش ۱۵۰ هزار مراجعه به ادارات تأمین اجتماعی است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدماتی همچون ایجاد پرونده الکترونیک، حذف دفترچه‌های درمانی کاغذی، کمک به کارگاه‌های آسیب دیده از کرونا، استمهال حق بیمه کارفرمایان، پرداخت بیمه بیکاری، پرداخت غرامت ایام بیماری همچنین ارائه دیگر خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان فعالیت دارد.

وی افزود: بیمه شدگان برای استفاده از خدمات غیرحضوری این سازمان باید اطلاعات هویتی خود و افراد تحت تکفل خود را در سامانه ثبت کنند و بعد از آن می‌توانند خدمات غیرحضوری را دریافت کنند همچنین با ارائه کارت ملی و برگه درمان می‌توانند از خدمات مراکز درمانی استفاده کنند و در این صورت نیازی به وجود دفترچه بیمه کاغذی نیست.

وی تصریح کرد: با حذف دفترچه‌های کاغذی پایگاه اطلاعاتی عظیمی ایجاد می‌شود که از این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های آتی می‌توان استفاده کرد، همچنین ایجاد این پایگاه اطلاعاتی می‌تواند از مخاطرات اخلاقی بسیاری جلوگیری می‌کند.

ریاضی در خصوص کمک‌های تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و کارفرمایان در ایام کرونا، گفت: صندوق‌های مالی به دو شکل فعالیت می‌کنند یکی اینکه حق بیمه شدگان را دریافت می‌کنند و به بازنشستگان خدمات می‌دهند، نوع دیگر این است که حق بیمه‌ها به حساب صندوق واریز می‌شود و از سود آن به بیمه شده در زمان بازنشستگی حقوق پرداخت می‌شود که نظام تأمین اجتماعی از نوع اول این شیوه استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان نقش مهمی در تأمین منابع مالی این سازمان دارند، افزود: کارفرمایان در ایام کرونا با چالش‌های بسیاری برای پرداخت حق بیمه خود مواجه بودند که از طریق ستاد تسهیل در استانداری و کمیته‌های تأمین اجتماعی کارگاه‌هایی که برای پرداخت حق بیمه خود دچار مشکل بودند شناسایی شدند و برای تقسیط حق بیمه آنها همکاری لازم شد و در این راستا اداره تأمین اجتماعی استان ۱,۴۰۰ میلیارد تومان از طریق ستاد تسهیل کارگاه‌های شناسایی شده را حمایت کرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به خسارت کارفرمایان و نیروی کار آنها از شیوع کرونا، گفت: یکی از کمک‌های خاص به کارفرمایان استمهال پرداخت حق بیمه آنها بوده که این موضوع از اسفند ۹۸ با بخشنامه‌های مختلف ابلاغ شد و در پی شناسایی کارگاه‌ها، این کمک به کارفرمایان مشاغل آسیب دیده از کرونا مانند هتل‌ها و آموزشگاه‌ها شد.

وی در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگان خسارت دیده از کرونا، گفت: علاوه بر کارفرمایان، کارکنان برخی مشاغل هم در ایام کرونا به نوعی بیکار شدند که با تعاملات صورت گرفته با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری به افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از طریق دولت و صندوق توسعه ملی تأمین شد و در ایام بیماری افراد مشمول هزینه لازم را دریافت کردند همچنین این ایام جز سابقه کاری آنها محسوب شد.

پرداخت عیدی مستمری بگیران در بهمن ماه

ریاضی با اشاره به پرداخت عیدی مستمری بگیران، تصریح کرد: هفته گذشته هیئت دولت مبلغ عیدی مستمری بگیران تأمین اجتماعی را تعیین کرد که به فاصله ۲۴ ساعت عیدی آنها در بهمن ماه پرداخت شد که این اتفاق در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته در کل کشور تخت پوشش تأمین اجتماعی هستند، اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از منابع داخلی این سازمان اجرا شد که این یک مطالبه داخلی بود اگرچه با وضع ایده‌آل فاصله داریم، همچنین سهم بیمه تکمیلی سازمانی افراد از ۳ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان افزایش یافت که این امر هم یکی دیگر از کمک‌های سازمان به مستمری بگیران بوده است.

افزایش ۱۰ برابری میزان پرداخت تسهیلات به بازنشستگان

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در خصوص اعطای وام به بازنشستگان، تصریح کرد: با تعامل صورت گرفته با بانک رفاه هر ساله مبلغی به عنوان وام بازنشستگان تعیین می‌شد که در سال جاری این مبلغ به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر سال ۹۸ که ۲۰۰ میلیارد تومان بوده افزایش یافته است که فرآیند اخذ این وام‌ها هم به صورت غیرحضوری انجام می‌شود البته بانک برخی محدودیت‌ها را برای افراد بالای ۷۷ سال تعیین کرده بود که با رایزنی‌ها، این محدودیت‌ها هم برداشته شد.

وی در خصوص دیگر خدمات تأمین اجتماعی اظهار کرد: خدمت دیگر اعطای هزینه‌های اروتز و پروتز به بیمه شدگان است که در سال جاری مبلغ آن نسبت به سنوات قبل ۱۰ برابر افزایش داشته است، حذف فرانشیز درمان ذی‌نفعان سازمان در مراکز دولتی نیز از دیگر خدمات تأمین اجتماعی است.

ریاضی با اشاره به پراکندگی جمعیتی بیمه شدگان در همه نقاط کشور، اظهار کرد: ممکن است تأمین اجتماعی در هر منطقه‌ای مرکز پزشکی ملکی یا طرف قرارداد نداشته باشد که به همین منظور فرانشیز همه بیمارستان‌های دولتی صفر شد و امسال خدمات سازمان به بیمه شدگان قابل مقایسه با هیچ سالی نبوده است اما به دلیل وجود کرونا و بد شدن وضع اقتصادی اقدامات سازمان نمود آن‌چنانی نداشته است.

در بازرسی‌ها موضوع دورکاری مورد توجه است

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها موضوع دورکاری لحاظ شده است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه برخی مشاغل ماهیت دورکاری دارند و ماهیت کار آنها عدم حضور در محل کار است به همین دلیل این نکته در بازرسی محیطی بازرسان مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در خصوص بیمه خبرنگاران اظهار کرد: حق بیمه افراد ۳۰ درصد است که سهمی از آن را کارفرما پرداخت می‌کند، ۱۰ درصد این مبلغ سهم فرد بیمه شده است و در بیمه خبرنگاران مابقی این مبلغ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده یا از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود، اما امسال در هدفمندی یارانه‌ها بودجه‌ای برای بیمه خبرنگاران دیده نشده است همچنین برای معرفی افراد جدید هم محدودیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از قطع شدن بیمه خبرنگاران جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برای احتساب سخت و زیان‌آور بودن یک شغل نظر چند ارگان قبل از تأمین اجتماعی باید لحاظ شود، گفت: اداره کار و امور اجتماعی سخت و زیان‌آور بودن مشاغل را بررسی می‌کند اما تطبیق این موضوع با تأمین اجتماعی است و در مورد قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هنوز هم ابهاماتی وجود دارد چرا که این قانون از دهه ۸۰ اجرا می‌شود و تاکنون تغییری نداشته است.

ریاضی در خصوص معایب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اظهار کرد: ضرر و زیان هر فرد بازنشسته مشاغل سخت و زیان‌آور به سازمان تأمین اجتماعی ۱۰۰ میلیون تومان است چرا که کارفرما در این مشاغل تنها چهار درصد حق بیمه پرداخت می‌کند و فرد بیمه شده ۱۰ سال زودتر بازنشسته می‌شود و ۱۰ سال هم کمتر حق بیمه می‌دهد و در این رابطه صندوق‌های بازنشستگی در سطح دنیا موافق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند.

۱۹ هزار و ۱۸۱ بیمه شده از بیمه بیکاری استفاده کردند

وی در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به افراد، گفت: ۱۹ هزار و ۱۸۱ بیمه شده از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان هم مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در استان از کارفرمایان است که به دلایل مختلف وصول نشده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه حداقل دستمزد را شورای عالی کار تصویب می‌کند، گفت: حداقل حقوق یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و حداکثر آن بیش از ۱۳ میلیون تومان است، اگر بازنشسته‌ای زیر مبلغ حداقلی دریافت می‌کند جز کسانی است که با قانون ۱۰ سابقه کار بازنشسته شده و طبق قانون بر اساس سنوات خدمات مستمری و عیدی دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص طرح ۳۰۷۰، اظهار کرد: تأمین اجتماعی دوشنبه‌های دیجیتالی را برای رونمایی از خدمات غیرحضوری خود اجرا می‌کند که در درگاه تأمین اجتماعی ۲۰ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و ۱۰ خدمت دیگر تا پایان سال هر هفته دو یا سه خدمت رونمایی می‌شود تا ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری به بیمه شدگان ارائه شود.

ریاضی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسان سازی حقوق برای بازنشستگانی که قبل از سال ۹۹ بازنشسته شده‌اند اجرا شد و افرادی که سنوات پرداخت حق بیمه آنها به سازمان تأمین اجتماعی به نسبت بیشتر بوده افزایش حقوق بیشتری داشته‌اند، همچنین کارگزاری‌ها عمدتاً در تعویض و تمدید دفترچه‌ها، انعقاد قراردادهای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد و بازرسی از مشاغلی چون قالیبافان و کارگران ساختمانی فعال هستند.

وی در خصوص لزوم ثبت مشخصات هویتی برای دریافت خدمات غیرحضوری، افزود: ثبت مشخصات هویتی افراد شامل مشخصات فردی، شماره تلفن همراه و شماره حساب برای سهولت کار در بانک رفاه در سامانه es.tamin.ir ثبت می‌شود و در صورت هرگونه مشکل شماره تلفن ۱۴۲۰ به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی بیمه شدگان است.

کد خبر 473409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.