جالی خالی لیدرهای اصلاح طلب در سازوکار انتخاباتی ۱۴۰۰

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

نمی‌شود شخص هم بازیکن و هم داور باشد

محمدرضا خباز، فعال اصلاح‌طلب درباره غیبت آیت‌الله موسوی خویینی‌ها در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: در چند دوره گذشته با مدیریت و محوریت رئیس دولت اصلاحات نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تشکیل شد که به‌رغم موفقیت این نهاد در سه دوره پیاپی، در انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب فقط ۸ حزب حضور داشتند.

وی افزود: به همین دلیل جریان اصلاحات به این نتیجه رسید که شورای‌عالی فعالیت خود را متوقف کند و خود را هزینه نکند و همین ۸ حزب به نحوی که صلاح می‌دانند در انتخابات مجلس لیست بدهند و بعد هم که به دلیل مشارکت حداقلی، با استعفای رئیس و نایب رئیس این شورا، فعالیت خود را متوقف کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: بعد از آن اتفاق طبیعی بود اجماع دیگری شکل بگیرد. زیرا رسیدن به اجماع یک اضطرار و امری اجتناب‌ناپذیر است. همه اصلاح‌طلبان بر حضور رئیس دولت اصلاحات متفق‌القول‌اند ولی در عین حال او بنا به روحیات دموکراتیکی که دارد، تصمیم گرفت که مجدداً مجموعه اجماع ساز با همفکری اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد کند.

خباز درباره توافق اصلاح طلبان برای تشکیل نهاد اجماع ساز، گفت: ما جز این کار چاره‌ای نداشتیم، ممکن است در مقام عمل با مشکلات، ایرادات و اشکالاتی مواجه شویم ولی اجماع تنها گزینه اصلاح طلبان در این مقطع است. البته باید اضافه کنم تاکنون مخالفتی از سوی احزاب و اشخاص اصلاح طلب با این مجموعه ندیدم.

وی ادامه داد: این نهاد جدید است و هم اینکه از همه احزاب اصلاح‌طلب یک نفر عضو هستند و مهم‌تر از همه ۱۵ شخصیت برجسته و از نخبگان سیاسی با روش خاصی به عنوان افراد حقیقی این نهاد انتخاب شدند. احساس می‌کنم نهاد اجماع ساز از حمایت نسبی و بالای ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان برخوردار است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره دلیل حضور نیافتن افرادی مانند محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شاید به دلیل احتمال نامزد شدن آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت نشده‌اند. نمی‌شود شخص هم بازیکن و هم داور باشد. کسانی که احتمال نامزد شدن آنها وجود دارد، طبیعتاً خودشان در نهاد مذکور حاضر نمی‌شوند چون در نهاد باید داوری کرد. این افراد اعلام کردند که ما کنار می‌رویم چون اعضای نهاد اجماع ساز باید بی‌طرف باشند و قصد نامزدی در انتخابات را نداشته باشند

احمدی نژاد کارنامه درخشانی از خود به‌جا نگذاشت

محمد جواد نیکفر، رئیس ستاد مرکزی ائتلاف بزرگ اصولگرایان با بیان اینکه جایی برای فرصت سوزی در کشور برای انتخابات پیش رو وجود ندارد، خاطر نشان کرد: اگر فردی دارای برنامه و توان اجرایی قابل قبول برای حل مشکلات معیشتی و امنیتی حضور پیدا کند تا میزان مشارکت مردمی بالا می‌رود. متأسفانه فرصت‌های زیادی با آزمون و خطای مدیران قبلی از بین رفته است و جایی برای فرصت سوزی وجود ندارد.

وی در انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری، به نقش احزاب در انتخابات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جناح‌ها کارنامه درخشانی ندارند، ولایت پذیری و گفتمان انقلابی و ساماندهی وضعیت معیشتی می‌تواند در انسجام مردمی تأثیر بسیار خوبی داشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی ائتلاف بزرگ اصولگرایان درباره حضور نامزد نظامی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، یادآور شد: مقوله مهم جهان امنیت است در شرایط فعلی یک فرد باسابقه نظامی‌گری که اشراف اقتصادی هم داشته باشد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به دلیل اهمیت ژئو استراتژیک منطقه غرب آسیا و موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه و جهان در شرایط فعلی یک فرد با سابقه نظامی و انقلابی که علاوه بر تخصص در علم اقتصاد، اشرافیت کلان اقتصادی هم داشته باشد می‌تواند گزینه ایده‌الی باشد.

نیکفر با بیان اینکه بعید است شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به نامزد واحد برسند، به حضور احمدی نژاد در انتخابات اشاره کرد و افزود: او ظاهراً علاقه‌مند به حضور در انتخابات است، اما آزموده را آزمودن خطاست. احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری خود کارنامه درخشانی از خود به جا نگذاشت و به جای پاسخگویی، خط قرمز تعیین کرد. چنین فردی نمی‌تواند حلال مشکلات کشور باشد بلکه خودش مسبب مشکلات می‌شود. مردم تحمل آزمون و خطای دیگری را ندارند. در شرایط فعلی مدیریت هوشمندانه و ولایت پذیر می‌تواند انسجام کشوری ایجاد کند و لجبازی جایگاهی ندارد.

اصغرزاده: حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همایش «مردم و انتخابات ۱۴۰۰» که به صورت لایو اینستاگرام برگزار شد درباره چند و چون انتخابات پیش‌رو و نحوه فعالیت اصلاح‌طلبان سخنرانی کرد. آنطور که اعتماد آنلاین گزارش کرد اصغرزاده در این همایش اظهار کرد: اصلاح‌پذیر بودن یا اصلاح‌ناپذیر بودن، مساله این است. اساساً اصلاح‌طلبان کجای جریان سیاست قرار می‌گیرند؟ شما کسانی هستید که انقلاب را به خاطر دارید. من خودم راوی دست اول انقلاب هستم. در سال ۵۶، رژیم شاه مقتدر بود و از نظر نظامی و اعتبار بین‌المللی و امنیتی و قدرت پلیسی، در منطقه حرف اول را می‌زد، اما در آن نظام مردم دیده نمی‌شدند. حتی مشروعیت نظام به خاطر کودتای ۲۸ مرداد زیر سوال بود و این صحبت‌ها می‌شد که این رژیم دست‌نشانده است.

وی افزود: ما صحبت از مردمی می‌کنیم که صاحب حق هستند. وضعیت فعلی را ببینید. ما حتی جرأت نمی‌کنیم درباره رهبر آینده صحبت کنیم در حالی که می‌دانیم این مساله تا چه اندازه اهمیت دارد. یا درباره اسلام قشری سنتی که آبروی ما را در دنیا برده صحبت نمی‌کنیم. حتی در جمع‌های اصلاح‌طلب درباره این موضوعات نمی‌توانیم حرف بزنیم.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: هیچ سیستمی، اصلاحاتی که بخواهد موجودیت او را از بین ببرد نمی‌پذیرد چون دیگر اسمش براندازی می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلاح‌طلبان دوپاره شدند. عده‌ای از روحانی و فراکسیون امید حمایت و عده‌ای اینها را نقد می‌کنند.

اصغرزاده تاکید کرد: ما گفتیم اسلام ذاتش رحمانی است و آمده مشکلات مردم را رفع کند و اسلام بد، اسلام داعش و طالبان است. اما اگر در این میان عده‌ای همان اسلام را می‌پذیرند، دیگر اصلاح‌طلبی وجود ندارد. انقلاب اسلامی بر آزادی مدنی تکیه زده بود و مردم را شهروند درجه یک دانست، اما همین انقلاب اگر علت تبعیض و خودی و غیرخودی کردن باشد باید چه کنیم؟

وی گفت: اصلاحات می‌خواست با پشتوانه مردم اوضاع را تغییر دهد، نه اینکه نقش زینتی داشته باشیم و صرفاً همه اتفاقات را توجیه کنیم. اگر شما می‌گوئید باید در انتخابات شرکت کنیم، که من هم با شما موافقم، من یک بسته پیشنهادی دارم. در هسته سخت قدرت که ما کاری نمی‌توانیم بکنیم چون خودشان تصمیم می‌گیرند و از نظر آنها اصلاح‌طلب خوب، اصلاح طلب مرده است، کسی که درباره حضور طالبان نپرسد، درباره نبود واکسن نپرسد، فقط موقع انتخابات بیاید و تنور انتخابات را گرم کند.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: اگر مبنا این است که خودی و غیرخودی بسازیم، اصلاح‌طلبان هم بزک کننده این فضا باشند، مردم حق دارند پای صندوق رأی نروند. پروژه یک‌دست‌سازی قدرت را تا آخر بروند. نه کودتا می‌کنیم، نه شورش می‌کنیم و نه به خیابان می‌آییم. اما حداقل در هسته نرم قدرت اجازه دهید مردم واقعاً حضور داشته باشند. ما باید مردمی را به پای صندوق رأی بیاوریم که فقط قشر متوسط نیستند، کارگر، پرستار، دانشجویان، زنان و همه اقشار در آن حضور دارند. آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند چتر خود را روی این اقشار بگسترانند؟ اصلاح‌طلبان نهایتاً ۱۰ درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟

اصغرزاده خاطرنشان کرد: اگر این انتخابات معنای تأثیرگذاری در سرنوشت را داشته باشد، ما می‌توانیم. پای صندوق رأی می‌آییم به این شرط که دولتی پای کار بیاید که انتخابات آزاد و منصفانه و رقابتی را ایجاد کند. اما اگر قرار است توجیه‌کننده وضع موجود باشیم و ناکارآمدی را به جان بخریم و از مردم بخواهیم سکوت کنند، مردم دیگر ما را تحویل نمی‌گیرند. اینها می‌تواند دستور کار کنگره ما و اصلاحات باشد، اما انتخابات باید معنادار و شرکت ما مؤثر باشد. در غیر این صورت مردم به ما می‌خندند.

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ در سازوکار اجماع ساز عضو نیستند

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب و از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوال اینکه که چرا محمدرضا عارف در این نهاد اجماع ساز حضور ندارد؟ گفت: ما یک سری ملاک‌ها برای نهاد اجماع ساز تعیین کرده بودیم و آن اینکه کسانی که در مظان کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند نباید در این نهاد عضویت داشته باشند و آقای عارف و چند نفر دیگر برای این نهاد انتخاب نشدند، در حالی که شخصیت آقای عارف برای اصلاح طلبان قابل احترام است.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چه تدبیری می‌توانند بیاندیشند که مدیریت این سازوکار مانند شورای قبلی پرحاشیه نشود؟ اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که به شورای عالی سیاستگذاری وارد بود و هم از سوی احزاب و هم از سوی برخی شخصیت‌های حقیقی مطرح می‌شد این بود که در انتخاب اشخاص حقیقی دخیل نیستیم چون تقریباً به صورت محدود و توسط دو سه نفر، اشخاص حقیقی در شورای عالی سیاستگذاری پیشنهاد و انتخاب شده بودند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب ادامه داد: در این نهاد جدید، سازوکاری طراحی شد که شخص آقای خاتمی، مستقیماً در انتخاب اشخاص حقیقی دخالت نکردند بلکه کارگروهی تعیین شدند بدین گونه که ۵ نفر از سوی شورای هماهنگی و ۵ نفر از سوی آقای خاتمی تعیین شدند و دور هم نشستند و اشخاص را انتخاب کردند.

شجاعی افزود: در این کارگروه که بنده نیز حضور داشتم در انتخاب افراد، ابتدا از خود احزاب خواست که نیروهایی را به این کارگروه معرفی کنند به بیانی دیگر بدنه، نیروهای اصلی و افراد اولیه‌ای که از بین آنها قرار بود انتخاب شود از میان احزاب بود و هیچ محدودیتی برای تعداد قرار ندادیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی احزاب ۴۰ نفر، برخی ۳۰ نفر یا ۲۰ را معرفی کردند و برخی احزاب نیز هیچ فردی را معرفی نکردند. قدم دیگری که برداشتیم تا حاشیه‌هایی برای مدیریت این سازوکار ایجاد نشود و روش، روشی دموکراتیک باشد ابتدا شاخص‌هایی را تعریف کردیم مبنی بر اینکه این اشخاص، اشخاصی باشند که دارای چنین ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و یا مهارت‌هایی باشند تا در نهایت این جمع، جمعی کامل و جامع باشد همانطور که می‌دانید به هر حال آن جمعی که مورد تأیید همه احزاب به صورت صددرصدی باشد یقیناً میسر نیست به بیانی دیگر هر جمعی انتخاب می‌شد ممکن بود بگویند چرا فلانی بود و چرا فلانی نبود.

مهدی چمران: اجماع اصولگرایان قابل پیش‌بینی نیست

مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه به دلیل پیچیدگی نمی‌توان نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را پیش بینی کرد، درباره شورای وحدت اصولگرایان گفت: تشکیل شورای وحدت و انتخاب سخنگو (منوچهر متکی) برای آن یک پدیده است.

وی درباره حضور یا غیبت خود در این شورا، گفت: تاکنون در شورای وحدت نبودم و فکر نمی‌کنم بودن من هم ضرورتی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال اجماع اصولگرایان بر سر گزینه واحد، گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما امید دارم که روی یک نامزد به اجماع برسند.

چمران درباره حمایت از گزینه مدنظر شورای وحدت اصولگرایان در صورت رسیدن به اجماع، اظهار کرد: نمی‌دانم! بستگی به شخصی که از او حمایت می‌شود، دارد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

کد خبر 473156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.