نحوه نسخه‌نویسی و دریافت دارو پس از حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی

چاپ دفترچه‌های تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه امسال متوقف و طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی درمانی با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی میسر خواهد بود.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تأمین اجتماعی، در بخشنامه‌ای که از سوی این سازمان منتشر شد آمده است که با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و غیره) در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال ۱۳۹۹ متوقف می‌شود.

به این ترتیب از اول اسفندماه سال ۱۳۹۹ صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند.

پزشکان طرف قرارداد چگونه نسخه بنویسند؟

اما در بخشنامه مذکور درباره نحوه نسخه نویسی از سوی پزشکان به دو صورت الکترونیک و غیر الکترونیک توضیح داده شده است.

نسخه‌نویسی الکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی…) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند.

در این صورت حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.

نسخه‌نویسی غیرالکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و…) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی / شناسنامه / دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب / مرکز درمانی (ترجیحاً در قطع A۵) اقدام می‌کند.

لازم به ذکر است تا زمان ابلاغ استاندارد لازم برای سرنسخه از طرف سازمان، دستور پزشک باید به صورت خوانا در دو برگ تجویز شود.

- برگ اول سرنسخه برای مراجعه به داروخانه و سایر مؤسسات پاراکلینیک به بیمار و برگ دوم سرنسخه برای دریافت حق‌الزحمه به مدیریت درمان استان تحویل می‌شود. ارسال برگ دوم سرنسخه مخصوص پزشک به مدیریت درمان استان، کما فیالسابق مشابه فرآیند ارسال برگ مخصوص پزشک در دفترچه درمانی است.

- ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت کد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) بر روی سرنسخه پزشک / مرکز درمانی الزامی است (ثبت کد پیگیری استحقاق درمان توسط پزشکان تا اطلاع ثانوی اجباری نیست).

- چنانچه از تاریخ اول اسفند ۹۹ و بعد از آن، برخی از بیماران با دفترچه درمانی خود به پزشک مراجعه کنند، پزشک می‌تواند در صورت عدم امکان نسخه‌نویسی الکترونیک، همانند روال سابق از دفترچه درمانی بیماران برای تجویز خدمات پزشکی استفاده کرده و برگ مخصوص پزشک را مانند قبل به مدیریت درمان استان ارسال کند.

- پزشک طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملکرد خود (اعم از انجام ویزیت و خدمات) که با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمانی بیماران انجام شده است در فرم ثبت نسخ کاغذی سامانه نسخه الکترونیک مانند قبل اقدام و نسخ کاغذی را در پایان ماه به مدیریت درمان استان ارسال کند.

پزشکان غیر طرف قرارداد چگونه نسخه بنویسند؟

- پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.

- در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و…)، پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب / مؤسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

- از آنجایی که تجویز برخی داروها (از قبیل داروهای تحت وب، بیماران خاص، سرطانی، MS و… )، صرفاً از طریق نسخه الکترونیک، در دستور کار سازمان است ضروری است اطلاع‌رسانی لازم به پزشکان و مؤسسات تشخیصی و درمانی غیرطرف قرارداد برای استفاده از بستر الکترونیک برای نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ الکترونیکی انجام پذیرد. تمهیدات لازم برای ایجاد دسترسی مؤسسات مذکور برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط مدیریت درمان استان فراهم می‌شود.

- داروخانه‌ها و مؤسسات پاراکلینیک برای ارائه خدمات بر بستر غیرالکترونیک (نسخ کاغذی) حتی‌الامکان باید نسبت به دریافت و ثبت کد پیگیری اقدام کنند. ثبت کد پیگیری پس از تکمیل مشخصات بیمه‌شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود.

اگر بیماری نسخه الکترونیک نداشته باشد، دارو را چگونه دریافت کند؟

- در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها و یا مؤسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

- مؤسسات مذکور موظف هستند با استفاده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک‌/موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) و یا سامانه‌ی تحت مالکیت مرکز (از طریق پیاده‌سازی API)، و ارائه خدمت اقدام کرده و نسخ کاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال کنند. فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچه‌های درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.

- از آنجایی که نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک برای تکمیل پرونده سلامت بیمه‌شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الکترونیک در اولویت سازمان قرار دارد. استفاده از نسخ کاغذی صرفاً در مواردی مجاز است که نسخه‌نویسی الکترونیک به دلایل نرم افزاری (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و…) و سخت افزاری و… فراهم نباشد.

- هماهنگی لازم با بیمه مرکزی برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه تکمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشک بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده می‌تواند نسخه کاغذی پزشک را کما فی السابق به بیمه تکمیلی مربوطه تحویل و اقدام کند.

- تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کد ملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استفاده از کد ملی "غیر" و " من غیر حق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل کند.

- لذا تمامی پزشکان و مؤسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارائه خدمت به افراد با کد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری کنند. مسئولیت حقوقی و قضائی حاصل از ارائه و یا استفاده از کد ملی "غیر" به عهده شخص / اشخاص مربوطه خواهد بود.

کد خبر 473380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.