بورس امروز ۱۸ بهمن + اخبار و وضعیت

شاخص کل بورس تهران با افت ۳۷ هزار واحدی ۳.۲ درصد کاهش را تجربه کرد و در محدوده ۱۱۳۵ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن با افت ۶۹۰۰ واحدی ۱.۶ درصد کاهش در محدوده ۴۱۶ هزار واحد قرار گرفت و مانند روزهای گذشته نشان از افت قیمتی بیشتری نمادهای بزرگ بازار نسبت به نمادهای کوچک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز شنبه ۱۸ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: ارزش کل معاملات بازار بورس ۷۰ هزار میلیارد ریال و بازار فرابورس ۴۵ هزار میلیارد ریال می‌باشد، ارزش کل بازار بورس به سطح ۴۵.۱۴۹.۷۵۰ میلیارد ریال رسیده و ارزش بازار اول و دوم فرابورس به ۱۱.۷۴۱.۸۱۱ میلیارد ریال رسیده است.

برخلاف تلاش‌های انجام شده در هفته گذشته از سمت سهامداران عمده و بازارگردان های بازار سرمایه امروز نیز بازار با فشار فروش همراه بود و با یک بازار سراسر قرمز روبرو بودیم و برخی از تک نمادها سبز پوش بودند؛ بخش عمده‌ای از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد هستند مسئله امروز بازار مشکل ارزندگی نیست و صرفاً اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه است.

اگر شاکله بازار را به دو مسیر عرضه و تقاضا تقسیم کنیم درزمان روند صعودی سه عمل به صورت قدرتمند علیه ورود پول ایستادگی کرد و بخش عمده از نقدینگی موجود را دریافت کرد؛ این سه عامل را می‌توان به صورت خلاصه سهام عدالت، صندوق‌های دولتی، عرضه سهامداران عمده دانست.

حال در صورتی که قصد متعادل سازی بازار وجود دارد شاید بهتر باشد نمادهای بازار گردان به جای خرید در حداقل قیمتی در سطوح بالاتری خریداری کنند تا سایر معامله گران نیز دست به خرید بزنند؛ وقتی نگاهی به نرخ ارز در یک ماه اخیر می‌کنیم شاهد کاهش چندانی نیستیم اما بازار سرمایه همچنان در حال اصلاح قیمتی است.

وعده‌هایی مانند نرخ ارز ۱۵ هزار تومانی بازار سرمایه را با مشکل روبرو کرد در صورتی که همه ما می‌دانیم نرخ ارز در چنین محدوده‌ای نیست، امید است نهادهای مهم بازار سرمایه در روزهای آتی اقدامی جدی در جهت حمایت از بازار داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین کارهای جدیدی که انجام شد بحث پیش بینی سود شرکت‌ها بود که در سامانه کدال در دسته افشای اطلاعات گروه ب قرار گرفت اما سرمایه گذاران به دلیل وجود جو منفی توجه بسیار کمتری به وضعیت سودسازی شرکت‌ها دارند.

بیشترین تأثیر منفی در شاخص کل

برخی از نمادها با بیشترین تأثیر منفی عبارت اند از فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد، تاپیکو، شپنا، وغدیر، وبملت، خودرو، رمپنا، شتران، وتجارت، شبندر، اخابر، فخوز، ومعادن پارسان، همراه، حکشتی، وبصادر، نوری و شپدیس.

برخی از نمادهای کوچک بازار نیز سبز پوش بودند مانند ساروم، غنوش، حپترو، خکمک، زپارس، سیلام، خزر، غدشت، غمهرا، قمرو، سخاش، کفپارس، بکام، سشکال، سنیر، فلوله، فاذر و سکرما.

مصوبات جدید سازمان بورس

در روز جمعه _۱۷ بهمن ماه_ سهامداران شاهد جلسه هیئت مدیره سازمان بورس در پشت درهای بسته بودند؛ خروجی این جلسه ۸ مصوبه که به چند مورد آن می‌پردازیم امید است.

مصوبه اول در خصوص اجازه به صندوق توسعه بازار در جهت انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در جهت انتشار اوراق تبعی فروش است به صورت خلاصه می‌توان گفت این اوراق یکی از ابزارهای مشتقات مالی است که در جهت پوشش ریسک سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به زبان ساده معامله‌گر اگر فکر می‌کند قیمت سهام در آینده پایین‌تر می‌آید و تصمیم به فروش سهام خود دارد می‌تواند سهام خود را نگهداری کند و به جای آن اختیار فروش سهام خود را در یک تاریخ مشخص با یک قیمت مشخص خریداری کند.

به علت اینکه این ابزار در جهت حمایت بازار استفاده می‌شود قیمت‌های سررسید قیمت‌های بالاتری هستند و دارنده برگه اختیار فروش تبعی در صورتی که قیمت در موعد سررسید پایین‌تر از نرخ سررسید باشد با اعمال قرارداد مابه تفاوت قیمت و سهام را دریافت می‌کند و اگر بالاتر باشد از اعمال قرارداد امتناع می‌کند.

لازم به ذکر است این اختیارات فروش تبعی به این صورت است که شخص دارنده تا زمان سررسید باید دارایی پایه خود را نگهداری کند و به اندازه دارایی پایه خود می‌تواند اختیار خریداری کند؛ این موضوع کمک می‌کند که از برخی از فشارهای فروش در بازار کاسته شود و حتی خریداران جدیدی نیز اقدام به ورود کنند.

مصوبه دوم در خصوص تغییر ضریب تعدیل سهام و حق تقدم از ۴۵ به ۶۰ درصد می‌باشد اما موضوعی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که به دلیل شرایط اصلاحی بازار ممکن است معامله گران از اعتبارات استفاده نکنند.

مصوبه سوم مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری ناشران مورد بازنگری قرار گیرد؛ همچنین بیان شد که در صورت امکان خرید واحدهای صندوق بازارگردانی برای مردم در صورت امکان فراهم شود.

مصوبه چهارم در خصوص ارائه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت است که با بانک‌ها مذاکرات لازم شده است؛ همچنین گفته شده که کارت‌های اعتباری به سهامداران خرد نیز تعلق می‌گیرد.

مصوبه پنجم در خصوص بازنگری در دستورالعمل سهام ترجیحی بود که سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام علاوه بر کارکنان شرکت به شرکت‌های زیر مجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد.

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات


 

کد خبر 473272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.