تبدیل هفت هزار ایده به یک طرح شهری در بوگوتا

دریافت هفت هزار ایده از سوی شهروندان بوگوتا به عنوان دستاوردی موفق برای شهردار پایتخت کلمبیا محسوب می‌شود چرا که نشان داد مردم به تأثیر مشارکت خود بر اجرای طرح‌های شهری اطمینان کامل دارند و مدیران بیش از هر موضوع دیگری، مشاوره با شهروندان در امور شهری را ارجح می‌دانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلادیا لوپز هرناندز، شهردار کنونی پایتخت کلمبیا، قبل از به مقام رسیدن خود در سال ۲۰۲۰، از بازطراحی یکی از بزرگراه‌های اصلی شهر و تبدیل آن به مسیری سبز برای تحرک پایدار و فعال خبر داده بود. یکی از اهدافی که کلادیا لوپز پس از رسیدن به مقام شهردار بوگوتا در پیش گرفت، جلب مشارکت گسترده مردم در طراحی دوباره شهری و رفع نواقص آن بود. در این راستا، قرار است لوپز خیابان Avenida Séptima را که از قرن شانزدهم به عنوان خیابان سلطنتی شناخته شده است و از نظر بسیاری از مردم کلمبیا، مهم‌ترین خیابان بوگوتا به شمار می‌رود، بازسازی کرده و آن را به مسیری سبز برای تحرک پایدار تبدیل کند. خیابان Avenida Séptima بیش از ۲۳ کیلومتر را در بر گرفته و بخش شرقی شهر پرجمعیت بوگوتا را در خود محصور کرده است. به جرأت می‌توان گفت که این مسیر، تنها بخشی از کشور کلمبیا محسوب می‌شود که افرادی از تمام طبقات اجتماعی با درآمدهای مختلف، از فقیرترین افراد تا ثروتمندان را در خود جای داده است. علاوه بر این Avenida Séptima رقابت‌پذیرترین بخش پایتخت کلمبیا به شمار می‌رود که از دیرباز مردم برای مالکیت در آن از یکدیگر سبقت گرفته‌اند.

خیابان Séptima طی ۷۰ سال گذشته، مسیری ۶ لاینی بوده که حجم زیادی از تردد وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی، در تمام طول روز تمام نقاط آن را اشغال کرده است. البته در این منطقه، خودروهای شخصی بسیار بیشتر از وسایل نقلیه عمومی در تردد است و رانندگان با وجود خطوط نارنجی طراحی شده در نقاط مختلف، مبنی بر احتمال وقوع تصادف، با سرعت بالا به رانندگی پرداخته‌اند. البته، پس از انتشار ویروس کرونا و ترویج دوچرخه‌سواری و همچنین روی کارآمدن کلادیا لوپز به عنوان شهردار، با تغییراتی جزئی، امنیت دوچرخه‌سواران و عابران پیاده درSéptima به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

جالب است بدانید که پیش از این نیز یعنی از سال ۲۰۰۰ به بعد، مقامات محلی مختلف تلاش کرده بودند از طریق افزایش ارتباط خود با شهروندان، مهم‌ترین شاهراره بوگوتا را مدرن‌سازی و آن را از نو طراحی کنند، اما به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست نیافته بودند. با این حال لوپز پس از شهردار شدن خود یک بار دیگر، بحث مشارکت مردمی در طراحی‌های شهری را مطرح کرده و مدعی شده است در بهبود وضعیت خیابان Séptima بکارگیری ایده‌ها و خواسته‌های مردم را در اولویت اقدامات خود قرار خواهد داد. وی از پروژه سبزسازی شهر خبر داد و اعلام کرد فرآیند مشارکت مردمی و پیاده‌سازی طرح‌های آن‌ها چیزی است که بیش از همه در رسیدن وی به هدف تحرک پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا، اغلب ذینفعان Séptima، از فقیرترین افراد گرفته تا ثروتمندترین آن‌ها، به طرح ایده‌های خود پرداخته و از شهردار خواسته‌اند تردد سبز نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل الکتریکی را جایگزین سایر وسیله‌های تردد کند.

کلادیا لوپز در اکتبر ۲۰۲۰ اجرای پروژه خیابان سبز Séptima را آغاز کرد و از مردم خواست ایده‌های خود را به صورت کتبی مطرح کنند. از آنجا که اولویت با وسیله‌های پایدار برای حمل و نقل در خیابان است، بنابراین، تقسیم‌بندی خیابان به مسیرهای مختلف مهم‌ترین اصل در بازسازی آن به شمار می‌رفت و مستلزم مشارکت مردمی بود. در این راستا، شهرنشینان پایتخت کلمبیا طی دو هفته در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ می‌توانستند در وب سایت شهر به نرم‌افزاری مخصوص دسترسی داشته باشند و از طریق آن به طراحی شاهراه اصلی شهر مطابق با خواسته‌های خود بپردازند. مردم به وسیله این نرم‌افزار باید به طراحی ۱۵ نقطه مختلف در خیابان سبز Séptima می‌پرداختند تا شهردار را در بازسازی آن یاری کنند.

طی این دو هفته، تعداد هفت هزار ایده از ۶ هزار شرکت‌کننده جمع‌آوری شد که تقریباً همه آن‌ها بر رفع تمام نیازهای شهروندی در مکان‌های عمومی متمرکز شده بودند. نتایج نشان داد که اغلب مردم خواهان تردد پایدار در شاهراه اصلی بوگوتا بودند و از شهردار می‌خواستند تردد سبز نظیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری شخصی کند.

در واقع ۵۶ درصد شرکت کنندگان خواهان اختصاص فضای بیشتر برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی شده و ۷۴ درصد نیز در طراحی‌های خود برتری وسایل حمل و نقل عمومی بر خودروهای شخصی را از شهردار طلب کرده بودند. در نهایت تعداد ۲۴۸ طرح برگزیده برای بازسازی شاهراه Séptima انتخاب شد و این نشان داد که مقامات بوگاتایی در ایجاد تغییر و نوآوری توسط شهروندان، بسیار انعطاف‌پذیر عمل می‌کنند.

دریافت هفت هزار ایده از سوی شهروندان یک شهر به عنوان دستاوردی موفق برای شهردار محسوب می‌شود چرا که نشان می‌دهد مردم به تأثیر مشارکت خود بر اجرای طرح‌های شهری اطمینان کامل دارند؛ نمونه بوگوتا مثال بارز و موفقی از مشارکت مردم در تصمیمات شهری است که می‌تواند برای سایر شهرهای جهان به عنوان سرمشق در نظر گرفته شود.

کد خبر 472781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.