رشد ۶۰ درصدی بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ همدان

"شهرداری همدان باید درآمدهای کوششی خود را افزایش دهد تا به شهروندان نیز فشار زیادی وارد نشود. تملک، تبدیل به احسن و ایجاد ارزش افزوده در خصوص املاک نیز باید در سیاست‌های شهرداری برای سال ۱۴۰۰ گنجانده شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل بودجه شهرداری‌ها فرارسیده و شوراها باید بودجه تدوین شده شهرداری که در آن اهداف، هزینه‌ها و درآمدهای یک ساله شهر تبیین شده را بررسی و تصویب کنند.

با توجه به آنکه بودجه سیاست‌های مالی و کلان شهرداری تعیین می‌کند، کلانشهرها دقت ویژه‌ای در تدوین و تصویب آن به خرج می‌دهند. شرایط نامطلوب اقتصادی در سال جدید و شیوع کرونا بخشی از چالش‌های شهرهای کشور در سال جاری بود اما گاهاً انتقاداتی نیز به سیاست‌های مالی برخی شهرداری‌ها وارد است که در این راستا سید مسعود عسگریان، رئیس شورای شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جزئیات درآمد و هزینه‌های شهرداری همدان توضیح داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

بودجه سال آینده شهرداری همدان چند روز پیش به شورای شهر ارائه شد؛ جزئیات آن به چه شرح است؟

شامگاه سه شنبه ۱۴ بهمن ماه بودجه شهرداری توسط شهردار همدان در صحن شورای شهر به رئیس شورا تقدیم شد. مبلغ این بودجه یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۵۰ میلیارد تومان آن جاری و حدود ۹۵۰ میلیارد تومان نیز عمرانی است که تا چند روز آینده این لایحه را مطالعه شده و روند بررسی آن آغاز خواهد شد.

چه مواردی در ارائه این بودجه اولویت دارد؟

با توجه به اینکه به تازگی بودجه در اختیار شورا قرار گرفته، درباره جزئیات آن اطلاعی نداریم. نسخه‌هایی از لایحه بودجه به اعضای شورای اسلامی شهر ارائه شده تا آنها نیز جزئیات را مطالعه کنند و در هفته جاری نقطه نظراتشان درباره بودجه را ارائه دهند.

تحقق بودجه سال ۹۹ تاکنون راضی کننده بوده است؟

در شش ماه اول سال شاهد وضعیت خوبی بودیم و در این مدت حدود ۸۷ درصد از بودجه شهرداری محقق شد؛ بدین سبب بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد این بودجه تا پایان سال محقق شده و به اهداف مدنظر خواهد رسید. البته فارغ از موضوعات عددی و ترازهای بودجه، با توجه به افزایش قیمت‌ها و اینکه شهرداری یک روند درآمدی ثابت دارد، اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه شده و تکمیل نشده است؛ سال گذشته پیش بینی‌های ما به گونه‌ای بود که پروژه‌های عمرانی به پیشرفت فیزیکی مد نظر برسد اما این افزایش قیمت‌ها اهداف ما را مخدوش کرد و به‌طور مثال اگر با میزان مشخصی از درآمد ۱۰۰ واحد پروژه پیش‌بینی شده بود، هنگام اجرا به ۴۰ واحد می‌رسید که همین موضوع باعث می‌شود بخشی از پروژه‌ها باقی بماند.

بودجه سال جدید شهرداری نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش داشته است؟

بودجه سال ۹۹ یک‌هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود که اکنون پیشنهاد برای سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که نشان دهنده رشد ۶۰ درصدی بودجه است.

این رشد ۶۰ درصدی بودجه فشار سنگینی بر دوش مردم نمی‌گذارد؟

بدیهی است که همانند دولت، شهرداری ۳۰ درصد به تعرفه عوارض محلی اضافه می‌کند، بخش دیگری از درآمد که حاصل فروش املاک است نیز متأثر از افزایش قیمت‌ها خواهد بود؛ در سال جاری بیشتر درآمد شهرداری از فروش املاک به دست آمد؛ همچنین سطوح خدمات افزایش پیدا کرده که بهای آن هم افزایش می‌یابد؛ شهرداری نمی‌تواند با توجه به اقتصاد کنونی با قیمت قبل خدمات ارائه کند پس همین موضوع باعث می‌شود بهای خدمات افزایش پیدا کند. به‌طور مثال قیمت قیر از سال ۹۸ چهار برابر شده است.

البته شهرداری باید درآمدهای کوششی خود را افزایش دهد تا به شهروندان نیز فشار زیادی وارد نشود. تملک، تبدیل به احسن و ایجاد ارزش افزوده در خصوص املاک نیز باید در سیاست‌های شهرداری برای سال ۱۴۰۰ گنجانده شود.

یکی از انتقادات به عملکرد مالی شهرداری همدان این است که در فروش املاک زیاده روی می‌کند، نظر شما چیست؟

در برخی موارد شاهد بودیم که شهرداری در تقسیم و تفکیک اراضی به قطعات کوچک‌تر در قالب قانون ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها فعالیت خوبی داشته است که این موضوع از جمله فعالیت‌های کوششی محسوب می‌شود.

در خصوص املاک مازاد نیز شورا این اجازه را به شهرداری داد که برای جلوگیری از فشار به مردم زمین‌های خود را به فروش برساند، ۵۷ درصد درآمد شهرداری به فروش املاک تخصیص داده شد. این رویداد می‌تواند محل درآمد خوبی باشد و به بودجه شهرداری برای کاهش بخشی از هزینه‌ها و جلوگیری از تحمیل فشار مالی به شهروندان کمک کند.

از دیگر انتقادات که در ماه‌های اخیر به مدیریت شهری شده، نبود بستر مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران است؛ چرا سرمایه گذاران رغبتی برای حضور در همدان ندارند؟

اتفاقی که از آن نام می‌برید، تنها در همدان رخ نداده بلکه تمامی شهرها با این مشکل مواجه هستند، سرمایه گذاران ممکن است سال گذشته برای ورود به عرصه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده باشند اما با توجه به شرایط کنونی و کرونا از سرمایه گذاری دوری می‌کنند زیرا نمی‌توانند به آن پیش بینی‌هایی که انجام داده‌اند برسند و همین موضوع باعث شده سرمایه گذاران از این کار استقبال نکنند. در همدان مانعی از سمت شورا و شهرداری وجود نداشته بلکه معادلات و تحلیل خود سرمایه گذاران باعث شده تا روند کندتری را در این خصوص داشته باشند.

سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر همدان نیز برای ورود سرمایه گذاران مانع‌تراشی نمی‌کنند؟

به نظرم همه امور مهیا است و سازمان‌ها هیچگاه جلوی ورود سرمایه‌گذاران را نمی‌گیرند؛ خود سرمایه‌گذار باید پیگیر موضوعات اداری باشد که در این زمینه هم کارهای اداری باعث نمی‌شود این روند کند شود بلکه شاید تحلیل سرمایه‌گذاران این بوده که فعلاً با توجه به شرایط ورود نکنند.

چه زمانی بودجه به صحن علنی ارائه می‌شود؟

تا دهم اسفندماه زمان داریم که لایحه بودجه را بررسی و تصویب کنیم چون حجم بودجه زیاد است، اما سعی می‌کنیم تا قبل از شروع سال جدید بودجه به نحوی ارائه شود که در انجام خدمات خدشه‌ای وارد نکند.

کد خبر 472851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.